عادل مجللی:

دارنده تنها مدال جهانی تاریخ قایقرانی ایران با بیان اینکه خیلی‌ها ارزش مدالم را نمی‌دانند عنوان کرد که درآمد کارگری از قایقرانی بیشتر است.

خیلی‌ها ارزش مدالم را نمی‌دانند/درآمد کارگری از قایقرانی بیشتراست

به گزارش گلستان 24 ،  قایقران ۲۴ ساله اهل بندرترکمن از همان آغاز دوران حرفه‌ای خود نشان داد رویاهای بزرگی در سر می‌پروراند و پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشت.

«عادل مجللی» اکنون بهترین قایقران تاریخ ایران به شمار می‌رود، کانوسواری که در یک سال اخیر تمام رویاهایش را به واقعیت تبدیل کرد.

مجللی سال گذشته با کسب سهمیه المپیک ریو تبدیل به نخستین المپیکی تاریخ کانو ایران شد، اما رویاهای عادل تمامی نداشت و چندی پیش مقام سوم رقابت‌های آب‌های آرام قهرمانی جهان در ماده کانوی ۲۰۰ متر را کسب کرد تا نخستین و تنها مدال آور قایقرانی ایرانی در رقابت‌های قهرمانی جهان باشد.

وی گفتگویی مفصل و صمیمی از سختی‌های قایقرانی، نامهربانی‌ها، اهداف، پیشنهادهای تغییر ملیت و زمان خداحافظی‌اش سخن گفت که متن این گفتگو در ادامه آمده است.

* از کسب مدال برنز در رقابت‌های قهرمانی جهان شروع کنیم، این موفقیت بزرگ چگونه به دست آمد؟

یک ماه پیش از رقابت‌های قهرمانی جهان در جمهوری چک، اردوی تیم ملی در تهران آغاز شد و در زمان تمرینات حس می‌کردم که می‌توانم مدال جهانی کسب کنم و فقط برای کسب مدال به جمهوری چک رفتم. من در دور مقدماتی به عنوان نفر اول به فینال A راه پیدا کردم که تا کنون این اتفاق برای قایقرانان ایرانی رخ نداده بود. در رقابت فینال نمی‌خواستم به دیگر رقبا نگاه کنم و زمانی که مسابقه شروع شد از همه عقب بودم اما بعد از گذشت ۱۰۰ متر جبران کردم و زمانی که از خط پایان عبور کردیم می‌دانستم جزو مدال بگیران هستم که خدا را شکر موفق به کسب مدال برنز شدم.

* رقبای المپیکی شما در این رقابت‌ها چه نتیجه‌ای گرفتند؟

یوری چبان قهرمان المپیک در این رقابت‌ها حضور نداشت اما قایقرانان آذربایجانی و برزیلی که مدال‌های نقره و برنز المپیک ریو را کسب کرده بودند نتوانستند به فینال برسند.

* شما با نفر اول فقط ۴۴۴ هزارم ثانیه اختلاف داشتید و می‌توانستید قهرمان جهان شوید.

رقابت‌های کانوی ۲۰۰ متر فقط ۳۸ ثانیه طول می‌کشد یعنی ورزشکاران یک سال تمرین می‌کنند که ۳۸ ثانیه مسابقه دهند و در این ۳۸ ثانیه تمام اتفاقات یک سال گذشته از ذهنم گذشت و باز هم خدا را شکر می‌کنم که توانستم مدال برنز را بگیرم و کشورم را سربلند کنم.

* کسب مدال برای ایران چه حسی دارد؟

واقعا حس غرور خوبی دارد زمانی که سرود ملی ایران را پخش می‌کنند تمام موهای بدنم سیخ می‌شود و دوست دارم همیشه نام ایران سربلند باشد و به ایرانی بدونم افتخار می‌کنم.

* شاید کسی فکر نمی‌کرد بتوانید این مدال ارزشمند را کسب کنید.

عادل مجللی

سال گذشته پس از رقابت‌های المپیک یک ماه استراحت کردم و از اول مهر تمرینات بدنسازی را به صورت انفرادی انجام دادم و اسفندماه با آمادگی بدنی کامل به اردوی تیم ملی پیوستم، در کاپ جهانی مجارستان با اختلاف کمی ششم شدم و در صربستان در مراحل مقدماتی و نیمه نهایی با اقتدار اول شدم و در فینال هم تا آخرین لحظه نفر اول بودم اما لحظه آخر فهمیدم که نفر چهارم هستم و دنیا روی سرم خراب شد اما همان لحظه به مربی خودم گفتم عجله نداشته باش و در نهایت مدال برنز جهان را کسب کردم.

* پس از کسب این مدال ارزشمند، آن را به شهید حججی تقدیم کردید، در این خصوص توضیح می دهید.

قبل از مسابقات با آقای صادقی کیا مدیر شرکت مکین دریا که اسپانسر من است جلسه‌ای داشتیم و ایشان گفت که به نیت مدافعین حرم در مسابقات جهانی شرکت کن و من هم همین کار را انجام دادم و با خودم عهد کردم در صورت کسب مدال آن را به خانواده شهید حججی تقدیم کنم.

* استقبال از شما به عوان تنها مدال آور جهانی تاریخ قایقرانی ایران چگونه بود؟

در تهران و هنگام ورودم به فرودگاه امام خمینی (ره) و همچنین دریاچه آزادی برای من سنگ تمام گذاشتند، اما دوست داشتم در استان گلستان و به خصوص بندرترکمن استقبال بهتری از من می‌شد.

 

 

* حدود یک ماه دیگر مسابقات قهرمانی آسیا در چین را پیش رو دارید، برنامه شما برای حضور در این رقابت‌ها چیست؟

پیک بدنی‌ام را برای رقابت‌های قهرمانی جهان گذاشته بودم و در رقابت‌های قهرمانی آسیا صلاح نمی‌بینم که تمام توانم را بگذارم، زیرا بعد از مسابقه باید استراحت کنم تا آسیب دیدگی نداشته باشم.

* اما به طور قطع برای کسب مدال به چین خواهید رفت.

بله مدال این مسابقات بسیار مهم است و من در تمامی رقابت‌ها فقط به کسب مدال طلا فکر می‌کنم. در این مسابقات قزاقستان و چین رقیبان من هستند و در حال حاضر تمامی رقبا روی من حساب ویژه‌ای باز می‌کنند.

* شما اکنون بهترین قایقران تاریخ ایران به شمار می‌روید، حمایت‌ها از بهترین قایقران ایران چگونه است؟

کم لطفی‌های زیادی به خصوص در شهرستان بندرترکمن دیده‌ام. من برای تمرین کردن و کسب مدال باید حمایت شوم. مگر چند ورزشکار المپیکی در استان گلستان داریم که از من حمایتی نمی‌کنند.

* این حمایت‌ها باید چگونه باشد؟

یک ورزشکار المپیکی باید در طول سال در اردو باشد و شاید اگر استاندار بخواهد به راحتی می تواند من را مورد حمایت قرار دهد. به عقیده من نباید بین ورزشکاران فرق بگذارند تا انگیزه‌ای علاقمندان به آن رشته از بین نرود. وقتی بقیه می‌بینند که با کسب مدال جهانی هیچ چیزی به من ندادند و حمایتی از من نشد دیگر سمت ورزش نمی‌آیند و شاید خیلی‌ها ارزش این مدال را نمی‌دانند.

* شاید اسپانسر شما بیشترین حمایت را داشت.

بله زمانی که من سهمیه المپیک گرفته بودم آقای صادقی کیا از شرکت مکین دریا تماس گرفت و ۱۰ سکه تمام به من هدیه داد در حالی که ایشان هیچ مسئولیتی در قبال من ندارد. حتی اسپانسر لهستانی هم چندین قایق و پارو به طور رایگان در اختیارم قرار داده و برای من قایقی با طرح یوز به عنوان سریع‌ترین مرد ایران طراحی کرده‌اند.

* یعنی شما درآمدی از قایقرانی ندارید؟

درآمد من از قایقرانی در سال به ۲۰ میلیون تومان هم نمی‌رسد و آن هم کمک و پاداش بوده که برای یک ورزشکار المپیکی مبلغ بسیار ناچیزی است.

* پس هزینه‌های ورزش شما چگونه تامین می‌شود؟

مدتی است در بندرترکمن رستوران افتتاح کرده‌ام تا بخشی از هزینه‌هایم تامین شود و برخی اوقات به سرم می‌زند قایقرانی را کنار بگذارم زیرا کارگری درآمدش از قایقرانی بیشتر است.

 

 

* این در حالی است که ورزشکاران برخی رشته‌ها پول‌های میلیاردی می‌گیرند.

من اگر چنین مبالغی دریافت کنم مدال طلای المپیک را کسب خواهم کرد و فقط به اردوهای خارجی می‌روم و با بهترین مربیان تمرین می‌کنم. قول می‌دهم تا ۲۰ سال دیگر کسی نمی‌تواند مدال جهانی من در قایقرانی را تکرار کند.

* آیا از کشورهای دیگر پیشنهادی برای تابعیت داشتید؟

بله از کشورهای لهستان، ترکیه و آذربایجان پیشنهادات جدی با مبالغ بالایی دارم و البته استرالیا و کانادا هم می‌توانم بروم. آذربایجان جدی‌تر از سایر کشورهاست و فقط دو هفته طول می‌کشد که پاسپورت به من بدهند تا سال بعد در مسابقات جهانی برای آنها پارو بزنم.

* پاسخ شما به این پیشنهادات چه بود؟

من دوست دارم برای کشور خودم پارو بزنم و به ایران خدمت کنم، زیرا برای پول به قایقرانی نیامده‌ام که به خاطر پول به کشور دیگر بروم. البته خیلی‌ها به من گفتند از ایران و شاید هم راست می‌گویند زیرا استخدام نشدم و بیمه هم ندارم.

* سال آینده باید در بازی‌های آسیایی جاکارتا شرکت کنید، چه برنامه‌ای برای این رقابت‌ها دارید؟

می‌خواهم در بازی‌های آسیایی به هدف اصلی‌ام برسم و در خودم می‌بینم که مدال طلای این رقابت‌ها را کسب کنم.

* برنامه شما برای المپیک ۲۰۲۰ توکیو چیست؟

اگر در بازی‌های آسیایی جاکارتا مدال طلا کسب کنم قایقرانی را کنار خواهم گذاشت زیرا می‌خواهم در اوج خداحافظی کنم اما اگر موفق به کسب مدال طلا نشوم برای المپیک ۲۰۲۰ تلاش خواهم کرد.

* پس از کنار گذاشتن قایقرانی چه برنامه‌ای دارید؟

می‌خواهم مربیگری کنم و قول می‌دهم شاگردم روی قهرمان شود.

* در پایان اگر صحبتی باقی مانده بفرمایید.

ممنون که این فرصت را در اختیار من قرار دادید و جا دارد از شرکت مکین دریا و آقای صادقی کیا مدیریت این شرکت که از من حمایت می‌کنند تشکر کنم و از آقای علی اصولی دبیر هیئت قایقرانی استان گلستان که پیگیر بسیاری از مشکلاتم هست تشکر داشته باشم.


منبع : مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار