کشاورزی گلستان چشم‎انتظار توجه و تدبیراستان گلستان از دیرباز به عنوان یکی از قطب‎های اصلی کشاورزی کشور مطرح بوده، اما ساختار سنتی و بی‎تفاوتی متولیان این بخش، این جایگاه ارزشمند را دستخوش تغییر کرده است.

کشاورزی گلستان چشم‎انتظار توجه و تدبیر

به گزارش «پایگاه خبری تحلیلی گلستان 24» به نقل از نیلکوه:

مشخص نبودن محور توسعه استان طی سال‎های گذشته و حتی اخیر و تنزل جایگاه مالکان بزرگ زمین‎های زراعی به خرده‌مالکان طی سال‎های پس از انقلاب، مسیر را برای توسعه این بخش ناهموار ساخته است.

جهاد کشاورزی نیز طی این‎سال‎ها به عنوان مهم‎ترین دستگاه متولی، به طور عملی گام چندانی برای توسعه این بخش برنداشته است، تا جایی که به نظر می‎آید بود و نبود این دستگاه هیچ تاثیری بر عملکرد کشاورزان گلستانی ندارد.

نقش جهاد کشاورزی در توسعه کشاورزی گلستان ناپیداست

این دستگاه متولی، طی این ‎سال‎ها بیشتر سعی کرده تا کود و بذر را بین کشاورزان گلستانی توزیع کند، که حتی در این بخش هم به دلیل فقدان مدیریت مناسب با بذرهای بی‎کیفیت عملا در کاهش دستاورد کشاورزان از زمین‎های زراعی نقش بزرگی ایفا کرده است!

در مورد دیگر نهاده‎های کشاورزی هم می‎توان گفت ورود سم‎های بی‎کیفیت، فرسودگی ماشین‎آلات کشاورزی، فقدان حضور کارشناسان کشاورزی در مزارع و اجرای پراکنده طرح‎هایی مانند از بین‎برنده ارگانیک آفات، شرایط کشاورزی استان را همچنان در همان وضع نامطلوب نگاه داشته است.

طی این‎سال‎ها، کشاورزان گلستانی به دلیل اقتصاد ضعیف حاکم بر معیشت و زندگی روزمره آنان، با وجود اعلام خرید تضمینی محصولات از سوی دولت به دلیل پرداخت دیرهنگام قیمت تولیدات کشاورزی مجبور هستند، محصولات خود را به قیمتی پایین‎تر به دلالان و واسطه‎ها بفروشند.

کشاورزان گلستانی بدهکاران همیشگی به بانک‎ها

بخشی از کشاورزان هم که صبر می‎کنند تا قیمت محصولات را از دولت دریافت کنند، ضمن مواجه شدن با بدقولی متولیان این بخش به دلیل افت بالای محصولشان با کاهش قیمت تضمینی مواجه می‎شوند که با این روند آنان نیز در سال‎های آینده ترجیح خواهند داد، محصولشان را به دلالان بفروشند، نه به دولتی‎ها.

نبود نقشه راه مناسب و سیاست‎های غلط، طی سالیان گذشته موجب شد تا محصولات استراتژیکی چون پنبه به فراموشخانه سپرده و تنها در بخشی از شرق استان این محصول کشت شود.

طی چند سال اخیر بی‎توجهی به کشاورزی، این ظرفیت مهم منطقه را دچار چالش کرده و اکثر زمین‎های کشاورزی تبدیل به باغات شده‎ و کشاورزان نیز بدهکاران اصلی بانک‎ها محسوب می‎شوند.

افزایش قیمت نهاده‎های کشاورزی زراعت را مشکل کرده است

طی این سال‎ها، گران شدن قیمت نهاده‎های کشاورزی، از جمله بذر، کود و سم، شرایط را برای زراعت مشکل کرده، تا آنجا که بسیاری از کشاورزان این منطقه، عطای کشاورزی را به لقایش بخشیده‎اند و زمین‎های خود را فروخته‎اند.

در این استان شمالی حدود 92 نوع محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلاتی تولید می شود که سهم عمده‎ای را در تولید کشور داراست.

حدود 47 در صد دانه های روغنی، 10 در صد کل تولید پنبه، 20 درصد توتون، 10درصد تولید گندم، 10 درصد شلتوک، چهار درصد سیب زمینی و سه درصد جو کشور و خیلی از محصولات دیگر در استان گلستان تولید می شود.

در مجموع این استان دارای 217 هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی را در خود جای داده و تولید محصولات کشاورزی استان گلستان بالغ بر 3.55 درصد از تولید کل محصولات زراعی کشور است.

با همه این اوصاف، کشاورزی در گلستان همچنان حال مساعدی ندارد، چنانچه چندی پیش نماینده ولی فقیه در گلستان با اشاره به اینکه این استان قطب کشاورزی است، گفت: متاسفانه وضع کشاورزی استان مطلوب نیست.

برخی کشاورزان گلستانی به دنبال رها کردن شغلشان هستند

آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدی در گفت‎و‎گویی اظهار کرد: در گذشته کشاورزی در استان رونق خاصی داشت ولی اکنون وضعیت خوبی ندارد. کشاورزان از وضع کشاورزی منطقه گله دارند و قیمت کود و محصولات کشاورزی و دیگر نهاده‎های کشاورزی بالاست.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: اکنون وضعیت به جایی رسیده که برخی از کشاورزان می خواهند این کار را رها کنند و باید برای این بخش تلاش ویژه‎ای شود.

به گفته وی، باید برای رونق بخش کشاورزی در استان تلاش بیشتری کرد و مسئولان باید به مشکلات این بخش رسیدگی کنند، زیرا این بخش اشتغال‎زا است. اگر کشاورزی منطقه رونق گیرد بسیاری از مسائل استان از جمله اشتغال برطرف می‎شود.

ضعف کشاورزی گلستان متاثر از سیاستهای ملی و استانی است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان نیز با اشاره به وضعیت کشاورزی استان گفت: مشکلات این بخش را نباید تنها ناشی از وضعیت استان دانست، بلکه این شرایط متاثر از فاکتورهایی همچون سیاست‎های کلان کشاورزی کشور و نداشتن یک رابطه منطقی بین تجارت، صنعت و جایگاه تولید است.

رضا مروتی اذعان کرد: با توجه به عوامل متعدد تاثیرگذار بر مشکلات حوزه کشاورزی باید از راه‎حل‌های متعددی همچون نوسازی ناوگان کشاورزی، سرمایه‎گذاری کلان در بخش کشاورزی و عرصه تولید برای تحول در این بخش بهره برد.

وی با اشاره به موضوع گسترش بازار کشاورزی به عنوان یکی از عوامل توسعه این بخش افزود: توسعه این بخش بدون داشتن شاهراه‎های حیاتی امکان‎پذیر نیست که با توجه به این موضوع انتظار می‎رود با تکمیل راه‎آهن گرگان ـ اینچه‎برون بتوان با هزینه کم، فایده بیشتری را به این بخش تزریق کرد.

راه‎اندازی مسیر ریلی گرگان ـ اینچه‌برون گامی ارزشمند برای صنعت کشاورزی

مروتی تصریح کرد: بی‎شک وقتی می‎توان با کانتینرهای یخچالی در مسیر ریلی، محصولات کشاورزی را در زمان مناسب و سالم به مقصد رساند، می‎شود با هزینه کم، فایده بیشتری را نصیب تولیدکنندگان این بخش ساخت.

وی با اشاره به نبود برنامه جامعی در حوزه کشاورزی طی سالیان گذشته بیان کرد: به نظر می‎رسد نبود سیاست مشخص و متمرکز برای اقتصاد کشاورزی این بخش تولیدی را نه در گلستان بلکه در بسیاری از نقاط کشور سردرگم ساخته است.

این مسئول گلستانی اضافه کرد: فقدان تعیین اولویت منطقه‎ای برای کشت و خرید تضمینی و نداشتن برنامه برای ورود بخش خصوصی به این بخش از دیگر مشکلات کشاورزی استان و دیگر مناطق کشور است.

اقتصاد کشاورزی تعیین‎کننده ساختار کشاورزی است

مروتی با اشاره به سیاست‎های دولت تدبیر و امید ادامه داد: ساختار کشاورزی استان را باید اقتصاد کشاورزی رقم بزند و به مفهوم واقعی بورس کشاورزی فعال شود تا دلال‎ها از این عرصه خارج شوند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه در دولت تدبیر و امید سیاست‎های مناسبی برنامه‎ریزی شده که از جمله آنها می‎توان به واگذاری شهرک‎های گلخانه‎ای به جهاد کشاورزی استان اشاره کرد که در کنار این سیاست بحث تنظیم بازار نیز به این مجموعه سپرده شده است.

مروتی اضافه کرد: با این اقدامات، نشانه‎های خوبی را برای چشم‎انداز کشاورزی می‎توان متصور بود هر چند مسیر پیش رو دشوار و نیازمند کار با برنامه و جهادی است.

با نگاهی به آنچه بیان شد می‎توان نتیجه گرفت، کشاورزی در گلستان هنوز شرایط مناسبی ندارد و نیازمند برنامه‎ریزی، پرهیز از شعارهای بی‎حاصل و کار جهادی است تا بتوان از این بخش تولیدی به عنوان نقطه اتکایی برای افزایش درآمد استان و توسعه این منطقه شمالی بهره برد.

ارسال نظر

آخرین اخبار