مدیر نظارت و ساماندهی حوزه علمیه خواهران گلستان: حیات عاشورا بر مدار اصول شخصیتی زینب(س) می چرخد

مدیر نظارت و ساماندهی حوزه علمیه خواهران استان گستان در همایش پژواک ندای حضرت زینب(س) گفت: یکی از اصول شخصیتی حضرت زینب(س) حیا و عفت ایشان است که اگر این اص از اجتماع زنان برود دشمن بر ما پیروز می شود.

اگر «حیا» از اجتماع زنان برود دشمن بر ما پیروز می شود

به گزارش گلستان24، سیده نفیسه حسینی واعظ، در همایش بزرگ پژواک ندای حضرت زینب(س) ، گفت: در زندگی حضرت زینب(س) چند اصل و مبنا وجود دارد که باعث شد نهضت عاشورا زنده بماند و همچنان آزادگان جهان را از تمامی ادیان به سمت خود بکشاند.

مدیر نظارت و ساماندهی حوزه علمیه خواهران گلستان

وی اولین اصل در زندگی حضرت زینب(س) را خدامحوری ایشان برشمرد و افزود: حضرت زینب کبری(س) در محضر پدر و جد و مادر بزرگوارشان درس اسلام فراگرفتند و تمامی ابعاد و زوایای زندگیشان حول محور خدا می چرخید لذا بر همین مبنا اینچنین بزرگ و با عظمت توانستند تبیین گر حقانیت اسلام در قیام اباعبدالله(ع) شوند.

جامعه بدون ولایت شکست می خورد

 حسینی واعظ دومین اصل زندگی حضرت زینب(س) را گام برداشتن آن حضرت در مسیر ولایت خواند و تصریح کرد: این بانوی کریمه در ولایت پذیری بی حد و حصر خویش نشان دادند که اگر ما ادعای اسلام و پیروی از خدا را داریم باید ولایت خداوند و حجت پروردگار بر روی زمین را نیز قبول داشته باشیم و فراموش نکنیم اگر زینب(س) پیروز میدان است به این خاطر بود که بر مدار ولایت حرکت کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: اگر جامعه خالی از اطاعت ولایت فقیه شود زود شکست خواهد خورد لذا اگر خواهان پیروزی هستیم باید همچون الگوی خود در مسیر ولایت گام برداریم.

وی متذکر شد: اصل بعدی در زندگی حضرت زینب(س) حق گرایی و ظم ستیزی آن حضرت است، آزادگی به این است که بر محور حق حرکت کنیم نه محور دل، باید در بُعد ظم ستیزی حضرت زینب(س) ظلم و ظالم زمان خود را بشناسیم، گاهی از هوای نفس خود ظلم می بینیم و گاهی مصادیق بیرونی همچون ابرقدرت های استکباری بر ملت های ما ظلم می کنند.

امروز زن های مسمان در میدان جنگ هستند

مدیر نظارت و ساماندهی حوزه علمیه خواهران گلستان، اصل دیگر زندگی حضرت زینب(س) را عمل بر مبنای دانش، بصیرت و عقلانیت خواند و در این باره گفت: زن مسلمان امروز باید اینگونه باشد، امروز دشمن با سلاح های متعددی به جنگ با بانوان آمده است، امروز زن های مسلمان در میدان جنگ هستند، امروز دشمن با طرح سوالات شبهه انگیز، با فضای مجازی با شبکه های ماهواره ای به جنگ بانوان مسلمان آمده است در این میدان اگر بصیرت و دانش نداشته باشیم پیروز نخواهیم شد.

حسینی واعظ صبر کردن بر واقعه عاشورا را اصل دیگر در شخصیت حضرت زینب(س) دانست و افزود: صبر بر آن مصیبت و آنچنان سخنرانی کردن در بارگاه یزید، ناشی از بصیرت آن حضرت بود، ایشان با عقلانیت توانستند بر عواطف زنانه غبه کنند و صبوری به خرج دهند و آنچنان برای لشکر کفر رسوایی ببار آورند.

مراقب حلال و حرام لقمه هایمان باشیم

وی اصل بعدی در شخصیت والای حضرت زینب(س) را عزت نفس و مناعت طبع آن حضرت خواند و گفت: صدقه بر سادات حرام است، حضرت زینب(س) با عزت نفس و مناعت طبعی که داشتند توانستند با وجود گرسنگی، نان و خرماهایی را که کوفیان به عنوان صدقه به کاروان اسرا می دادند را باز پس دهند و نگذارند لقمه ای را که خدا حرام اعلام کرده را حتی در گرسنگی بخورند.

حسینی واعظ ادامه داد: ما باید با الگو گرفتن از زینب کبری(س) ضمن حفظ عزت نفس مراقب حلال و حرام لقمه هایمان باشیم، همانطوری که امام حسین(ع) در مورد کوفیان فرمودند وقتی شکم انسان از حرام پر شود گوش جانش بسته می شود و بد و خوب را از هم تشخیص نمی دهد.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: در لقمه هایمان دقت کنیم و به هر شکلی به دنبال سیر کردن شکم خود نباشیم، خداوند قول داده است که رزق شکم انسان را می دهد پس سراغ حرام نرویم.

وی ضمن هشدار دادن دوری از لقمه های حرام، تأکید کرد: اگر زن یا مردی در کاری که قبول کرده است کم بگذارد حرام خورده است، ما چقدر در زندگی به این لقمه ها می اندیشیم و چقدر مراقبت می کنیم که پول خود را از کجا بدست می آوریم؟

اگر حیا از اجتماع زنان برود دشمن بر ما پیروز می شود

مدیر نظارت و ساماندهی حوزه عمیه خواهران گلستان، اصل بعدی شخصیت حضرت زینب(س) را عفت ورزی و حیای آن حضرت خواند و ابراز کرد: وقتی حجاب را به زور از سر اسرا گرفتند حضرت زینب با دست مبارکشان صورت خود را پوشاندند اما برخی از زنان خودشان امروز حجابشان را می گیرند، حیا اصلی است که اگر از اجتماع زنان برود بنیان خانواده سست می شود و آن زمان است که دشمن بر ما پیروز خواهد شد.

وی مهم ترین شاخصه اجتماعی حضرت زینب(س) را تسلط بر خویش و تکیه بر عقلانیت در کنار عواطف زنانه دانست و گفت: ایشان در عین اینکه بر داغ برادر و فرزند گریستند و عاطفه داشتند اما با تکیه بر عقلانیت ایستادگی کردند و سفیر کربلا شدند.

حسینی واعظ در پایان گفت: این اصول و مبانی در شخصیت گرانقدر حضرت زینب کبری(س) باعث می شود که امروز بعد از 1400 سال همچنان پژواک ندای آن بزرگوار در جهان بپیچد و میلیون ها زائر از سراسر دنیا در روز اربعین با پای پیاده راهی کربلا شوند.


منبع : گلستان ما

ارسال نظر

آخرین اخبار