یکی از محورهای توسعه پایدار در جهان امروزی ، پیشرفت در زمینه‌ی حمل و نقل به ویژه در حوزه حمل و نقل هوایی است که یکی از بسترهای لازم جهت توسعه و پیشرفت در این زمینه ، ایجاد فرودگاه و راه هوایی است.

نقش فرودگاه کلاله در توسعه پایدار منطقه

به گزارش گلستان۲۴؛به نقل از کلاله خبر، یکی از محورهای توسعه پایدار در جهان امروزی ، پیشرفت در زمینه‌ی حمل و نقل به ویژه در حوزه حمل و نقل هوایی است که یکی از بسترهای لازم جهت توسعه و پیشرفت در این زمینه ، ایجاد فرودگاه و راه هوایی است.

فرودگاهها یکی از زیرساخت های مهم اقتصادی و مواصلاتی بوده که در رشد و توسعه پایدار و همه جانبه کشورها نقش بسزایی را ایفا میکنند.

فرودگاه کلاله نیز با تاریخچه ایی قریب به نیم قرن و وسعتی بالغ بر 350هکتار به تایید بسیاری از کارشناسان صنعت هواپیمایی کشوری یکی از استانداردترین فرودگاههای کشور بوده و از پتانسیل قابل توجهی برای توسعه پایدار استان و بخش هایی از استانهای همجوار برخوردار می باشد.

تقویت و توسعه فرودگاه کلاله با توجه به شاخصه هایی همچون اهمیت ژئوپولوتیک و ژئواستراتژیک استان گلستان و شرق آن، همجواری با دریای خزر و کشورهای حاشیه آن، جمعیت فعال و پویا، پتانسیل ها و ظرفیت های قابل توجه طبیعی و اقتصادی، وجود جاذبه‌های گردشگری و تعیین بعنوان یکی از مهمترین قطب های کشاورزی و باغی کشور می تواند به عنوان کلید توسعه پایدار منطقه تلقی شود.

در بحث مهم گردشگری و جذب گردشگر، طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، ایران در چشم انداز سال 1404 بعنوان قطب گردشگری حلال در جهان، سالانه باید 20میلیون گردشگر خارجی را جذب کند. هم اکنون درآمد ارزی کشور از محل سفر گردشگر خارجی حدوداً 7/5(هفت و نیم) میلیارد دلار است که با برنامه ریزی های انجام شده اهتمام ویژه‌ایی بر آن است که در افق چشم انداز 1404 به بیش از 30 میلیارد دلار افزایش یابد. در این راستا به برکت وجود منطقه گردشگری خالدنبی و هزارتپه زیبای آن، آرامگاه مختوقلی فراغی، بقاع متبرکه فراوان ، آبشارها وچشمه های شفابخش جاری در منطقه و جنگل های بکر و حیات بخش و صدها اثر تاریخی ، فرهنگی و جذاب دیگر که منطقه ما را به نگینی از جذابیت و موهبت الهی تبدیل کرده‌اند می توان به جذب بخش قابل توجهی از این درآمدهای ارزی در منطقه امیدوار بود که باعث ارتقای بسیاری از مشکلات مردم فهیم منطقه بالاخص رفع بیکاری و رکود اقتصادی آنها خواهد بود.

از طرفی رونق و پایداری پروازهای فرودگاه کلاله میتواند نقش مهمی در توسعه زیرساخت های جذب سرمایه گذاری کلان داخلی و حتی در مراحل بعدی باعث جذب سرمایه‌های مولد خارجی، ایجاد اشتغال پایدار ، توسعه شهری و رونق یافتن آن، توسعه و ارتقای سطح آموزش عالی، تسهیل و گسترش خدمات درمانی و سلامت مردم فهیم منطقه ایفا نماید. 
همچنین فعالیت و توسعه فرودگاه کلاله، ظرفیت بالایی در صادرات محصولات کشاورزی و باغی مردم پرتلاش منطقه را به بازارهای داخلی و خارجی در اسرع وقت و بدون تلفات و ضایعات ایجاد کرده و بطور مستقیم باعث رونق اقتصادی مولد و پایدار خواهد شد.

در پایان با توجه به اهمیت موضوع و حسب حدیث شریف «من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق» جا دارد از زحمات خالصانه و مجدانه دست اندرکاران امر بویژه نماینده پرتلاش، فرماندار مردمی و فعال و تمامی مسئولین محترم که به نحوی در راه اندازی، تقویت و پایداری پروازهای فرودگاه کلاله اهتمام ویژه‌ایی داشته و خواهند داشت کمال تشکر و قدردانی و از خداوند متعال برای این بزرگواران آرزوی توفیقات روزافزون داشته باشیم. 
                                                                                                                   

                                                                                                                                                         فرهاد ادیبان تحلیگر مسائل سیاسی ـ اجتماعی

 

ارسال نظر

آخرین اخبار