افسارگسیختگی هیجان به قیمت زندگی

تب ترقه و فشفشه طی این سال‌ها بدجوری در سطح کشور به ویژه گلستان واگیر شده و هنوز شب چهارشنبه نیامده، صدای گاه و بیگاه ترقه را می‌توانی بشنوی که توسط فرزندان بازیگوش وکنجکاو این دیار منفجر می‌شوند.

سنت چهارشنبه‌سوری با رنگ و بوی مردم‌آزاری
 
به گزارش گلستان24، چهارشنبه‌سوری سنتی دیرین، که در این دیار، مترادف با صدای مهیب یک نارنجک و یا ترقه دستی است که در کنار پای تو منفجر می‌شود و بعد هم صدای شلیک خنده‌ای که بابت واکنش شما بلند می‌شود.

البته دراین میان تو تنها صدا را می‌شنوی، با ترس از جایت می‌پری، جرقه ترس از چشمانت می‌پرد و ناخواسته هم اگه خیلی خوددار باشی در اعتراض به این شرایط از خجالت کلامی فردی که مرتکب این شرایط شده، در خواهی آمد.

مردم آزاری در هیچ عرف و مذهبی امری زلال و مقبول نیست و همیشه مورد نکوهش بوده است، اما هنوز کودکان و حتی مردمان این سرزمین تحت‌تاثیر فرهنگی غلط تصور می‌کنند، زنده‌داشت یک سنت اهورایی آلودن آن به غبار خودآزاری و مردم‌آزاری است.      

 اکنون در نزدیکی آئینی هستیم که به عنوان یک سنت از دیرباز برای مردمان این سرزمین به یادگار مانده است و در این مجال نیز اصلا به دنبال آن نیستیم که این سنت درست است یا غلط، بلکه می‌پذیریم به هر دلیلی این مراسم وجود دارد، منتها با برخی آرایه‌های غلط آلوده شده که تنها زردی و رنجوری ذهن و تن مردمی را به ارمغان می‌آورد که از مرز هیجان گذشته‌اند و وارد تلخی فضایی شده‌‌اند که جز رنج و غم ندارد.     

ترقه، فشفشه، کپسول، نارنجک، دینامیت، سفینه، چلچله و بسیاری دیگر از اقلامی که این روزها حتی در شبکه‌های مجازی هم تبلیغ می‌شوند، وسایلی بسیار خطرناک که ممکن است، انفجار آنها موجب صدمه رساندن جدی به کسانی شود که از این وسایل در منازل خود نگهداری می‌کنند.

 

*اجرای برنامه‌های پیشگیری برای شب چهارشنبه سوری در گرگان

از هم‌اکنون آتش‌نشانان گلستانی، برنامه آماده‌باش را برای شب چهارشنبه سوری تدارک دیده‌اند تا در صورت بروز حوادث احتمالی به منطقه اعزام شوند، ماموریتی که هیچ کدامشان دوست ندارند، روی دهد چرا که دیدن برخی از حوادث در این ماجرا، دردناک و غیر قابل تصور است.    

وقتی اتفاق پلاسکو با آن عظمتش روی داد و فاجعه مرگ آتش‌نشانان بر این حادثه تلخ سایه افکند، تازه خیلی‌ها متوجه شدند که عنوان تنها برای حفاظت انسان‌ها کافی نیست و این قشر به معنی واقعی در خط مقدم خطر قراردارد.

یک شهروند گرگانی با اشاره به حادثه تلخ پلاسکو گفت: اگر واقعا نسبت به این افراد احساس قدرشناسی داریم، حداقل در چهارشنبه پایان سال، باید کاری کنیم که این قشر زحمت‌کش دچار زحمت نشوند و در ایام پایانی سال اسباب زحمت آنان را فراهم نسازیم.

حسین اسماعیل‌زاده  در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان  اظهار کرد: حادثه تلخ پلاسکو نشان داد که این عزیزان هر لحظه در معرض خطر هستند اما به خاطر تعهد و انسانیت و نجات انسانی دیگر هستی خود را در معرض خطر قرار می‌دهند تا جامعه را از شر خطرات احتمالی حفظ کنند.

وی ادامه داد: آتش‌نشانان هم مانند دیگر مردمان این سرزمین دارای فرزند و خانواده هستند و دوست دارند در این ایام کنار آنان باشند پس نباید گذاشت شرایطی ایجاد شود که آنان از گرمای کانون خانواده در این ایام محروم باشند.

اسماعیل‌زاده به عنوان یک شهروند گلستانی، در پایان از تمامی زحمات آتش‌نشانان در سال جاری تشکر و قدردانی کرد و ابراز امیدواری کرد، سال جدید، سالی توام با سلامتی و عاری از حادثه باشد.  

مدیرعامل سازمان آتش‎نشانی و خدمات ایمنی شهرداری گرگان گفت: به منظور اجرای ماموریت‎های امدادی چهارشنبه آخر سال در گرگان، تمامی نیروهای این سازمان به صورت آماده‎باش به اجرای ماموریت خواهند پرداخت.

مدیرعامل سازمان آتش‎نشانی و خدمات ایمنی شهرداری گرگان گفت: با هدف اجرای ماموریت‎های امدادی چهارشنبه آخر سال در گرگان، تمامی نیروهای این سازمان به صورت آماده‎باش به اجرای ماموریت خواهند پرداخت.

مهدی قره‎قاشی در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: این مجموعه برای اجرای ماموریت‎های امدادی و اطفای حریق‎های احتمالی در چهارشنبه آخر سال، با هماهنگی‌های به عمل آمده برنامه‎ریزی‎های لازم را تدوین کرده است.

وی ادامه داد: در اولین گام برای پیشگیری از بروز احتمالی حوادث، طبق برنامه این مجموعه نسبت به اجرای برنامه‌های فرهنگی و اطلاع‌رسانی اقدام کرده و این موضوع را به عنوان یک اصل مورد توجه قرار داده است.

 

*نقش تاثیرگذار خانواده‌ها برای کنترل فرزندانشان در چهارشنبه سوری

قره‎قاشی تصریح کرد: کارشناسان و کارکنان این سازمان از مدت‌ها قبل با حضور در مدارس، دانشگاه‎ها، مجموعه‎های فرهنگی و آموزشی، ادارات و دستگاه‎های مختلف به صورت جدی این آموزش‎ها را به شهروندان گرگانی ارائه می‎کنند.

وی با اشاره به نقش خانواده‌ها در کاهش حوادث ناشی از برنامه‌های چهارشنبه‌سوری ادامه داد: خانواده‌های گلستانی به ویژه در این ایام برای پیشگیری از بروز سوانح و حوادث احتمالی چهارشنبه آخر سال، نظارت بیشتری را بر عملکرد فرزندان خود داشته باشند، تا مبادا با ندانم‌کاری خود موجب آسیب‌ رساندن به خود و دیگران شوند.

مدیرعامل سازمان آتش‎نشانی و خدمات ایمنی شهرداری گرگان تصریح کرد: بارها در مباحث آموزشی به خانواده‌ها متذکر شدیم، باید به شکل منطقی فرزندان خود را متوجه خطرات وسایل آتش‌زایی کنند که جز برای لحظاتی ایجاد شادی و تخلیه هیجان هیچ عملکرد دیگری ندارد و حتی ممکن است به همراه خود یک عمر پشیمانی در پی داشته باشد.

قره‎قاشی با اشاره به تعبیه مناطقی برای برنامه‌های چهارشنبه‌سوری تاکید کرد: برای این روز، شهرداری گرگان با همکاری سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری گرگان مکان‎هایی را در سطح شهر گرگان در نظر گرفته تا شهروندان در ایمنی و نظارت کامل به انجام شادی بپردازند.

وی تاکید کرد: همچنین با برنامه‌ریزی‎های انجام شده، تمامی نیروهای عملیاتی، شیفت و استراحت این سازمان در چهارشنبه آخر سال به صورت آماده‎باش 100 درصد در محل خدمت حضور دارند.

مدیرعامل سازمان آتش‎نشانی و خدمات ایمنی شهرداری گرگان خاطرنشان کرد: در این روز گروه‌های مختلف عملیاتی با تجهیزات کامل در نقاط مختلف شهر حضور دارند و گروه گشتی نیز با آمادگی کامل حضور دارند تا در صورت بروز حوادث، اقدامات سریع را در دستور کار قرار دهند.

قره‎قاشی اضافه کرد: تمامی ایستگاه‎ها همانند روزهای دیگر سال، آمادگی کامل را برای اجرای ماموریت و امدادرسانی به شهروندان دارند و با تمهیدات ویژه‎ای که اندیشیده شده، امیدواریم حادثه‎ای را شاهد نباشیم.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گلستان  نیز از برگزاری جلسات متعدد برای کاهش حوادث احتمالی در چهارشنبه پیش‌رو خبر داد.

عبدالرضا چراغعلی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: نیروهای آتش‌نشانی در این ایام در تمام شهرها در آماده‌باش کامل قرار دارند و امیدواریم که امسال  نیز از جمله سالهایی باشد، که کمترین حوادث را در استان داشته‌ایم.

وی با تشکر از شهروندان گلستانی به ویژه جوانان و خانواده‌های آنان اذعان کرد: در یک دو سال اخیر شرایط در چهارشنبه آخر سال خیلی بهتر شده، اما متاسفانه گاهی سوءاستفاده‌هایی توسط عده‌ای کمی انجام می‌شود که امیدوارم با انجام اقدامات فرهنگی وآموزشی این مسائل نیز رفع شود.

 

*گلستان در دوسال اخیر چهارشنبه‌های آخر سال کم‌حادثه‌ای داشته است/تعبیه مناطقی در گرگان برای برنامه‌های چهارشبه‌سوری

چراغعلی با تاکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی و نهادینه‌کردن فرهنگ ایمنی اظهار کرد: اقدامات قابل توجهی در این زمینه انجام شده به طوری که در هیچ سالی شرایطی مانند امسال نداشتیم.

وی افزود: جدا از این مسئله، موضوع پلاسکو هم نشان از مظلومیت قشر آتش‌نشانان داشت و حتی همراهی مردم در کمپین‌های ضد آتش‌افرزوی در این ایام نشان داد مردم متوجه پیامدها و تبعات ناشی از استفاده نادرست از مواد محترقه و آتش‌‌زا هستند که باید در این بخش از شهروندان قدردانی کرد.

چراغعلی در خاتمه همچنین ابراز امیدواری کرد که در روزهای باقی مانده از سال 1395 نیز هیچ‌گونه حادثه‌ای در سطح شهرهای تابعه استان رخ ندهد.

 چهارشنبه سوری در راه است، و در این ایام باقی‌مانده به یاد  مردانی باشیم که در پای اعتقاد و وظیفه خود برای نجات مردمان شهرمان درآتش سوختند، به حرمت آن مردان بی‌ادعا در این روزهای شلوغ پایانی سال، با یک چهارشنبه‌سوری بدون حادثه، آرامش را به این مردان بی‌ادعا هدیه دهیم تا به آرامش برسیم.      

انتهای پیام/

منبع : فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار