رییس اداره حفاظت محیط زیست بندرترکمن و گمیشان گفت: یک پرنده کنار آبزی از نوع چنگر نوک سرخ ( چارخو )پس از 30 روز تیمارداری با کسب توانایی پرواز در حاشیه خلیج گرگان درغرب گلستان رها شد.

تیمارداری و رهاسازی چنگر نوک سرخ درحاشیه خلیج گرگان

به گزارش گلستان24؛علی بیانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این پرنده کم رمق و ناتوان از پرواز توسط یکی از دوستداران حیات وحش به این اداره تحویل شده بود.
وی از مردم غرب استان خواست که در صورت مشاهده پرندگان و حیوانات وحشی زخمی ،به واحدهای حفاظت محیط زیست در شهرستان ها یا اداره کل با شماره سامانه 1540 یا تلفن ثابت 01732545463 اطلاع دهند تا اقدامات لازم برای تیمارداری این گونه ها انجام گیرد.
چنگر نوک سرخ از جمله پرندگان بومی ایران و پرنده ای زیرک است، در گذشته در نقاط مختلف کشور به فراوانی یافت می شد، اما در سال های اخیر به دنبال شکار بی رویه و خشکسالی تعداد آن کاهش یافته است.
این پرنده در آبگیرها ،رودهای آرام ،باتلاق‌ها و علفزارها ،نیزارها و بوته‌زارهای نزدیک آب و گاهی روی درخت‌ و آشیانه های متروک پرندگان دیگر لانه‌سازی و زادوولد می کند.
استان مرزی گلستان با مساحتی بیش از 20 هزار کیلومترمربع، از نظر وضعیت توپوگرافی مناطق مرتفع، اراضی تپه ماهوری و مناطق هموار و کم ارتفاع را در بر گرفته است، تنوع در اقلیم و زیستگاه ها، تنوع گونه ای جانوری و حیات وحش این استان را در پی داشته است.
در مجموع گلستان دارای 136 هزار و 636 هکتار مناطق چهارگانه زیرپوشش مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست است. 
طبق گزارش محیط زیست گلستان، 81 گونه پستاندار در زیستگاه های طبیعی استان زیست می کنند که 522 درصد کل پستانداران کشور را شامل می شود، 304 گونه پرنده نیز در این استان زیست می کنند که 65 درصد گونه های پرندگان کشور را تشکیل می دهد.
بندرترکمن و گمیشان واقع در غرب و شمال غرب گلستان و در کرانه شرقی دریای خزر به سبب دارا بودن شرایط خاص اقلیمی و اکوسیستم موجود میزبان خیل بیشماری از گونه های پرندگان شکاری هستند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار