معاون قضایی دادگستری گلستان خبر داد: تعداد زندانیان گلستان بیش از ظرفیت اسمی زندان‎هاست

معاون قضایی دادگستری گلستان از کاهش وقوع جرایم در سطح استان خبر داد و گفت: اقدامات پیشگیرانه که در قوه قضاییه و با کمک رسانه‎ها انجام شد دلیل اصلی کاهش وقوع جرایم در استان است.

کاهش وقوع جرایم و بزه در سطح گلستان

به گزارش گلستان 24 ، محمود اسپانلو صبح امروز در جمع خبرنگاران استان گلستان ضمن تبریک هفته قوه قضاییه اظهار کرد: تأکید قانون‎گذار اساسی به موضوع استقلال دستگاه قضا، بیانگر استقلال قوه قضاییه است در واقع این امر لازمه اجرای عدالت می‎باشد.

وی با بیان اینکه 230 قاضی در سطوح مختلف در دادگاه‌های استان فعالیت می‎کنند در خصوص رسیدگی به پرونده‎های شاکیان تصریح کرد: شغل قاضی باید تؤام با دقت و تأنی باشد قاضی با عجله حکم صادر نمی‎کند چون با حق و حقوق مردم سر و کار دارد بنابراین تشریفات در دستگاه قضا از اهمیت بالایی برخوردار است و علل اطاله دادرسی به موارد قانونی، داخل دستگاه و یا خارج از دستگاه باز می‎گردد.

معاون قضایی دادگستری گلستان افزود: در سال 1395 برنامه‎های خوبی در بحث کاهش اطاله دادرسی انجام دادیم که این موارد منجر به کاهش 10 هزار و 191 پرونده از مجری‎های سابق و کاهش 75 درصد از پروند‎ه‌های مسن شد.

اسپانلو ادامه داد: با انجام اقدامات پیشگیرانه در قوه قضاییه استان، سال گذشته شاهد کاهش 20 هزار فقره پرونده ورودی بودیم که دراین راستا 6 درصد سرقت بزه، 10 درصد ضرب و جرح عمدی، هفت درصد بزه توهین، سه درصد تصادفات کاهش یافت در دو ماه نخست سال جاری نیز 24 درصد کاهش وقوع بزه تهدید را داشتیم.

وی در رابطه با جمعیت کیفری زندانیان استان گلستان گفت: از آنجایی که 80 درصد جرایم دارای مجازات حبس هستند تعداد زندانیان افزایش پیدا کرده است که این بار مالی زیادی به دستگاه قضا وارد می‎کند در گلستان نیز بیش از ظرفیت اسمی زندان‎ها، ما زندانی داریم.

*استفاده قضات از احکام انسان‎سازی به جای استفاده از حبس

معاون قضایی دادگستری گلستان بیان کرد: متأسفانه دیدگاهی در جامعه وجود دارد که بر اساس آن هر فردی که به دادگستری مراجعه می‎کند انتظار دارد برای مجازات به زندان افتاده شود در حالیکه زندان یک مجازات شکست خورده در دنیا هم به لحاظ مالی و هم به لحاظ اجتماعی محسوب می‎شود در واقع زندان باید تنها برای جرایم خشن وجود داشته باشد.

اسپانلو خاطرنشان کرد: خوشبختانه در سال‎های اخیر قضات به جای استفاده از حبس از احکامی که انسان‎سازی در آن جرم دارد استفاده می کنند که خرید کتاب و کاشت نهال از جمله این موارد است.

وی با اشاره به افزایش 46 درصدی بازدید مقامات قضایی از زندان‎های استان در سال گذشته گفت: این بازدیدها منجر به کاهش 20 درصدی زندانیان کمتر از سه روز، کاهش 25 درصدی بازداشت‎های قبل از محاکمه و کاهش هشت درصدی ورودی به زندان‎‎ها شد.

انتهای پیام/


منبع : فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار