مدیر پروژه مشارکتی آب در سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت که تجربه موفق مدیریت مشارکتی آب (با همکاری ژاپن) در منطقه تازه آباد از توابع شهرستان آق قلا با توجه به تمایل عراق و تاجیکستان به این کشورها انتقال داده می شود.

آموزش کشت برنج و مدیریت مشارکتی آب به کارشناسان آب و کشاورزی کشور تاجیکستان و عراق

به گزارش گلستان24 ​،عبدالوهاب قزل روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: مدیران وزارت آب و کشاورزی عراق در بازدید از این پروژه در گلستان و در قالب همکاری های سه جانبه (ایران، عراق و ژاپن) درخواست کردند تا کارشناسان این کشور در زمینه مدیریت مشارکتی آب در ایران آموزش دیده و سپس این طرح را درعراق اجرایی کنند.
وی افزود: قبل از این، شماری از کارشناسان وزارت آب و کشاورزی تاجیکستان نیز از مدیریت مشارکت آب در منطقه تازه آباد استان گلستان بازدید و خواستار انتقال این تجربه موفق مدیریتی شده بودند.
به گفته وی؛ قرار است دانش کشت برنج و مدیریت مشارکتی آب به کارشناسان آب و کشاورزی کشور تاجیکستان نیز آموزش داده شود.
عبدالوهاب افزود: قرارداد همکاری در انتقال دانش این پروژه در سطح وزارتخانه بررسی می شود. 
سوم تیر امسال 4 تن از مدیران وزارت آب و کشاورزی عراق به همراه 2 کارشناس از ژاپن و نمایندگان آژانس همکاری های بین المللی در ایران با حضور مسئولان وزارت جهادکشاورزی، استانداری، جهادکشاورزی گلستان و دستگاه‌ های مربوطه از پروژه موفق مدیریت مشارکتی آب در منطقه تازه آباد استان گلستان بازدید و نشست مشترکی برگزار کردند.
به گزارش ایرنا پروژه مدیریت مشارکتی آب در منطقه تازه آباد با همکاری آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا) در سال 1387 با هدف بهبود بهره وری آب و همچنین ارتقاء دانش و تجربه کشاورزان در مدیریت مشارکتی آب و انتقال این تجربه به کشاورزان سایر نقاط کشور آغاز و در سال 1392 پایان یافت و در ادامه طرح پایداری آن تا سال 1395 انجام شد.
پروژه تازه آباد آق قلا در گلستان به عنوان یکی از پروژه های الگویی کارشده در سطح کشور محسوب می شود که می توان با اجرای آن راندمان آبیاری را در مزارع افزایش داد.
استان گلستان واقع در شمال کشور دارای 650 هزار هکتار زمین کشاورزی و باغی است و به عنوان یک قطب این حوزه به شمار می رود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار