نخستین زعفران کار گالیکشی: امیدوارم زعفرانی با برند شخصی ارائه کنم

نخستین زعفران کار گالیکشی: با توجه به کیفیت محصول تولیدشده امیدوار هستم روزی محصول خود را با برند شخصی به بازار ارائه کنم.

کیفیت زعفران گالیکش از قائنات بهتر است

به گزارش گلستان24، به نقل از "پایگاه خبری تحلیلی نیلکوه" گیاه دارویی زعفران برای نخستین ‌بار سال 91 در روستای محروم سیجان از توابع بخش مرکزی شهرستان گالیکش توسط «یونس سیجانی» در حدود 500 مترمربع کاشته شد.

زعفران گالیکش

کاشت این گیاه دارویی در این شهرستان در حال فراموشی بود که مطرح‌شدن اجرای طرح اقتصاد مقاومتی، بسیج سازندگی اقدام به حمایت از مطرح کنندگان کشت زعفران در شهرستان گالیکش کرد و این طرح در حال حاضر آماده بهره‌برداری است.

nilkooh614 1

اولین تولید کنند زعفران شهرستان گالیکش به نیلکوه گفت: برداشت زعفران در روستای سیجان از اول تا پایان آبان ماه پیگیری می‌شود و مردم روستای سیجان در سال جاری بالغ‌بر سه هزار متر از زمین‌های این روستا را اختصاص به کشت زعفران دادند.

یوسف سیجانی درباره کیفیت محصول زعفران این روستا با محصولات مشابه سایر نقاط کشور افزود: عطر، طعم و بوی زعفران این روستا با زعفران مناطق مختلف خراسان تفاوتی ندارد و کارشناسان در نمایشگاه اقتصاد مقاومتی سال 92 تهران به مرغوبیت زعفران سیجان نسبت به زعفران قائنات تأکید داشتند.

وی مهم‌ترین دغدغه زعفران کاران این روستا را بازار فروش عنوان کرد و گفت: انتظار این است که متولیان این بخش نسبت به خرید مناسب محصول برنامه مدونی را در دستور کار قرار دهند.

سیجانی گفت: سال زراعی جاری اقدام به کاشت 200 متر زعفران کرده‌ام و قصد دارم این میزان را در سال آیند به هزار و 500 متر تا نیم هکتار افزایش دهم و مصمم هستم هرساله این میزان افزایش یابد.

وی تصریح کرد: برای ترویج کشت زعفران تاکنون قریب 30 نفر را تشویق به کشت زعفران کرده و آموزش‌های لازم را ارائه کرده‌ام.

به گفته وی در صورت فراهم بودن شرایط مساعد آب‌وهوایی به‌طور تقریبی از هر 200 مترمربع زمین زعفران می‌توان حدود 25 میلیون ریال درآمد کسب کرد.

این تولیدکننده اظهار داشت: با توجه به کیفیت محصول تولیدشده امیدوار هستم روزی بتوانم محصول خود را با برند شخصی به بازار ارائه کنم.

zzare23 1

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گالیکش نیز گفت: با توجه به تغییرات اقلیمی و آب‌وهوای که در سطح استان و شهرستان رخ‌داده و به سمت شرایط نیمه‌خشک و نیمه گرمسیری تغییریافته است کشت زعفران از 4 سال پیش در روستای سیجان در دستور کار قرارگرفته است.

حبیب اله زارع افزود. در سال جاری به ارائه توصیه مای فنی و ترویجی به میزان هزار مترمربع به سطح مزارع زعفران در روستاهای صادق‌آباد، پنو، کیارام، سیجان، کندسکوه و قوشه چشمه افزوده‌شده است و در حال حاضر سطح این مزارع 6 هزار مترمربع است.

زارع تصریح کرد: با توجه به شرایط مساعد آب‌وهوایی و پتانسیل بالای شهرستان پیش‌بینی می‌شود سال جاری حدود 10 کیلوگرم زعفران در شهرستان تولید و به بازار مصرف ارائه شود.

مدیر جهاد کشاورزی گالیکش اظهار داشت: با توجه به این‌که کشت زعفران مستعد مناطقی است که ارتفاع آن بیش از هزار متر از سطح دریا و دارای زمستانی پربرف و تابستانی گرم و خشک است روستاهای واقع در مناطق کوهستانی شهرستان جهت کشت این محصول مدنظر قرارگرفته‌اند که بیشتر در اراضی کم بازده و شیب‌دار کشت صورت خواهد گرفت.

به گفته وی زعفران دارای خواص نظیر مسکن، ضد تشنج، تقویت‌کننده حافظه، کاهش‌دهنده فشارخون و به‌طورکلی نشاط‌آور است.

زارع افزود: زعفران در مقایسه با کشت گندم و جو دارای 20 برابر درآمد است که مزایایی نظیر هزینه اولیه اشتغال‌زایی بالا و درآمدزایی بالایی است.

وی گفت: با توجه به شرایط اقلیمی شهرستان گالیکش در سال مای آینده کشت زعفران را در مناطق مستعد افزایش‌خواهیم داد.

زعفران گیاهی کوچک و چندساله است که گلی به رنگ ارغوانی و در درون گل سه پرچم به رنگ قرمز دارد و برای طعم دادن غذا، صنایع شرینی‌سازی و داروسازی مصرف می‌شود.

nilkooh614 1

nilkooh614 1

nilkooh614 1

nilkooh614 1

nilkooh614 1

nilkooh614 1

nilkooh614 1


منبع: نیلکوه

ارسال نظر

آخرین اخبار