معاون مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گلستان می گوید که 65 درصد آسیب های اجتماعی این استان در دو شهر گرگان و گنبدکاووس است که باید مود توجه قرار گیرد.

برگزاری جلسه کارگروه تخصصی اجتماعی و فرهنگی در گنبد و گرگان

به گزارش گلستان 24، علی برزمینی روز چهارشنبه درجلسه کارگروه تخصصی اجتماعی و فرهنگی گنبدکاووس اظهار داشت: 
اعتیاد، طلاق، خودکشی، زنان سرپرست خانوار و حاشیه نشینی پنج آسیب اول استان گلستان است و در این آسیب ها دو شهر گرگان و گنبدکاووس بیشترین آمار را دارند.
وی خاطر نشان کرد: با گذشت حدود 40 سال ازپیروزی انقلاب و موفقیت های نظام در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی و نظامی، حوزه اجتماعی بشدت مورد غفلت واقع شده است.
وی گفت: از دو سال پیش آسیب های اجتماعی و اقدامات پیشگیرانه برای کاهش آن دغدغه اصلی رهبری انقلاب و دولت قرار گرفته و برای آن طرح تقسیم کار ملی تدوین و در آن شرح وظایف همه دستگاه ها مشخص و ابلاغ شده است.
برزمینی، رویکرد اصلی این طرح را اقدامات پیشگیرانه دانست و اضافه کرد: مشارکت و تعامل همه دستگاه های اداری، اجرایی، فرهنگی و خدماتی در اجرای این طرح ضروری است که باید درقبال انجام وظایف خود احساس مسئولیت نمایند.
وی با بیان اینکه امروز با روش های سنتی نمی توان از آسیب های اجتماعی پیشگیری و آن را کاهش داد، تصریح کرد: به کارگیری روش های نوین علمی با استفاده از نظرات کارشناسان و صاحبنظران حوزه اجتماعی درون و برون سازمانی بویژه ظرفیت تشکل های مردم نهاد در این حوزه ضروری است.

*** پیش بینی 22 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح های پیشگیرانه در گلستان
معاون مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گلستان همچنین با اشاره به پیش بینی 22 میلیارد ریال اعتبار از سوی وزارت کشور برای اجرای طرح های پیشگیرانه درحوزه آسیب های اجتماعی در این استان، گفت: شهرستان ها می توانند با ارائه طرح های که دارای نظرات کارشناسانه باشد، نسبت به جذب اعتبار اقدام نمایند.
برزمینی با تاکید برضرورت پرهیز از اقدامات بخشی ازسوی ادارات و نهادها درحوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی، افزود: برای موفقیت در این حوزه، ادارات و نهادها باید با محوریت فرمانداری، برنامه ریزی کرده و با هم مشارکت داشته باشند. 
وی اضافه کرد: با شعار و حرف و یا سیاسی کاری نه تنها پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی میسر نمی شود بلکه درصورت کم توجهی و استفاده از روش های سنتی تا چند سال دیگر باید درمقابل برخی آسیب های اجتماعی سر تسلیم فرود آورد.
در این نشست معاون استاندار گلستان و فرماندار ویژه گنبدکاووس نیز در سخنانی با تشریح دلایل بالا بودن آمار برخی آسیب های اجتماعی دراین شهرستان، بخشی از آن را مربوط به شرق استان گلستان دانست. 
عبدالقدیر کریمی، گفت: نبود دفاتر ثبت طلاق در برخی شهرستان های همجوار و پیامدهای اجتماعی آن و یا استفاده از امکانات درمانی گنبدکاووس درحوزه اقدام به خودکشی سبب شده است که این آمار در شهرستان گنبدکاووس ثبت شود و یکی از دلایل بالا بودن آمارهای گنبدکاووس در حوزه آسیب های اجتماعی همین مسئله است. 
وی خاطرنشان کرد: با این حال گنبدکاووس نیز از آسیب های اجتماعی همچون دیگر مناطق کشور رنج می برد که باید اقدامات آموزشی، فرهنگی و پیشگیرانه به صورت جهادی و انقلابی از سوی همه مدیران و خانواده ها انجام شود. 
کریمی با اشاره به طرح تقسیم کار ملی پیشگیری از آسیب های اجتماعی که توسط وزارت کشور به ادارات و نهادها برای اجرا ابلاغ شده، اضافه کرد: انجام ماموریت های محوله در این طرح یکی از ملاک های ارزیابی مدیران است. 
وی تصریح کرد: امروز آسیب های اجتماعی بنیان خانواده و جامعه را نشانه گرفته است و همه بایستی درقبال آن احساس مسئولیت نموده و برای پیشگیری و کاهش آن انجام وظیفه نمایند. 
به گزارش ایرنا، دراین جلسه ادارات و نهادهایی چون مرکز بهداشت، ورزش و جوانان، آموزش و پرورش، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شهرداری، بهزیستی و انتظامی گنبدکاووس، گزارشی از فعالیت های خود در راستای طرح تقسیم کار ملی درحوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی ارائه دادند. 
گرگان و گنبدکاووس از نظر جمعیت به ترتیب بزرگترین شهرستان های استان گلستان محسوب می شوند و شهرستان مرزی گنبدکاووس با در اختیار داشتن یک چهارم وسعت استان گلستان و 350 هزار نفر جمعیت، بزرگترین شهرستان گلستان از نظر وسعت محسوب شده و در شرق استان گلستان نسبت به دیگر شهرستان های منطقه از مرکزیت برخوردار است. 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار