به علت کمبود آب در ذخایر زیر زمینی استان،صرفه جویی در مصرف آّب و گرایش کشاورزان به سیستم آبیاری پیشرفته می تواند استان را از خطر بی آبی نجات دهد.

بحران کمبود آب در کمین استان گلستان/لزوم استفاده از ابیاری نوین در بخش کشاورزی

به گزارش گلستان 24،کمبود آب در کشور به معضلی اساسی برای مردم و مسئولین تبدیل شده است،بارش های کم در منطقه و فراگیر بودن پوشش خشک در کشور ایران باعث شده تا این کمبود آب و وابستگی به آن دو چندان شود.

در کشور ما نیز حدود 92 درصد از مصرف آب را بخش کشاورزی به خود اختصاص داه است که با توجه به این میزان مصرف، صرفه جویی بیشتری باید در این بخش صورت گیرد.

استان گلستان نیز یکی از استان هایی است که بیشتر زمین های آن حاصل خیز بوده و زیر کشت محصولات کشاورزی می روند،به هیمن علت مصرف آب در بخش کشاورزی استان از دیگر بخش ها بیشتر است.

درچند مدت گذشته کمبود آب در استان به خوبی خود را نشان داده است،در ماه مبارک رمضان به علت کمبود آب و مدیریت آن آب برخی از نواحی هر روز حدود چندین ساعت قطع بود که این روال تا پایان ماه نیز  ادامه داشته است.

در بخش شمالی استان نیز مردم برخی از روستا ها و شهر ها با مشکلات کمبود آب دست و پنجه نرم می کنند به صورتی که آب مصرفی آنها با تانکر های آب به آنها می رسد.

مدیر شرکت آب و فاضلاب روستایی شهرستان بندر ترکمن در مصاحبه با گلستان24:استفاده بیش از حد آب برای مصارف کشاورزی و دامداری را از اصلی ترین علل کمبود و قطعیآب در شهر و روستا های شمالی استان برشمرد و خواستار صرفه جویی آّب در این بخش شد.

با توجه به این مسائل ،کشاورزان و مسئولین این بخش باید به سوی آبیاری  پیشرفته سوق پیدا کنند، زیرا در این صورت می توانیم در بخش استفاده از  آب به خوبی صرفه جوی کرد و مسئولین استان را در مدیریت آن همراهی نمود.

انتهای پیام/پ

ارسال نظر

آخرین اخبار