معاون بهبود تولیدات دامی گلستان:

معاون بهبود تولیدات دامی گلستان گفت: ۲۵ درصد دامداری های استان صنعتی و مابقی دامداری ها سنتی ودر حوزه های روستایی هستند.

۷۵ درصد دامداری‌های گلستان سنتی هستند/ وابستگی دام به مراتع

به گزارش گلستان24، رحمت الله سمیعی در گفتگو با خبرنگارمهر اظهار کرد: سه میلیون و ۷۰۰ هزار واحد دامی در استان وجود دارد که ۳۱۸ هزار راس آن دام سنگین شامل گاو، گاو میش و شتر  و یک میلیون و ۵۶۰ هزار راس نیز دام سبک شامل گوسفند و بز است.

وی با بیان این که در سال آینده روند افزایش پنج درصدی تولید را در بخش تولیدات دامی در استان شاهد هستیم، گفت: ۵۰ درصد شیر تولیدی در استان مصرف و مازاد آن در قالب صنایع تبدیلی از استان خارج می شود.در گوشت قرمز نیز ۲۰ درصد تولید استان مازاد است که بیشتر به شکل دام زنده و در سه میدان بزرگ دام که در استان وجود دارد از استان خارج می شود.

سمیعی با اشاره به اینکه  در حوزه دام های سنگین به دنبال ایجاد فارم های مولد بزرگ هستیم، گفت: دامداران بزرگ ما توان این را دارند تا محصولات خود رابا قیمت تمام شده پایین تر تولید کنند و در بازار رقابت کنند ضمن اینکه امکان تامین دام مولد را هم دارا هستند. مزرعه های بزرگ ماندگاری شان بالاست و در نوسانات بازار خوب دوام می آورند.

وی در ادامه تصریح کرد: در نظر داریم در دامداری های صنعتی بهره وری را افزایش دهیم و مدیریت را در واحدها بهبود ببخشیم که در نهایت با افزایش بهره وری به کاهش قیمت تمام شده و بهبود عملکرد برسیم.

دامداران جورکش بهره وری پایین صنایع تبدیلی

سمیعی افزود: یکی از مشکلات ما در حوزه دامداری های صنعتی این است که هزینه، پایین بودن بهره وری در حوزه صنایع تبدیلی را دامداران پرداخت می کنند. در چند سال اخیر علیرغم ثابت بودن قیمت شیر فروش دامداری ها بیشتر نشده است. ضمن این که در صنایع لبنی ۷۰ درصد هزینه های تولید را شیر پوشش می دهد و تنها ۳۰ درصد سهم افزایش هزینه های کارگری و غیره است.

وی بیان کرد: با این وجود اقدامی برای افزایش بهره وری و تنوع محصول در بازارلبنیات انجام نشده است. در حال حاضر فشار زیادی با ثابت ماندن قیمت شیر طی چند سال اخیر به دامدار وارد آمده است و جور نبود مدیریت و بهره وری در صنایع لبنی را نیز دامدار می کشد.

 

 

وی تامین نقدینگی را برای دامداران از مشکلات اساسی ذکر کرد و گفت: تامین نقدینگی در قالب تسهیلات بانکی کاهش پیدا کرده است و اگر هم تسهیلاتی باشد سود آن کمتر از ۱۴ درصد نیست!. سود های ۱۴، ۱۷ و ۲۱ درصد، تسهیلاتی نیست که بتواند دامدار به آن اتکا کند.

مصوبه خرید ۱۴۰۰ تومانی شیر اجرایی نشد

معاون بهبود تولیدات دامی استان در ادامه قیمت شیر را در حال حاضر هزار و ۱۰۰ تا هزار و ۱۵۰ عنوان کرد و گفت: قیمت شیر طبق مصوبه هیات دولت امسال هزار و ۴۲۰ تومان تعیین شده است و قرار بوده با نظارت صنعت و معدن در کارخانجات شیر با همین قیمت از دامدارن خریداری شود اما به دلیل این که زور کارخانه داران بیشتر بوده تاکنون این افزایش قیمت در هیچ کجای کشور عملیاتی نشده است!.

سمیعی افزود: با وجه به اینکه ۷۵ درصد دامداری های استان در حوزه روستایی قرار دارد ساماندهی این واحدها بسیار دشوار است.

وی در رابطه با وضعیت خوشه دامی که در این استان اجرای آن به اتمام رسیده است، گفت: بهترین حسن این خوشه حذف واسطه ها است و در مدت زمانی که در بخشی از استان اجرا شد چون شیر مستقیم از تولید کننده به دست کارخانجات می رسید عملکرد رضایت بخشی داشت. اما به نظر اگر قرار است خوشه ای در استان شکل بگیرد خوشه شیر باید باشد و از تولید تا عرضه و مصرف ساماندهی شود.

 

 

سمیعی مشکل دیگر شیر را متولیان زیاد آن ذکر کرد و گفت: شیر در قسمت های مختلف متولیان مختلف دارد که همین موضوع به این صنعت آسیب زده و به همین دلیل مواقعی از کنترل ما خارج است.

وی بیان کرد: ۲۵ تشکل در حال حاضر در این حوزه فعالیت دارند ولی متاسفانه این تشکل ها قوی نیستند و در حوزه تولید دخالتی ندارند. آن ها صرفا فعالیت های خدماتی مانند توزیع نهاده ها انجام می دهند و این در حالی است که وظیفه اصلی این تشکل ها دخیل بودن در ساختار تولید، تنظیم بازار و سیاست گذاری های مربوط به این بخش است.

به گفته سمیعی دامدارن تشکل های خود را در استان به عنوان نماینده قبول ندارند و اعتمادی بین دامداری ها و تشکل ها در استان شکل نگرفته است، لذا تشکل ها نمی توانند سیاست هایی که از آن ها انتظار می رود را نهادینه کنند.

تعطیلی ۳۰ درصد دامداری های استان طی چهار سال

معاون بهبود تولیدات دامی استان در ادامه با بیان این که ۳۰ درصد دامداری های استان  به دلیل مشکلات متعدد از سال ۸۹ تا ۹۳ تعطیل شده است، گفت: نوسانات بازار، کشش نداشتن بازار و یکنواختی محصولات، کاهش مصرف شیر، نبود تسهیلات ارزان قیمت و برخی مشکلات دیگر از جمله عوامل این تعطیلی ها بود.

سمیعی وابستگی ۷۰ درصدی دامداری های سنتی در دام سبک به مراتع را از جمله مشکلات این بخش عنوان کرد و گفت: به همین دلیل به این نتیجه رسیدیم دامداری های سبک در استان را به سمت صنعتی شدن پیش ببریم، اما با نژاد گوسفندان بومی نمی توانستیم انتظار صنعتی کردن دامداری ها را داشته باشیم. به همین دلیل سعی کردیم از نژادهای پربازده استفاده کنیم و این نژاد را در دامداری های روستایی ترویج دهیم.

 

وی افزایش وزن و افزایش چندقلوزایی را از جمله مزایای این نژادهای پربازده عنوان کرد و گفت: حداقل ۲۰ بهره بردار هم اکنون در دام داری های سبک صنعتی در استان داریم و به سمت ترویج آن هستیم.

سمیعی در ادامه به کاهش سرانه مصرف شیر در استان اشاره کرد و گفت: با سخت شدن شرایط اقتصادی طی سال های گذشته اولین محصولی که از سبد خانوار حذف شد شیر بود و این موضوع اثرات خود را در سال های آینده بر سلامت جامعه خواهد گذاشت. در حوزه فرهنگ سازی شیر هم در جامعه خوب عمل نکرده ایم و حتی در شیر مدارس هم نتوانستیم شیری که با ذائقه دانش آموزان همخوانی داشت را تولید کنیم ودر این زمینه موفق نبوده ایم.

/مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار