حرکت خزنده شُل حجابان گرچه این روزها در کوچه و خیابان‌های گرگان به صورت موردی به چشم می‌خورد عروسک‌گردان‌هایی که گاه نماد کلاه‌پهلوی می‌شوند و با موهای پریشان در انظار مردم راست‌راست راه می‌روند بی‌آنکه به فرهنگ اسلامی و خون شهیدان توجه کنند لگد به معروفات زده اند و همگی علامت سوال بزرگی در ذهن مردم دارالمومنین گرگان است.

لگد به معروفات نتیجه فقر فرهنگی است یا فقر اقتصادی!

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، در تاریخ کهن همیشه از گرگان به عنوان مهد فرهنگ و ادب یاد می‌کنند شاید این آوازه بلند به معاندان جمهوری اسلامی جرات و جسارت داد تا در برابر فرهنگ دینی و اسلامی قد علم کنند شاید گفتن و انعکاس مطالبی که می‌خواهم درباره آن بنویسم به خیلی از اطراف برخورد اما باید بگویم که رسالت خبرنگاری گفتن واقعیت‌هاست تا شاید امر به معروف و نهی از منکر این دو واجب فراموش شده در جامعه به همت مردم و مسوولان تکانی به خود بخورد و گره‌های مغفول بخش سبک زندگی اسلامی باز شود.

*برخی هنوز شبیخون فرهنگی را جدی نگرفته‌اند

وضعیت عفاف و حجاب در جامعه از دیدگاه هرکسی متفاوت معنا می‌شود برخی اوضاع را خیلی بد و زننده می‌دانند برخی هم هنوز شبیخون فرهنگی به جامعه اسلامی را جدی نگرفته‌اند و اما در این میان خمپاره‌های مسمومی که هر لحظه یک زندگی را متلاشی می‌کند، گاه یک جوان را به اعتیاد می‌کشاند، دیگری را به خودکشی وادار می‌کند آن یکی را به قتل ناموسی گرفتار و هزاران آسیب و معضل اجتماعی که در پی غفلت‌های پیش و پا افتاده ظهور و بروز می‌یابند.

 

من هم شهروند همین جامعه هستم حرف‌های زیادی را از زبان مردم به دوش قلم می‌سپارم تا مطالبه آنها به گوش مسوولان و کسانی که باید درد جامعه را مداوا کنند شنیده شود.

گاهی در ذهن خود مرور می‌کنم که لگد به معروفات نتیجه فقر فرهنگی است یا فقر اقتصادی؛ شاید مشکلات اقتصادی یکی از موارد شکل‌گیری آسیب‌های اجتماعی باشد اما نباید بی‌انصافی کرد و آن روی سکه را ندید، هستند کسانی که این روزها با اینکه کمرشان زیر بار مشکلات اقتصادی قد خم کرده است اما با آبرو و عزت در همین جامعه زندگی می‌کنند و صورت خود را با سیلی سرخ کرده‌اند پس نباید فقر فرهنگی را فقط به فقر اقتصادی گره زد.

 

این روزها چهره‌ی شهر با اندک عروسک‌گردان‌های غرب زده وارد آزمون دیگری از دین‌مداری شدند تا همه ما را محک بزنند، مردم، مسوولان و خواص جامعه؛ در جایی که عهد بستیم نخواهیم گذاشت خون شهیدان پایمال شود انگار یادمان رفته حداقل به خودمان چه قولی دادیم تولد هر آسیب اجتماعی خروجی بی‌تفاوتی ماست.

همه ما سوار یک کشتی هستیم سوراخ کردن یک نقطه از این کشتی منجر به غرق شدن تمام مردم می‌شود اگر دیر بجنبیم خیانت بزرگی را مرتکب شدیم که شاید جبران آن هزینه بالایی داشته باشد.

*دهن‌کجی به معروفات جامعه در ملاعام

وضعیت بدحجابی در گرگان چیزی نیست که در خفا رخ دهد برخی آبرو را خورده و حیا را قی کرده‌اند در مسیر خیابان شهید بهشتی، شهرداری، نعلبندان و چهارراه میدان که جزو نقاط پرتردد شهر هستند بانوانی را می‌بینیم که کلاه به سر، بدون روسری، اندام‌های نیمه برهنه دل هر انسان مومن و روزه‌دار را به درد می‌آورد متولی واکسینه هجمه فرهنگی در گلستان کیست.

انگار برخی برای بالا آوردن لج جامعه به معروفات دهن‌کجی می‌کنند بی‌آنکه کسی جلوی آنها را بگیرد با رفتارهای زننده بین مردم راه می‌روند از این صحنه‌ها در بازار نعلبندان عکس یادگاری می‌گیرند واقعا نمی‌دانیم در شهر چه خبر است انتظار همه ما از دولت انقلابی پایان دادن به این بی‌بندو باری فرهنگی هرچند محدود است.

جای بسی خرسندی است که سازمان بسیج رسانه سپاه نینوا گلستان، فرهنگ و ارشاد اسلامی و یکی از نشریات محلی استان مطالبه‌گری در این حوزه شده و جشنواره‌ رسانه‌ای با عنوان«پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی» را رقم زده است تا سهمی هرچند کوچک در ساماندهی این نابه سامانی اجتماعی داشته باشند.

*تجری: رسانه‌ها برای کاهش آسیب‌های اجتماعی تولید محتوا کنند

محمدمهدی تجری رئیس سازمان بسیج رسانه گلستان در خصوص برگزاری این جشنواره اظهار کرد: نخستین جشنواره رسانه‌ای «کاهش آسیب‌های اجتماعی» در گلستان برگزار می‌شود و هدف اصلی این جشنواره سمت و سو دادن به آثار آسیب‌های اجتماعی است.

وی با بیان اینکه اصحاب رسانه در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی تولید محتوا کنند، تصریح کرد: این جشنواره در دو قالب حرفه‌ای و عمومی برگزار می‌شود.

رئیس سازمان بسیج رسانه گلستان ابراز کرد: اهالی قلم می‌توانند در جشنواره رسانه‌ای کاهش آسیب‌های اجتماعی در چهار قالب تیتر، مقاله، یادداشت، گزارش و عکس در بخش حرفه‌ای شرکت کنند.

تجری خاطرنشان کرد: موضوعات جشنواره در قالب عفاف و حجاب، تصادفات جاده‌ای، سرقت، خودکشی، حاشیه‌نشینی، معضلات پیری جمعیت و سالمندی جامعه، کودکان کار، قاچاق کالا و ارز، جمعیت و فرزندآوری است همچنین اعتیاد، طلاق، مصرف مشروبات الکلی، خشونت اجتماعی، خشونت علیه زنان، خانواده، کسب و کار، رسانه، کرونا و ازدواج از دیگر موضوعات این جشنواره است.

رئیس سازمان بسیج رسانه گلستان با بیان اینکه شرکت در این جشنواره برای عموم آزاد است، اظهار کرد: این جشنواره به همت بسیج رسانه گلستان، فرهنگ و ارشاد اسلامی و نشریه کسب و کار برگزار شد.

تجری خاطرنشان کرد: اهالی رسانه می‌توانند برای شرکت در نخستین جشنواره پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، آثار خود را تا دوم خرداد ماه سال جاری ارسال کنند اختتامیه این جشنواره ۲۱ خردادماه خواهد بود.

وی تصریح کرد: شرکت‌کنندگان در این جشنواره می‌توانند سه اثر را به دبیرخانه ارسال کنند و زمان نشر آثار از سال ۱۳۹۹ لغایت ۱۴۰۱ خواهد بود.

*رمضانی: بررسی آسیب‌های اجتماعی اولویت فرهنگ و ارشاد اسلامی

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان گفت: آسیب‌های اجتماعی همواره دغدغه بزرگی برای همه جوامع به ویژه کشورهای جهان سوم محسوب می‌شود در حوزه آسیب‌های اجتماعی تعدادی ستاد وجود دارد که متاسفانه نتوانستند در این زمینه خروجی لازم را داشته باشند.

ایرج رمضانی اظهار کرد: در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی باید کار پژوهشی صورت گیرد تا بتواند اثرات مفیدی داشته باشد اهل فن و صاحب نظران باید در این زمینه ایفای نقش کنند.

* شهابی: ضرورت برانگیختن رغبت جمعی برای مبارزه با ریشه‌های اجتماعی/ چرا قطار انسانی و اعتقادی در جامعه به کندی پیش می‌رود؟

دبیر جشنواره رسانه‌ای کاهش آسیب‌های اجتماعی در گلستان با تاکید بر اینکه فضای مجازی عقربه زیستی انسان‌ها را بر هم زده است، گفت: عقربه زیستی مردم ما اکنون عوض شده است و تعلیم و تربیت در خانواده جای خود را پیدا نمی‌کند.

ولی‌الله شهابی نقطه مقابل فضای مجازی امروز قدرت تمدنی اسلام است، اظهار کرد: اگر ما به درستی فضای مجازی را در بین مردم تبیین کنیم کارگزاران ما آلوده تشریفات نشوند قوانین ما در جای خودش قرار بگیرد و عدالت در جامعه چه از طرف مردم باشد و یا کارگزاران به درستی اجرا شود مطمئن باشید تمدن اسلامی پاسخ همه آنها را خواهد داد

وی با اشاره به اینکه عهدواره با مواجهه آسیب‌های اجتماعی داشته باشیم با طرح پرسش‌هایی مردم را مخاطب قرار داد و گفت: چرا قطار انسانی و اعتقادی در جامعه به کندی پیش می‌رود چرا سرعت ما به سوی تمدن اسلامی کم است، چرا شادمانی کمرنگ شده، چرا دغدغه‌ها اینقدر زیاد شده، چرا خودباوری در جامعه به حداقل رسیده؛ چرا قدرت نه گفتن به دیگران تقلیل یافته است و چراهای مختلف دیگری که حاصل عوارض اجتماعی است. ‌

شهابی بر لزوم برانگیختن رغبت جمعی برای مبارزه با ریشه‌های اجتماعی تاکید کرد و افزود: مشارکت دادن عملی مردم از نظر نظارت بر امر اجتماعی و همراهی کردن با نظام بسیار مهم است و می‌تواند نتیجه بسیار خوبی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه باید مردم را برای جامعه آگاه و بیدار آماده کنیم، تصریح کرد: تحقق این مهم نیازمند هم‌افزایی عملی دستگاه‌های اجرایی است و دانشگاه‌ها نیز در این مهم باید ورود کنند.

شهابی با اشاره به اینکه رعایت حجاب نباید عادت شود بلکه باید باور عمومی باشد، گفت: خانواده باید واکسینه شود نه فقط کودکی که ثمره آن است، از لقمه حلال باید شروع کرد اینها تاثیر دارند، واکسن فرهنگی یعنی رساندن انسان به درجه ای از بلوغ است، تزریق واکس همیشه قبل از ابتلاست.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار