اجمالی // مدیرکل آموزش و پرورش گلستان:

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان گفت: باید هر سال 25 درصد از مدیرانی که نتوانستند شرایط مدیریت آموزشگاهی را احراز کنند در مدارس استان پالایش شوند

شیوه مدیریت در مدارس باید متحول شود

به گزارش گلستان24؛‌محمدرضا وطنی صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گلستان اظهار کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از جمله برنامه‌های مهم این اداره کل است و برای اجرای آن تلاش‌های بسیار خوبی شده و امیدواریم اجرای این سند با سرعت بیشتری پیش برود.

وی ادامه داد: یکی از تاکیدهای من همیشه این بوده که تعلیم و تربیت زوایای مختلفی دارد که باید به آن توجه شود و تعلیم و تربیت ما قوام بخش فرهنگی عمومی و تعالی بخش جامعه اسلامی بر اساس آموزه‌های دینی است.

وطنی بیان کرد: این امر با همکاری خانواده‌ها و سایر دستگاه‌ها میسر خواهد شد زیرا آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌تواند در این راه موفق باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش ماموریت دارد که زمینه دستیابی دانش‌آموزان را به مراتب از حیات طیبه در ابعاد مختلف فراهم سازد و این هدف نهایی ما است.

وطنی گفت: نگاه ما نیز بر سند تحول است و بر این اساس با تکیه بر قدرت خداوند و با استفاده از آموزه‌های دینی امید بر اجرای مناسب و دقیق این سند داریم و ما باید تلاش کنیم که قدرت آموزش و پرورش را به جایی برسانیم که در تراز نظام جمهوری اسلامی است.

وی بیان کرد: استان گلستان برای اجرای این سند در سال جاری رویکردش را بر تحول مدرسه با رویکرد مشارکت و مدرسه‌محوری مدنظر ما است و رویکرد دیگر ایجاد توازن بین شاخه‌ای است.

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان گفت: یکی از مشکلات شور ما بیکاری است و ما می‌توانیم با توسعه متوازن رشته‌های تحصیلی این مشکلات را به حداقل برسانیم.

وطنی اضافه کرد: برای تحول در مدرسه تلاش می‌کنیم تحول در نگاه به مدرسه و نقش مدرسه را ایجاد کنیم که این نگاه مربوط به خانواده‌ها و سازمان‌های دولتی و معلم و مدیر به مدرسه را شامل می‌شود.

وی تاکید کرد: برای اجرای این سند و ایجاد این تحول از همه دستگاه‌ها و رسانه‌ها کمک می‌خواهیم تا مدرسه از یک مرکز آموزشی تنها به مرکز پژوهش، تربیت و رشد اخلاقی و علمی دانش‌آموز تبدیل شود و می‌خواهیم این نگاه را داشته باشیم که مدرسه بر اساس سند تحول، باید محور تحول محله باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان تصریح کرد: نیروی انسانی از مهم‌ترین عوامل یک مدرسه است که باید تحول را در نیروی انسانی و دانش و مهارت‌های یک معلم ایجاد کنیم.

وطنی تاکید کرد: شیوه مدیریت در مدارس باید متحول شود و پیشنهاد دادیم شرایط احراز مدیریت را آموزش و پرورش شهرستان‌ها را طبق قانون انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه باید هر سال 25 درصد از مدیرانی که نتوانستند شرایط مدیریت آموزشگاهی را احراز کنند در مدارس استان پالایش شوند، گفت: مدیران و معلمان باید تخصص و دانش لازم را برای تربیت دانش‌آموزان داشته باشند.

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان گفت: در شورای آموزش و پرورش به این نتیجه رسیدیم که آموزش و پرورش متولی هدایت تحصیلی نباید باشد و می‌آییم بر اساس تعامل با سازمان‌های مربوط ایجاد می‌شود نیازهای شغلی را سازمان‌ها بر اساس آمایش اعلام می‌کنند و ما آموزش می‌دهیم و اگر در توان ما نبود از توان سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای برای افزایش توان فنی دانش‌آموزان استفاده می‌کنیم.
وطنی بیان کرد: طبق اسناد بالادستی ما تا پایان برنامه ششم باید به 50 درصد در توازن برسیم اگرچه برداشت من این است که توصیه مقام معظم رهبری 70 درصد را توصیه کرده‌اند.
وی افزود: اگر قرار است مشکل بیکاری را حل کنیم و بچه‌ها را بی حساب و کتاب به دانشگاه‌ها نفرستیم باید رویکرد را در آموزش و پرورش تغییر دهیم و این تغییر رویکرد در پرورش فرزندانمان نیاز به همکاری همه جانبه همه دستگاه‌ها و خانواده‌ها دارد.
وطنی گفت: تربیت و هدایت تحصیلی باید بر اساس استعداد فرزندان باشد و متاسفانه بسیاری از خانواده‌ها بر اساس علاقه‌مندی‌های خودشان فرزندان را به سمت تحصیل در رشته خاص هدایت می‌کنند.
وی افزود: عملکرد دانش‌آموزان نیز به عنوان معیار هدایت تحصیلی محسوب می‌شود و 80 درصد هدایت تحصیلی به دانش‌آموز باز می‌گردد و تقاضای ما از خانواده‌ها این است که ببینیم استعداد دانش‌آموز کجاست و بعد اقدام به هدایت تحصیلی کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش گلستان بیان کرد: هنرستان‌ها باید به لحاظ نیروی انسانی و تجهیزات پاسخ نیازها را بدهد و ضروری نیست در شهرستانی برای یک رشته‌ای میلیاردها هزینه کنید در حالی که امکانات و تجهیزات در اداره آموزش فنی و حرفه‌ای وجود دارد و با خرید خدمت می‌توان از آن تجهیزات استفاده کنیم.
وطنی گفت: هدایت‌های تحصیلی بر اساس نمره‌های کسب شده توسط دانش‌آموز در سه سال قبل از منتهی شدن به هدایت تحصیلی مدنظر قرار می‌گیرد و یک دانش‌آموز اگر قصد تحصیل در رشته‌ای حاص دارد باید با کسب مشورت از مشاور مدرسه تلاش کند نمرات مرتبط با رسیدن به رشته مورد نظر را به حد نصاب منظور طی سه سال تحصیلی برساند.
وی گفت: این موضوع در تمامی مدارس دولتی و غیرانتفاعی اطلاع‌رسانی شده و موضوع از طریق مدیران و مشاوران به اطلاع خانواده‌ها رسیده و خواهد رسید.
مدیرکل آموزش و پرورش گلستان در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص دریافت هزینه‌های اجباری در مدارس استان تصریح کرد: دریافت هزینه اجباری از خانواده به منظور مشارکت در هزینه‌های مدارس ممنوع است و هیچ مدیر مدرسه‌ای حق دریافت هزینه اجباری را ندارد.
وطنی بیان کرد: هزینه اجرای برنامه‌های فوق برنامه در مدارس به عهده خانواده است اما اجرای برنامه فوق برنامه اجباری نیست و کلاس‌های فوق برنامه باید به تصویب انجمن اولیا و مربیان برسد و حتی برای تعیین هزینه نیز باید موضوع به تصویب شورای آموزش و پرورش برسد.
مدیرکل آموزش و پرورش گلستان در خصوص آخرین وضعیت اسکان مسافران در مدارس استان، تصریح کرد: تاکنون 75 هزار و 298 نفر روز در مدارس استان اسکان داده شدند که این اسکان در 946 کلاس در 119 مدرسه و 18 پایگاه ساماندهی شده‌اند.
وطنی با اشاره به اینکه 250 کلاس ویژه برای اسکان مسافران در استان وجود دارد، گفت: ماموریت ما پذیرش همکاران فرهنگی است و نظرات مختلفی در خصوص تعطیلی اسکان پذیرش وجود دارد و اگر کسی تمایلی برای رفتن به هتل نداشت و یا ظرفیت‌ها وجود نداشت، ما ظرفیت پذیرش همکاران خود را داریم و این اقدام همانند اقدامات مشابهی است که سایر دستگاه‌ها برای کارکنان خود انجام می‌دهند.
وطنی در خصوص مدارس هوشمند استان گلستان گفت: هوشمندسازی یعنی استفاده از تکنولوژی روزانه در مدارس و اگر قرار باشد سخت‌افزار وجود داشته باشد اما نرم افزار فراهم نباشد نمی‌توانیم به موفقیت دست یابیم.
وی اضافه کرد: شبکه ون(برقراری ارتباط الکترونیک) برای گسترش زیرساخت‌ها را ایجاد کردیم و 30 درصد مدارس دولتی را که توان خرید دستگاه را نداشتند زمینه را برایشان آماده کردیم که این دستگاه‌ها را خریداری کنند و کار در حال انجام است.
مدیرکل آموزش و پرورش گلستان تصریح کرد: با اجرای شبکه ون ارتباطات بین مدارس رایگان می‌شود و اجرای این طرح باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه خواهد شد که در نتیجه با این صرفه‌جویی‌ها ظرف دو سال می‌توانیم هزینه‌هایی را که برای اجرای این شبکه ون انجام دادیم را به آموزش و پرورش بازگشت دهیم.

/ فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار