امروزه توسعه شهرها نیاز به یک علم صحیح و مدیریت موثر در تمام زمینه‌ها دارد و تاثیرگذارترین برنامه‌ها اگر از یک اسلوب، روش و مدل صحیح تبعیت نکند مطمئنا نمی‌تواند مسیر توسعه شهر را برای آینده ترسیم کند.

نقش آمایش سرزمین در توسعه کالبدی شهر گرگان

به گزارش گلستان24، یک شهر به مانند موجود زنده نیاز به اجزاء و اندام درست دارد تا بتواند خدمات صحیح را به شهروندان ارائه دهد، بنابراین آمایشی فکر کردن و قرار گرفتن اجزاء توسعه برای یک شهر از ملزومات شهر است.

اگر ارتباط بین اجزاء اصلی شهر به درستی صورت نگیرد شکل شهر از حالت یک موجود زنده سالم به شکل شهر عقب مانده تشبیه خواهد شد و هیچ یک از اجزاء آن در جای اصلی قرار نگرفته‌اند.

نقش مدیریت شهرها و دستگاه‌های دخیل در آن نقش بسیار تاثیرگذار خواهد بود، برای مثال انسانی را متصور کنید که لباس فاخر و زیبا پوشیده و هر کسی که او را می‌بیند از دیدنش لذت می‌برد، اگر به آن فرد بگویید که خیلی زیبا هستید وی این زیبایی را برای خودش جالب نمی‌داند چرا که در درونش غوغا بر پاست و از بیماری کلیه، قلب، فشار خون، مشکل گوارش و ... رنج می‌برد.

بنابراین در آمایش سرزمینی باید بین تمام اجزاء شهر ارتباط ارگانیک برقرار باشد واگر توسعه قرار هست اتفاق بیافتد باید تاثیرات توسعه در شهر را تمام مردم یک شهر درک متقابل داشته باشند و در تمام شهر این تاثیر قابل لمس باشد، پس با توجه به علم آمایش سرزمین می‌توان از تمام منابع طبیعی، انسانی به نحو احسن استفاده کرد تا شهر با توجه به انسان، فضا و فعالیت‌ها به یک  شهر آرمانی و توسعه یافته برسد و نه اینکه تمرکز فعالیت‌ها در قسمت از شهر و خدمات در قسمت دیگر و سکونتگاه‌ها در جای دیگر و... و این باعث اختلال در مدیریت شهری و در نتیجه ناکارآمدی مدیران شهری خواهد شد و اینجا نقش مدیریت شهری عالم به مبانی آمایش سرزمینی و برنامه‌ریزی توسعه و متخصصان علوم موثر در توسعه شهری بیشتر به چشم می‌آید.

منبع : فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار