به منظور حفظ منابع آبی کشور و جلوگیری از هدر رفت آب تصفیه شده دستگاه های دیالیز، مسئولان دیالیز بیمارستان شهرستان علی آباد کتول در اقدامی خلاقانه از هدر رفته ماهانه ۱۵۰ هزار لیتر آب جلوگیری کردند.

استفاده از آب تصفیه شده دستگاه های دیالیز در آبیاری فضای سبز شهری+عکس

به گزارش گلستان24، بی آبی یا کم آبی یکی از مشکلات عمده جوامع صنعتی امروز می باشد که همواره کارشناسان نسبت به این موضوع هشدار داده و خواستار صرفه جویی و مصرف بهینه آب هستند.

بدون شک یکی از دغدغه های نسل بعدی حفظ یا حتی یافتن منابع آبی جدید جهت شرب و کشاورزی خواهد بود.

گسترش فرهنگ عمومی در استفاده بهینه از آب و جلوگیری از هدر رفت آب و سایر منابع تجدید پذیر در سال های اخیر مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به محیط زیست قرار گرفته است.

در همین راستا و به منظور حفظ منابع آبی کشور و جلوگیری از هدر رفت آب تصفیه شده دستگاه های دیالیز، مسئولان دیالیز بیمارستان شهرستان علی آباد کتول در اقدامی خلاقانه از هدر رفته ماهانه 150 هزار لیتر آب جلوگیری کردند.

89[p

معصومه نوروزی مسئول دیالیز بیمارستان قائم شهرستان علی آباد کتول در خصوص اجرای این طرح گفت: دستگاه دیالیز شامل مخزن آب، مخزن محلول ضد انعقاد خون،‌ دستگاه فشارسنج، بخش تنظیم وزن و …می باشد.

میزان آب شرب مورد نیاز هر فرد 2 لیتر در روز یا 14 لیتر در هفته می باشد درحالی که بیماران دیالیزی که هر بار به مدت 4 ساعت تحت درمان همودیالیز قرار می گیرند،‌ به آبی معادل 360 لیتر نیاز دارند. اما با وجود بهداشتی بودن آب شرب یا همان آب شهری استفاده از این آب در زمان فرآیند دیالیز امکان پذیر نیست. چرا که آلاینده ها در آب آشامیدنی تنها وقتیکه وارد دستگاه گوارش شوند می توانند وارد گردش خون گردند.

اما در هنگام همودیالیز آلاینده ها در مایعات دیالیز فقط بطور غیرانتخابی از غشاء نیمه تر اواصافی عبور می کنند و امکان ورود مستقیم به گردش خون فراهم نیست.

در انسان سالم مواد سمی از طریق کلیه ها دفع می شود اما در بیماران با نارسائی مزمن کلیه تجمع مواد سمی وجود خواهد داشت.

لذا رعایت استانداردهای میکروبی– شیمیائی و فیزیکی برای آب دیالیز حیاتی است و با تصفیه تکمیلی و تبدیل آب شهری به آب مقطر این نقیصه جبران می شود.

اما از سویی فقط آب سبک جدا سازی شده در فرآیند دیالیز مصرف می شود و آب سنگین به جا مانده از فرآیند تصفیه تکمیلی کاربردی ندارد و از طریق  شبکه فاضلاب شهری دفع می شود.

02.jpgkuhj

از آنجا که میزان تولید آب سنگین دستگاه های دیالیز شهرستان بالغ بر 150 هزار لیتر آب در ماه است، با همفکری نیروهای واحد تاسیسات بخش دیالیز بیمارستان و پرداخت قسمتی از هزینه های مربوط به این طرح از طرف خانواده مرحومان علی و صغری فندرسکی ( بیماران متوفی بخش دیالیز ) نسبت به استفاده مجدد از آب سنگین برنامه ریزی صورت گرفت.

در وهله اول آب مورد نظر در آزمایشگاه مرکز بهداشت شهرستان مورد آزمایش قرار گرفت و استفاده از آن در مصارف شهری بلامانع اعلام شد.

در مراحل بعدی نیز با تهیه تانکر نسبت به ذخیره سازی آب اقدام شد. سپس با هماهنگی واحد فضای سبز شهرداری استفاده از این آب جهت آبیاری فضاهای سبز شهری و محوطه بیمارستان های قائم (عج) ، بقیه الله الاعظم (عج)و کلینیک تخصصی صورت پذیرفت.

امید است با فراگیر شدن فرهنگ استفاده بهینه از مواهب الهی و جلوگیری از هدر رفت منابع تجدید پذیر و تجدید ناپذیر شاهد شکوفایی همه جانبه و توسعه پایدار در کشور عزیزمان ایران باشیم.

منبع:رادکانا

ارسال نظر

آخرین اخبار