شناسایی 3هزار افسرده در استان گلستان

حدود 80 درصد از افرادی که افسردگی را تجربه کرده‎اند به دلیل انگ و برچسبی که به اختلالات روحی و روانی از جمله افسردگی گذاشته می‎شود تحت درمان قرار نمی‎گیرند که این امر به نابرابری تخصیص منابع و کاهش توسعه خدمات کیفیتی برای افراد مبتلا به اختلال روحی منجرخواهد شد.

افسردگی، بیماری شایع عصر امروز
به گزارش گلستان24، افسردگی یکی از اختلالات روان محسوب می‎شود که در سال‌های اخیر نه تنها در کشور ما بلکه در تمام دنیا روند رو به افزایشی داشته است. بر اساس آمار حدود 600 میلیون نفر در دنیا افسرده هستند و در کشور ما از جمعیت 80 میلیون نفری 12 و نیم میلیون نفر درگیر اختلالات روان هستند که از این تعداد حدود 13 درصد به اختلالات افسردگی دچار هستند.

مشکلات اقتصادی، طلاق، کمرنگ شدن اعتقادات دینی و مذهبی از جمله مهمترین دلایل شیوع افسردگی محسوب می‎شود با این وجود با اینکه هر ازگاهی آماری مبنی بر تعداد مبتلایان به اختلالات روان از جمله افسردگی منتشر می‎شود اما کارشناسان حوزه بهداشت روان معتقد هستند از آنجایی که اکثر افراد، تمایلی به مراجعه روانشناس ندارند و به دلیل قبح مراجعه به روانشناس در جامعه و ترس از برچسب زدن هنوز آمار دقیقی از تعداد افراد درگیر به اختلالات روان در کشور وجود ندارد.

از آنجایی که امروزه شاهد روند افزایشی افسردگی در میان جوامع مختلف هستیم به دلیل اهمیت این موضوع روز جهانی سلامت امسال « بیایید درمورد افسردگی حرف بزنیم » نامگذاری شد.

جذب روانشناسان بالینی در طرح تحول سلامت

در همین رابطه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان  با ابراز تأسف از افزایش بیماری‎های اختلالات روان به خصوص افسردگی  در گفتگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: افسردگی یکی از بیماری‎های شایع در تمام گروه‌های سنی است، بر اساس آمار طی سیزده سال گذشته، بار افسردگی در جهان دو برابر شده است در کشور ما نیز  12و نیم میلیون نفر درگیر اختلالات روان هستند که حدود 13 درصد به اختلالات افسردگی دچارند.

محمدرضا هنرور با اشاره به تعداد افرادی که در استان گلستان درگیر اختلال افسردگی هستند افزود: بین سنین 20 تا 30 سال بار اختلال افسردگی بیشتر است و تا کنون 3 هزار و 743 بیمار افسرده در استان شناسایی شده است که از خدمات درمانی استفاده می‎کنند.

وی یکی از پیامدهای ناگوار افسردگی را اقدام به خودکشی عنوان کرد و گفت: در بیمارستان‎ها، سیستم آنلاین خودکشی برای کسانی که اقدام به خودکشی کرده و سالم ماندند راه‎اندازی شده است تا اقدامات پژوهشی و روانشناسی از سوی تیم مجرب بر روی آنها انجام شود خوشبختانه با راه‌اندازی این سیستم شاهد روند کاهشی  خودکشی در استان بودیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان با بیان اینکه خانواده‌ها افسردگی را یک بیماری خجالت‌آور و یک برچسب نادرست می‌دانند خاطرنشان کرد: از هر پنج نفر در دنیا یک نفر از اختلالات روان رنج می‌برد و نیاز به خدمات بهداشت روان دارد اما با این وجود خیلی از افراد برای مراجعه به روانشناس تمایل ندارند.

هنرور در خصوص  اقدامات پیشگیرانه‌ برای کاهش افسردگی در استان گفت: در سال 1394 و 1395 تعداد 19 روانشناس در استان با مقطع کارشناسی ارشد به عنوان کارشناس سلامت روان در مراکز جامع سلامت مشغول به کار شدند از طرفی طبق هماهنگی‎هایی انجام شده هر سازمانی که مرکز مشاوره دارد برای انجام خدمات پیشگیرانه با دانشگاه علوم پزشکی همکاری می‎کند.

به گفته وی در طرح تحول سلامت در بهداشت  نیروهای روانشناسی بالینی در استان جذب  در تمام شهرهای استان روانشناس بالینی برای ارائه خدمات مشغول به فعالیت هستند.

هنرور با بیان اینکه تمام تلاش ما بر توسعه خدمات بهداشت روان در استان است، گفت: شهروندان گلستانی می‌توانند برای دریافت خدمات بهداشت روان به خانه‌های بهداشت، مراکز جامعه سلامت و پایگاه‌های سلامت مراجعه کنند.

تغییر در سبک زندگی افراد و افزایش افسردگی

کارشناسان حوزه بهداشت روان معتقد هستند میزان افسردگی در جامعه رو به افزایش است و در این میان تغییر سبک زندگی افراد یکی از دلایل مهم در افزایش این اختلال روان محسوب می‎شود.

در همین رابطه کارشناس ارشد روانشناسی بالینی در استان گلستان عوامل زیادی را در افزایش افسردگی دخیل دانست و در گفت و گو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: به نظر می‎رسد مسائل اقتصادی و رفاه پایین خانواده‎ها نقش مهمی در ابتلا به افسردگی داشته باشد از طرفی افزایش بیکاری در جامعه و فارغ‎التحصیلی افراد زیادی که متأسفانه بازار کار مناسبی برای آنها فراهم نیست بر شدت و تعداد افراد افسرده در جامعه می‎افزاید.

اسماعیل شیردل بیان کرد: به دلیل مشکلات اقتصادی، بیکاری و افزایش سطع توقع خانواده‎ها بعضأ عشق‎هایی بین جوانان بوجود می‎آید که به دلیل همین مشکلات این عشق‎ها نافرجام باقی می‎ماند و بر روح و روان جوان نیز تأثیرگذار خواهد بود.

وی تغییر نوع نگرش و سبک زندگی ایرانی را از عواملی عنوان کرد که در افزایش افسردگی تأثیر گذار است و ادامه داد: شاید در گذشته یک دخترخانم حاضر به زندگی در یک خانه 60 متری ولو با امکانات محدود هم بود اما امروز  هنجارهایی که سبک زندگی نام گرفته‎اند فشارهای مضاغفی را بر خانواده‎ها وارد می‎کند که در نهایت منجر به بروز افسردگی خواهد شد در واقع فرهنگ زندگی کردن در بین افراد مختلف، جاری و ساری می‎شود.

کارشناس ارشد بالینی در استان گلستان خاطرنشان کرد: کسب هویت و کسب استقلال در نوجوانی و کمرنگ شدن عقاید دینی و مذهبی موجب بی‎معنایی زندگی برای نوجوانان شده  که این امر نیز بر افزایش افسردگی تأثیرگذار است.

شیردل با بیان اینکه میزان افسردگی در جامعه رو به افزایش است افزود: مسائل کلان اقتصادی، مسائل مذهبی و اعتقادی و مسائل اجتماعی همچون طلاق نیز در بروز اختلالات روان از جمله افسردگی دخیل هستند.

وی بیان کرد: در سال 1388 تعداد حدود 6 میلیون طلاق در کشور ثبت شد و حدود یک میلیون و 500 هزار زن، همسران خود را بر اثر فوت از دست دادند به طور قطع طلاق یکی از آسیب‎های اساسی است که بر روان فرد تأثیر گذاشته و باعث افسردگی می‎شود.

شیردل گفت: مسؤلان با اتخاذ برنامه‎هایی باید در صدد شاداب سازی مردم جامعه برآیند چرا که افسرده بودن تبعات منفی را در بخش‎های مختلف برجای خواهد گذاشت در واقع حدود 80 درصد از افرادی که افسردگی را تجربه کرده‎اند به دلیل انگ و برچسبی که به اختلالات روحی و روانی از جمله افسردگی گذاشته می‎شود تحت درمان قرار نمی‎گیرند که این امر به نابرابری تخصیص منابع و کاهش توسعه خدمات کیفیتی برای افراد مبتلا به اختلال روحی منجر خواهد شد.

افسرده نشویم، افسرده نمانیم

افسردگی بیماری شایع عصر امروز است که البته روند رو به فزاینده‎ای دارد  در واقع  افسردگی یک بیماری جسمی – روانی ، است که می‎تواند در روان افراد نشانه‎های مختلف را از خود بروز دهد اما درهر فرد میزان و ابعاد این نشانه‎ها با دیگری متفاوت است در واقع افسردگی علائمی دارد که با شناخت به موقع این علائم می‎توان هر چه زودتر نسبت به پیشرفت این اختلال روان اقدام کرد.کاهش عمیق به فعالیت‎های لذت بخش  از جمله معاشرت، تفریح، ورزش و غذا و به طور کلی ناتوانی در کسب لذت از چیزهایی که قبلأ برای شخص لذت بخش بوده اما اکنون نیست از جمله علائم افسردگی محسوب می‎شود.

اگر طی یک بازه زمانی دو هفته‎ای علائمی از جمله کاهش یا افزایش شدید وزن، پرخوابی یا کم‎خوابی، خستگی، احساس گناه بی جا، بی ارزشی، کاهش اعتماد به نفس و افکار تکرار شونده مرگ را در خود مشاهد کردید حتمأ به یک پزشک روانشناس مراجعه کنید.

اگرچه هنوز راه حل قطعی و واحدی برای پیشگیری از افسردگی وجود ندارد اما تغییر سبک زندگی، ورزش، پایبندی به اعتقادات مذهبی، تفکر مثبت به زندگی، رژیم غذایی سالم می‎تواند از جمله راههای برای غلبه بر افسردگی باشد.

فراموش نکنیم افسردگی قابل پیشگیری است و می‎تواند به طور مؤثر درمان شود. درمان زودرس  کمک  می‌کند از بدتر شدن افسردگی یا مزمن و مداوم‌شدن آن جلوگیری شود درمان می‌تواند به بازگشت فرد افسرده به حالت طبیعی و لذت بردن از زندگی و جلوگیری از بازگشت افسردگی کمک کند.

انتهای پیام/

منبع : فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار