فوتبال به دلیل گستردگی فعالیت و تعداد بی‌شمار علاقه‌مندان آن در سراسر جهان، به رشته ورزشی پرطرفداری تبدیل شده است که به همین دلیل علاقه‌مندان از سنین نونهالی و نوجوانی آموزش تخصصی فوتبال را شروع می‌کنند....

برگزاری لیگ مدارس فوتبال در استان گلستان

به گزارش گلستان 24؛ فوتبال به دلیل گستردگی فعالیت و تعداد بی‌شمار علاقه‌مندان آن در سراسر جهان، به رشته ورزشی پرطرفداری تبدیل شده است که به همین دلیل علاقه‌مندان از سنین نونهالی و نوجوانی آموزش تخصصی فوتبال را شروع می‌کنند. یکی از راه‌های صحیح برای یادگیری اصولی فوتبال، حضور در مدارس فوتبال و آموزش این رشته ورزشی از سوی مربیان صلاحیت‌دار و دارای مجوز است. اما بحث همیشگی در این زمینه ساماندهی مدارس غیرمجاز فوتبال بوده است. چراکه در این میان مدارسی بدون طی مراحل قانونی و دریافت مجوز، به آموزش فوتبال اقدام می‌کنند. از مواردی که ممکن است در مدارس غیرمجاز رخ دهد، آموزش‌های غیراصولی، ایجاد خطرات احتمالی برای ورزش آموزان و حتی دریافت مبالغ غیرمتعارف از والدین است. اما برگزاری لیگ فوتبال مدارس می تواند در این زمینه راهگشا باشد. در مورد این موضوع با «مرتضی شکی» دبیر هیأت فوتبال استان گفت‌وگو کردیم که می‌خوانید.

  • مرداد امسال گفته بودید که مدارس فوتبال را ساماندهی خواهید کرد. چه اقدامی در این زمینه انجام داده‌اید؟

‌مهم‌ترین راه‌حلی که برای بهبود وضعیت و ساماندهی مدارس فوتبال مجاز از غیرمجاز در دستور کار قرار گرفت، برگزاری لیگ مدارس فوتبال بود. تنها مدارس فوتبالی حق شرکت در این لیگ را داشتند که ضمن داشتن مجوز، طی بازرسی‌ها از مدارس فوتبال مجاز، شرایط اساسنامه‌ای دایر بر این مدارس را نیز رعایت کرده بودند. این کار 2 حسن داشت. ابتدا مدارس مجاز و غیرمجاز تفکیک می‌شدند. همچنین مدارس فوتبال مجاز نیز ملزم به رعایت شرایط مدارس فوتبال می‌شدند. به این‌ترتیب فهرستی شامل مدارس مجوز‌دار  را اعلام کردیم که خانواده‌ها بتوانند با اطلاع از این موضوع در مورد ثبت‌نام  فرزندانشان اقدام کنند.

  • برای ساماندهی به مدارس غیرمجاز فوتبال تنها  با تکیه بر اهرم فشار لیگ اقدام کردید؟

‌خیر. ادارات ورزش و جوانان شهرستان‌ها نیز با ما همکاری داشتند. به‌عنوان مثال در شهر گرگان فستیوال ورزشی برگزار شد که در این فستیوال تنها مدارس مجوزدار حق شرکت داشتند. در شهرهای دیگر نیز این اتفاق به نحو مقتضی رخ داد. همچنین در هیأت فوتبال نیز فستیوالی طبق دستورالعمل آکادمی ملی فوتبال برگزار کردیم که در این فستیوال نیز از حضور مدارس غیرمجاز ممانعت کردیم.

  • آیا این اقدامات تأثیرگذار بوده است؟

‌اولین تأثیر این اقدام‌ها  ارسال این پیام بود که هیأت فوتبال  درموضوع برخورد با مدارس فوتبال غیر‌مجاز با جدیت رفتار می‌کند. دومین پیامد این کارها، کاهش 50‌درصدی آمار مدارس غیرمجاز استان بود. قطعاً برای سال جدید این ساماندهی از فروردین شروع خواهد شد تا در تابستان و ایام تعطیلات مدارس که اوج استقبال از مدارس فوتبال را شاهد هستیم، آمار مدارس غیرمجاز استان به صفر برسد.

  • چرا برخی از ادارات زمین فوتبال خود را در اختیار مدارس غیرمجاز قرار می‌دهند؟

‌متأسفانه برخی از ادارات زمین تمرین را در اختیار مدارس غیرمجاز قرار می‌دهند. اگر این روال ادامه پیدا کند، به واسطه اداره کل ورزش و جوانان و نیروی انتظامی قطعاً در سال جدید با این موارد نیز برخورد خواهیم کرد.

  • آیا در مدارس فوتبال، همه دستورالعمل‌ها دقیقاً اجرا می‌شود؟

خیر. یکی از موارد مهمی که در اکثر مدارس فوتبال وجود ندارد و البته خطرناک است و ما را نیز بسیار ناراحت می‌کند، حضور نداشتن پزشکیار حین تمرین فوتبال است. اگر خدای ناکرده حین تمرین نونهالان و نوجوانان در این مدارس اتفاقی رخ بدهد، به دلیل حضور نداشتن پزشکیار حادثه جبران‌ناپذیری رخ خواهد داد. در این زمینه خواهش می‌کنیم مسئولان مدارس فوتبال به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند و ما نیز باید طبق قانون اقداماتی انجام دهیم.

  • نظارت‌های شما از مدارس فوتبال چگونه است؟

‌هر مدرسه‌ای که از ما مجوز دریافت می‌کند در اطلاعات ثبت‌نامی خود، مکان، روز و ساعت تمرین خود را مشخص خواهد کرد. به این‌ترتیب مسئول بازرسی مدارس فوتبال هیأت استان به‌صورت سرزده و نامحسوس از این مدارس بازرسی می‌کند. در صورت وجود تخلف در وهله اول اخطار کتبی و در موارد بعدی به‌صورت تعطیلی و حتی لغو مجوز نیز پیش می‌رود. به‌عنوان مثال در این بازرسی‌ها با مواردی از جمله حضور نداشتن مربیان فوتبال معرفی شده و تمرین دادن خود مسئول مدرسه فوتبال مواجه شدیم که با همه موارد تخلف طبق قانون برخورد کرده‌ایم.

  • خانواده‌ها از کجا مدارس فوتبال مجوزدار و غیرمجاز را تشخیص بدهند؟

‌برای مدارس مجاز، پروانه فعالیت صادر می‌کنیم. اما ممکن است که این مجوز در مکان تمرین و زمان حضور والدین موجود نباشد. به این دلیل باید تمهیداتی بیندیشیم تا از این حالت خارج شود. به‌عنوان مثال بنری با مجوز ادارات ورزش و جوانان مبنی بر مجوزدار بودن این مدرسه فوتبال در مکان تمرین نصب شود تا والدین آن را مشاهده کنند. اما این موضوع نیز قطعی نیست، چراکه ما به شکل مورد نظر که همه جوانب امر در آن لحاظ شده باشد، نرسیده‌ایم. باید در این زمینه مشورت‌هایی داشته باشیم تا به روشی قابل قبول و مطمئن دست یابیم. همچنین در سایت هیأت فوتبال و نیز در برنامه ورزشی شبکه گلستان، نسبت به اعلام اسامی مدارس مجاز اقدام خواهیم کرد.

/ همشهری

ارسال نظر

آخرین اخبار