هفتمین جلسه کارگروه تخصصی نجات خلیج گرگان در سالن جلسات شرکت آب منطقه ای گلستان برگزار و در آن آخرین اقدامات و راهکارهای علمی و عملی نجات خلیج گرگان و تالاب میانکاله ارائه و مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

هفتمین جلسه کارگروه تخصصی نجات خلیج گرگان

به گزارش گلستان 24؛محمد نوری مدیر فنی شرکت آب منطقه استان گلستان در این جلسه گفت: در جلسه قبلی این کمیته که 18 تیرماه امسال برگزار شد مشاور طرح گزینه های مختلف مطالعات راهکارهای کوتاه مدت نجات خلیج گرگان را مطرح کرد که مقرر شد در این جلسه با حضور تمام سازمانهای مرتبط با این طرح ارائه شود و مورد بررسی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: از زمانی که این طرح به آب منطقه‌ای واگذار شده است تاکنون 7 جلسه برگزار شده که یک جلسه درون سازمانی، یک جلسه در استانداری و 5 جلسه در کارگروه بوده است.

نوری بیان کرد: تاکنون علاوه بر مطالعات، لایروبی 16 رودخانه منتهی به خلیج گرگان در دستور کار قرار گرفته که لایروبی 10 رودخانه آغاز و کار لایروبی 6 رودخانه دیگر نیز بزودی آغاز می‌شود.

مدیر فنی شرکت آب منطقه گلستان ادامه داد: همچنین خرید تجهیزات مورد نیاز در بحث پایش کمی و کیفی خلیج گرگان و رودخانه‌های منتهی به آن در دستور کار قرار گرفته است.

در ادامه مهندس نظرعلی مشاور طرح نجات خلیج گرگان و تالاب میانکاله اظهار کرد: برای بهبود وضعیت خلیج گرگان و تالاب میانکاله باید ارتباط آبی که خلیج با دریای خزر داشته را حفظ کنیم.

وی در این جلسه سه راهکار کوتاه مدت برای نجات خلیج گرگان و تالاب میانکاله را لایروبی امتداد کانال خوزینی، لایروبی کانال چاپاقلی و کانال آشوراده در دهه خلیج گرگان و احداث کانال جدید در سمت غرب زبانه میانکاله عنوان کرد.

مشاور طرح نجات خلیج گرگان و تالاب میانکاله در ادامه به بیان مسائل اقلیم و هواشناسی، هیدرودینامیک و رسوب گذاری و مسائل زیست محیطی در خصوص هر کدام از راهکارها پرداخت.

شهرام فداکار مدیرکل دفتر سواحل و تالابهای ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در ادامه این جلسه گفت: در سازمان حفاظت محیط زیست به دنبال راه اندازی ستاد ملی احیای خلیج گرگان و تالاب میانکاله هستیم.

وی افزود: تمام تلاشهایی که در این کمیته تخصصی بررسی می شود قطعا در ستاد ملی نجات خلیج و تالاب انعکاس داده می شود. بدلیل این به دنبال راه اندازی ستاد هستیم که ضمانت اجرایی و اعتبارات مورد نیاز مناسب تری را کسب کنیم.

مدیرکل دفتر سواحل و تالابهای ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: با آمدن دکتر کلانتری که تجربه خاصی را در ستاد احیای دریاچه ارومیه را دارد، باعث می شود این تجربه به ستاد منتقل شود.

فداکار در ادامه گفت: در سال 56 تراز آب خلیج گرگان یک و نیم متر کمتر از میزان فعلی بود اما اعتراضی را در پی نداشت و این مسائل مطرح نبود.

وی ادامه داد: می توان با استفاده از تصاویر ماهواره ای دید در آن زمان با وجود آن حجم پس روی آب خلیج، اما هیچ گونه ریزگردی منتشر نشده است.

فداکار بیان کرد: رفتار این اکوسیستم به عنوان یک موجود زنده به اینگونه است که هر 30 سال آب این خلیج خالی و سپس پر می شود.

مدیرکل دفتر سواحل و تالابهای ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست به اثرات زیست محیطی طرح های مطالعاتی مطرح شده در این جلسه اشاره کرد و گفت: در سال 2016 کاهش سطح آب خلیج از 18 سانتی متر در سال به 12 سانتی متر در سال رسیده است. اگر تراز رو به بهبود باشد، شاید مشکل از طریق دریای خزر حل شود. لذا نباید در این خصوص تصمیم گیری عجولانه صورت بگیرد.

در ادامه حسینی معاون محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست گلستان هم گفت: موضوع خلیج گرگان و تالاب میانکاله اضطرار است اما اضطرار در مدیریت بوم شناختی منطقه نه اضطراری که در دریاچه ارومیه داشتیم.

وی افزود: این اضطرار باید ریشه یابی و شناسایی شود و علل آن مورد بررسی قرار گیرد و برای درمان هر کدام چاره اندیشی شود.

معاون محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست گلستان اظهار کرد: اگر اضطراری است باید از طریق همین کمیته به مسئولین و مردم اعلام شود.

داود گیلک معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای گلستان نیز در بخش پایانی این جلسه اظهار کرد: باید تصمیماتی که در این جلسه گرفته می‌شود در سطح ملی نیز بررسی شود و همه ما یک حرف را بزنیم.

وی در خصوص انتقاد برخی افراد که ایجاد سد را باعث کم شدن آب خلیج گرگان عنوان کردند، گفت: در حوزه خلیج گرگان و قره‌ سو تنها یک سد(نومل) آن هم با ظرفیت 7.5 میلیون متر مکعب وجود دارد.


انتهای پیام/ ایسنا

ارسال نظر

آخرین اخبار