دبیر مجمع نمایندگان گلستان در مجلس:

نماینده مردم بندرگز، کردکوی، گمیشان و بندرترکمن در مجلس شورای اسلامی گفت: استان گلستان ۱۳۰ کیلومتر سواحل دارد و همه سواحل شرقی دریای خزر مربوط به استان گلستان است که نیاز است یک بندر در این سواحل راه‌اندازی شود.

استان گلستان نیازمند بندر در سواحل شرقی دریای خزر است

به گزارش گلستان24، رامین نورقلی‌پور ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گلستان ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجر، اظهار داشت: یکی از انگیزه‎هایی که این نشست رسانه‎ای را ترتیب دادیم بزرگداشت ایام الله دهه فجر است.

 

وی با بیان اینکه تحولاتی که در 38 سال از عمر انقلاب اسلامی سپری شده بر کسی پوشیده نیست، تصریح کرد: از مردم کشور و استان گلستان می‌خواهیم که پرشور و گسترده در راهپیمایی روز 22 بهمن مشارکت کنند وتا بتوانیم با شور و شوق در این راهپیمایی بزرگ مانند همیشه حضور داشته باشیم و ارادت خود را به نظام مقدس جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری به نمایش بگذاریم.

نماینده مردم غرب استان گلستان ادامه داد: اصحاب رسانه یکی از اساسی‎ترین ارکان دمکراسی محسوب می‎شوند و جایگاه شما در اجتماع در انعکاس اخبار و فرهنگ‎سازی به عنوان یکی از ارکان اساسی مردم‎سالاری دینی بر کسی پوشیده نیست و اعتقاد داریم کارهای شما بسیار موثر خواهد بود.

نورقلی‎پور بیان داشت: رسانه به عنوان یکی از تاثیرگذارترین عوامل توسعه در عرصه اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی به حساب می‎آید.

وی یادآور شد: تردیدی نیست که استان ما بر مبنای آمار و ارقام رسمی که بیان می‎شود در کشور، یکی از بزرگترین آمار بیکاری را دارد و نسبت به متوسط درآمد کشوری متاسفانه فاصله داریم و پایین‎تر از آن قرار گرفتیم.

دبیر مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی در استان گلستان افزود: در منطقه‎ای حضور داریم که متوسط درآمد سرانه و بیکاری پایین‎تر از متوسط استان است، افزود: کمتر توسعه یافتگی استان از گذشته وجود داشته و به دنبال این هستیم دست به دست یکدگیر بدهیم و این چالش‎ها و گپ‎های تاریخی را پر کنیم.

وی افزود: لایحه منطقه آزاد اینچه برون به مجلس ارائه شد و قید یک فوریت آن در مجلس به تصویب رسید و تصویب این لایحه منطقه آزاد تجاری یک نمود خوبی است و دلگرمی به ما می‎دهد که در آینده کلیت این لایحه نیز مصوب شد.

نماینده مردم غرب استان گلستان در مجلس تاکید کرد: پس از پایان یافتن بررسی لایحه بودجه که یکشنبه آینده به احتمال زیاد مطرح می‎شود، پس از آن یکی از لوایح مجلس پرداختن به مناطق آزاد خواهد بود و یکی از این مناطقی که در این لوایح دیده شده منطقه اینچه‎برون است.

نورقلی‎پور با بیان اینکه نزدیک به 100 نماینده موافق این لایحه هستند، اظهار داشت: برای مرحله بعدی نیز این تلاش را بیشتر خواهیم کرد که بتوانیم این لایحه را مصوب کنیم.

وی با بیان اینکه جزیره آشوراده در استان گلستان دروازه‎ای برای توسعه استان است، افزود: نه تنها برای غرب استان گلستان بلکه برای کل استان این مسئله صادق است و اگر بتوانیم مصوبه منطقه آزاد اینچه برون را بگیریم در کنار این نیاز به بندر داریم.

نماینده مردم غرب استان گلستان با بیان اینکه در استان گلستان فاقد بندر هستیم، یادآور شد: این در حالی است که با بیش از 130 کیلومتر سواحل داریم و همه سواحل شرقی دریای خزر مربوط به استان گلستان است.

نورقلی‎پور با بیان اینکه کمبود بندر در استان گلستان به خوبی حس می‎شود، افزود: بنادر دیگر استان‎ها نمی‎توانند نیاز ما را برای توسعه اقتصادی و تجاری فراهم کنند و نیاز به یک بندر در سواحل شرقی داریم.

وی با بیان اینکه جزیره آشوراده نیز در مجاورت این بندر قرار گرفته است، افزود: آشوراده با موانع بسیار عمده‎ای رو به رو است و با وجود اینکه رئیس جمهور در آخرین سفری که به استان داشتند این قول را دادند که این مشکلات حل شود.

نماینده مردم غرب استان گلستان با بیان اینکه دیدگاه‎هائی که در سازمان محیط زیست وجود دارد یکی از موانع جزیره آشوراده است، افزود: من به عنوان نماینده مجلس انتقادات خود را عرض کردم و قطعا اگر بتوانیم در مسیر گردشگری آشوراده گام برداریم این مهم می‎تواند به توسعه اقتصادی استان نیز کمک کند.

نورقلی‎پور گفت: در راستای توسعه وضعیت بهداشتی نیز با حضور وزیر بهداشت در دو روز گذشته  بیمارستان شهرستان بندرگز، مرکز دیالیز در بندرترکمن و مراکز بهداشتی و درمانی در دیگر مناطق به افتتاح رسید.

وی اظهار داشت: استان گلستان نسبت به دیگر استان‎های کشور در حوزه بهداشتی رتبه بالایی ندارد و امیدواریم در دوره مدریت جدید دانشگاه علوم پزشکی استان، به امکانات بیشتری دست پیدا کنیم.

نماینده مردم غرب استان گلستان در مجلس افزود: دستگاه‎های مختلفی درگیر موضوع صیادان هستند و به دنبال این هستیم که در نشست‎ها با دستگاه‎های اجرایی در حفظ ذخایر آبزیان دریای خزر شرایطی را به وجود بیاوریم که مشکلاتی برای مردم پیش نیاید.

نورقلی‎پور با بیان اینکه حقیقت انکارناپذیری است که مردمی در مناطق کرانه دریای خزر زندگی می‎کنند معیشتشان وابسته به دریا است، افزود: درصد بیکاری در این مناطق بسیار بالا است و ما به جای صید باید بتوانیم طرح‎های جایگزینی داشته باشیم که به آنان ارائه دهیم.

وی گفت: برخوردهای سفت با افرادی که با این عوامل دخیل هستند راهکار عاجل و مناسبی نیست و دستگاه‎های مدیریتی مانند شیلات، قضایی و نظارتی در این مهم دخیل هستند و درصدد این هستیم بتوانیم این وضعیت را مدیریت کنیم و ساماندهی صیادان را انجام دهیم.

دبیر مجمع نمایندگان استان گلستان در مجلس شورای اسلامی به اقدامات زیرساختی در حوزه غرب استان گلستان اشاره کرد و افزود: در این منطقه ظرفیت مختلفی داریم و از نظر صنایع وضعیت خوبی نداریم و یکی از کارهایی که در حال پیگیری هستیم توسعه گردشگری است و در این مسیر باید مسافران عبوری را اسکان دهیم و به مباحث هتلینگ بپردازیم.

نورقلی پور اظهار داشت: با توجه به چند شهرک صنعتی در کردکوی، بندرترکمن و گمیشان به دنبال این هستیم این فضا را توسعه دهیم.

وی یادآور شد: در منطقه آزاد تجاری یک تفاوتی از نظر ساختاری با دیگر مناطق آزاد دارد و آن توان منطقه آزاد تجاری براساس صادرات است و منطقه آزاد اینچه‌برون می‎تواند دیدگاه مثبتی را در این زمینه به خود جلب کند.

نماینده مردم غرب استان گلستان در مجلس با بیان اینکه بحث پتروشیمی بحث چالش برانگیزی شده، افزود: مهم‌ترین بحثی که این پتروشیمی را از توسعه فازهای اجرایی باز داشته بحث محدودیت اعتبارات است.

نورقلی‎پور با بیان اینکه یکی از سیاست‎هائی که در استان در راستای منطقه آزاد دنبال می‎کنیم بحث کارخانه فولاد با اعتباری بالغ بر یک میلیارد دلار است، افزود: در موضوع انتخابات شوراها کار خود را انجام دادیم و هیئت‎ نظارت کار خودش را آغاز کرده و 3 نفر از نمایندگان را انتخاب کردیم که در هیئت نظارت استان حضور داشته باشند تا مرحله به مرحله کارها پیش برود.

دبیر مجمع نمایندگان گلستان در مجلس

 

وی به سند آمایش اشاره کرد و افزود: تا زمانی که این سند قابلیت اجرا پیدا نکند این سند مانند کتاب لوکسی در کتابخانه‎ها خواهد بود و امیدواریم بتوانیم این سند را اجرایی کنیم.

نماینده مردم غرب استان گلستان با بیان اینکه سایت گمیشان یکی از مواردی است که امید‎های ما برای ایجاد اشتغال به شمار می‎رود، افزود: تهیه زیرساخت‎ها در این سایت از تعهدات دولت بوده و به علت محدودیت، کار عقب افتاده  است.

نورقلی‎پور اظهار کرد: اعتباری بالغ بر 20 میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت‎های سایت پرورش میگو گمیشان اختصاص پیدا کرده که می‎تواند به توسعه این سایت کمک کند.

وی در خصوص برخی زندانیان و صیادان گلستانی  در کشور ترکمنستان، اظهار داشت: با سفر وزیر کشور به عشق‎آباد مذاکراتی با مسئولان کشور ترکمنستان برای آزادی زندانیان ایرانی در ترکمنستان داشتیم و خوشبختانه تفاهم‎نامه‎ای را نیز در این راستا امضاء کردیم.

دبیر مجمع نمایندگان استان گلستان در مجلس با بیان اینکه قرار بود که در مدت 2 تا 3 ما زندانیان آزاد شوند که هنوز این مهم اتفاق نیفتاده است، افزود: در خصوص قطعی گاز ترکمنستان نیز در گذشته این رفتارها را از آنها شاهد بودیم و شرکت ترکمن گاز و شرکت ملی گاز با هم روادیدی دارند که به گذشته بازمی‎گردد و در آینده امیدواریم شرایطی به وجود بیاید که قعطی گاز نداشته باشیم.

نورقلی‎پور اظهار داشت: رفتار کشور ترکمستان برای قطع گاز نیز مورد انتقاد ما است چرا که در زمان‎های خاص و بروز سرما اقدام به قطع گاز می‎کنند.

وی به بخش کشاورزی استان گلستان اشاره کرد و افزود: تنها مانع بزرگ در بخش صنایع کشاورزی،عدم جذابیت استان برای سرمایه‎گذاری در این بخش است.

نماینده مردم بندرگز، کردکوی، گمیشان و بندرترکمن در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: به دنبال این هستیم که کمیسیون صنایع و معادن پس از مدت‎ها در استان گلستان حضور پیدا کند و بتوانیم از ظرفیت این کمیسیون بهره بجوییم.

نورقلی‎پور تاکید کرد: طرح تحول سلامت را مثبت می‎دانم و هدف این است که خدمات خوب به شهروندان در قبال دریافت هزینه کم ارائه شود و اگر چه این طرح هزینه زیادی بر دوش دولت داشته اما همانند مقام معظم رهبری که از این طرح دفاع کردند با تداوم آن و استمرار آن موافق هستم.

وی اظهار داشت: در استان گلستان نزدیک به 2 هزار تخت بیمارستانی کم داریم و با وزیر بهداشت صحبت‎هایی شده که بتوانیم در فاصله نه چندان دور، میزان کمبود تخت‎های بیمارستانی را جبران کنیم.

وی با بیان اینکه جزیره آشوراده از گذشته محل اسکان انسان بوده و مشکلاتی پیش نیامده است، افزود: با این موضوع مخالف هستیم که بگوییم حضور انسان و هر گونه انتفاع سبب نابودی و از بین رفتن محیط زیست می‎شود.

نماینده مردم غرب استان گلستان تاکید کرد: مقرر شده است جلسه‌ای با وزیر ارشاد و معاونت مطبوعاتی در خصوص مشکلات خبرنگاران داشته باشیم.

نورقلی پور افزود: ما با یک رکودی در چند سال اخیر رو به رو شدیم و در حال حاضر در دوران گذر از این رکود هستیم و به واسطه این رکود بسیاری از صنایع در داخل کشور آسیب دیدند و بخشی از این آسیب مربوط به مسائل بین‌المللی بوده و این مشکل تنها متوجه به استان گلستان نیست و بسیاری از شرکت‎ها و کارخانه‎های تولیدی ما از معضل رکود زجر می‎کشند و راهکاری که ارائه شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه  تسهیلات برای گذر از این رکود بوده است.

وی گفت: استان گلستان یکی از برترین استان‎های کشور در خصوص پرداخت تسهیلات رفع موانع تولید بوده و در کنار خوش‎بینی که به این طرح داریم باید آسیب‎های ناشی از آن را نیز مورد توجه قرار دهیم.

نورقلی‎پور با بیان اینکه بانک‎های ما موفق به پرداخت همه تسهیلات نشدند، افزود: اما استان گلستان توانسته تسهیلات خوبی جذب کند.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار