بنا برآمارهای غیررسمی نزدیک به 80 درصد قربانیان نزاع‌های خانوادگی را زنانی تشکیل می‌دهند که به نوعی مورد آزار و اذیت جسمی قرار گرفته‌اند. نگاهی گذرا به وضعیت آسیب‌های اجتماعی استان نشان می‌دهد که خشونت‌های خانگی علیه زنان یکی از عمده‌ترین دلایل مراجعه آنان به محاکم قضایی است.

کمبود فضا؛ مشکل اصلی خانه امن زنان استان

به گزارش گلستان 24،مهین نورافروز در همشهری گرگان نوشت: این در حالی است که سال‌ها با ایجاد چنین مکانی در برخی شهرهای کشور زنان آسیب دیده گلستانی از داشتن مکانی امن برای پناه یافتن و دریافت حمایت‌های اجتماعی محروم بوده‌اند.
حالا و در اقدامی جدید نخستین خانه امن ویژه زنان خشونت دیده در گلستان مورد بهره‌برداری قرار گرفته که به گفته معاون اجتماعی بهزیستی استان، فقط زنان در معرض طلاق و رفتارهای خشونت‌آمیز را تحت حمایت قرار می‌دهد.

پیگیری مطالبات زنان خشونت دیده قانونمندتر می‌شود
‌علی‌اصغر رنجی با بیان اینکه افتتاح این خانه موجب افزایش سطح اعتماد به نفس زنان آسیب دیده می‌شود، به همشهری گفت: با توجه به اینکه حضور و نگهداری این افراد با نظارت دستگاه‌های مرتبط، مددکاران و مشاوران انجام می‌گیرد، وجود این خانه شرایط پیگیری مشکلات آنان و حتی شکایت به مراجع قضایی را قانونمندتر می‌کند.
وی افزود: آسیب‌های روحی ناشی از خشونت‌های خانگی از موضوعاتی است که بسیاری از زنان گلستانی با آن روبه‌رو هستند و مشاوران خانه‌های امن، زمینه بازسازی روحی این زنان را برای حضور دوباره در جامعه یا کنار خانواده فراهم می‌کنند.

شرایط حضور در خانه امن
رنجی ادامه داد: با توجه به اینکه بسیاری از زنان در معرض خشونت یا خشونت دیده به دلیل جدا نشدن از کودکان خود هر‌گونه سختی را تحمل می‌کنند، به آنان اجازه داه شده فرزندان دختر را تا مقطع دبیرستان و فرزندان پسر را تا 12 سالگی در این مکان نگهداری کنند.
وی، زمان حضور زنان آسیب‌دیده از خشونت خانگی در این خانه را 2 تا 6 ماه عنوان کرد و افزود: چنانچه با نظر مشاوران و مددکاران تشخیص داده شود که فرد آسیب دیده در معرض خطر قرار دارد،با طرح موضوع در کمیسیون ویژه، مدت اقامت وی در این خانه تمدید خواهد شد.
این مسئول ادامه داد: در این خانه تیم ویژه‌ای شامل مددکار، روان‌شناس و روانپزشک فعالیت دارند و برای میزان خشونت‌های انجام گرفته، از پزشکی قانونی کمک گرفته می‌شود.
رنجی افزود: چنانچه در مراحل کارشناسی مشخص شود که خشونت تکرار شده است، پرونده به مراجع قضایی ارسال خواهد شد، اما همه سعی‌مان بر این است تا از جدایی زوج‌ها جلوگیری کنیم.

لزوم تایید کارشناسان اورژانس اجتماعی
معاون امور اجتماعی بهزیستی استان گلستان مراجعه نکردن به نیروی انتظامی و دستگاه قضایی را یکی از مهم‌ترین مزیت‌های خانه امن برای این زنان عنوان کرد و افزود: این افراد می‌توانند با مراجعه به بهزیستی یا تماس با اورژانس اجتماعی تا زمان رفع مشکل به این مکان پناهنده شوند.
رنجی، حضور این زنان را در خانه امن، منوط به تأیید کارشناسان اورژانس اجتماعی عنوان کرد.

نبود حمایت
در ادامه مدیرکل امور بانوان استانداری گلستان با بیان اینکه افتتاح این خانه امید زنان در معرض خشونت را به زندگی بیشتر می‌کند، به همشهری گفت: با توجه به افزایش برخی آسیب‌های حوزه زنان ایجاد چنین مکانی یکی از نیازهای ضروری استان بود.
‌کلثوم غفاری توران افزود: بسیاری از زنان آسیب دیده از خشونت‌های خانگی، به علت نبود حمایت‌های لازم از سوی خانواده بارها مورد خشونت جسمی و لفظی قرار می‌گیرند که در این بین کودکان نیز دچار تنش‌های روحی و روانی می‌شوند.
وی افزود: نبود حامی، ترس از تهدید یا آزار دیدن از سوی اعضای خانواده باورهای غلط مرسوم و ترس از دست دادن کودکان از مواردی است که موجب باقی ماندن زنان در محیط خشونت‌زا می‌شود.

کمبود فضا؛ مشکل اصلی خانه امن زنان استان
در حالی‌که مسئولان حوزه اجتماعی از مزایای خانه امن برای زنان خشونت دیده سخن می‌گویند، یک کارشناس مقابله با آسیب‌های اجتماعی، کمبود فضا را یکی از عمده‌ترین مشکلات این مکان برای حضور زنان آسیب دیده عنوان کرد.
‌ملیحه ابطحی‌ به همشهری گفت: اگرچه افتتاح این مکان، حرکتی نو در حوزه آسیب‌های اجتماعی است اما فقط توانایی پذیرش تعداد محدودی از این زنان را دارد که جوابگوی نیاز آنان نیست.
وی با بیان اینکه تعداد زنان در معرض خشونت خانگی در استان کم نیست، به همشهری گفت: مددکاران اجتماعی بهزیستی روزانه با تعداد زیادی از زنانی مواجه هستند که به‌ دلیل نزاع‌های جسمانی و یا لفظی در معرض خطر خشونت‌های خانگی قرار دارند.
ابطحی ادامه داد: با توجه به اینکه در بخش‌ قضایی و حوزه اجتماعی اختلاف‌ نظرهای زیاد و موانع قانونی برای حمایت از کودکان و زنان وجود دارد، می‌طلبد تا مسئولان حوزه اجتماعی از جمله بهزیستی این اطمینان را به شهروندان و زنان آسیب دیده بدهند که به‌طور مستقیم به این موضوع ورود پیدا می‌کنند و تا زمان حل شدن مشکل فرد آسیب دیده، وی را تحت حمایت قرار می‌دهند.
به گفته این کارشناس، میزان خشونت در مناطق کمتر توسعه‌یافته، حاشیه شهرها و برخی روستاها که به نوعی با تعصب‌های قومی و قیبله‌ای زندگی می‌کنند به مراتب بیشتر دیده می‌شود.

ایجاد زیرساخت؛ عامل مهم کاهش آسیب‌ها ی اجتماعی
مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری بیان کرد: کاهش آسیب‌های اجتماعی به‌خصوص در حوزه زنان هنگامی به سرانجام می‌رسد که زیرساخت‌های آن، همانند خانه امن زنان در استان مهیا شود.
کلثوم غفاری توران نقش تشکل‌های غیر‌دولتی را در کاهش این آسیب‌ها ضروری عنوان کرد و افزود: تجربه نشان داده است که کاهش آسیب‌های اجتماعی بدون کمک بخش خصوصی از جمله سمن‌ها در دراز مدت امکان‌پذیر نخواهد بود.

/ ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار