معاون منابع طبیعی استان گلستان:

معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان گفت: برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان به بیش از ۳۸۶ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

نیاز اعتبار برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان

به گزارش گلستان 24؛عبدالرحیم لطفی صبح امروز در جمع خبرنگاران درباره راه‌های کاهش وقوع سیل در استان اظهار داشت : با توجه به فواید فراوان طرح‌های آبخیزداری به بیش از 386میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این طرح ها در بازه زمانی 10 ساله نیاز است.

معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان تاکید کرد: از اهداف اجرای این طرح‌ها کاهش سرعت سیلاب‌ها و ایجاد مانع برای محموله‌هایی است که در سیل همراه می‌شوند اما این سازه‌ها جلوی محموله‌ها را می‌گیرد و سرعت آب را کاهش می‌دهد.

لطفی اظهار داشت: با آرام شدن آب و ته‌نشین شدن گل‌ولای، سنگ‌ها و چوب‌های بزرگ در این سازه‌ها،آ صاف می‌شود و فرسایش کاهش پیدا می‌کنند و سنگ و چوب‌ها و خاک که به سمت پایین آورده شده در صنعت ساختمان استفاده می‌شود.

معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان تاکید کرد: در نبود این سازه‌ها، پل‌ها تخریب می‌شود و تخریب شدیدی در مسیر سیلاب‌ها ایجاد می‌شود و این سازه‌ها این سنگ‌ها را حفظ می‌کند، همینطور که در سیل اخیر با وجود بارش‌های شدید اما این سازه‌ها محموله‌ها را حفظ کردند.

لطفی با اشاره به نیاز استان گلستان به سازه‌های آبی فراوان، تصریح کرد: در استان گلستان در یک بازه زمانی 10 ساله به بیش از 386میلیارد تومان اعتبار برای عملیات آبخیزداری نیاز است اما در طرح‌های کوتاه مدت حداقل به  10 درصد این اعتبار نیازداریم تا مشکلات پایین دست را برطرف کنیم.

وی تاکید کرد: در سیل اخیر مناطقی که عملیات آبخیزداری انجام شده بود یا خسارت نداشتیم یا خیلی کم بود اما در مناطق انجام نشده خیلی از آب‌ها دچار مشکل شد و گل‌ولای وارد زمین‌های کشاورزی و حتی خانه‌های مردم شد.

معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان تاکید کرد: در چند دهه اخیر که با تغییر اقلیم مواجه شده‌ایم این طرح‌ها کمک کرد که مخازن کوچک پر از رسوب شود و آب در سفره‌های زیرزمینی ذخیره شود تا مشکل خشکسالی در استان برطرف شود.

انتهای پیام/ تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار