نشست فعالان گردشکری در گرگان؛

انتقاد از نبود زیرساخت گردشگری و لزوم ایجاد فهم درست از توریسم، موضوعاتی بود که در نشست فعالان گردشگری با حضور هتل داران، تورداران و مسئولان استان مطرح شد.

فهم درست از صنعت گردشگری در گلستان ایجاد شود

به گزارش گلستان 24 ؛ نشست فعالان گردشگری شامگاه شنبه در خانه تاریخی باقری های گرگان برگزار شد و تنی چند از مسئولان و فعالان این حوزه به بیان ظرفیت ها و چالش های گردشگری استان پرداختند.

رحمان فرمانی، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی گلستان در این نشست اظهار کرد: تمام تلاش بنده در این دو سال این بود که بهترین شرایط ممکن برای گردشگری فراهم شود.

وی ادامه داد: ۶۶ دفتر گردشگری داشتیم که ۴۰ دفتر پروانه نداشت و یا در حد اسم روی کاغذ بود، اکنون آن ها سامان یافته اند و تعداد شرکت های آموزشی از از یک به سه تغییر یافته و عده ای نیز درخواست آن را داده اند.

فرمانی بیان کرد: شرکتی بومی که تأسیسات گردشگری را استاندادرسازی کند، نداشتیم که اکنون از این نعمت در استان بهره مند شدیم.

وی تأکید کرد: گاهی توسط مسئولی اصرار است که برخی از طرح هایی که توجیه ای ندارند انجام شود و این اشتباه است و باید تصحیح شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی گلستان گفت: ما در کشور به یک چیز نیاز داریم و باید اجرایی شود، باید فهم درست از گردشگری به وجود آید.

وی ادامه داد: نگاه ها را باید یک جهت کرد، نگاه ما به گردشگری علمی نیست و ما باید شورای تشکل های صنفی استان را ایجاد کنیم.

گردشگری گلستان

استان زیرساخت گردشگری ندارد

در ادامه نشست تاریخ نگار سرشناس کشور، اسدالله معطوفی اظهار کرد: در گلستان گردشگری، نگه داشتن گردشگر، زیرساخت های گردشگری تعریف جامع ندارد.

وی ادامه داد: گلستان در گردشگری ضعیف است، صنعت گردشگری تعریفی جدای از گردشگری دارد، باید درآمدزایی واقعی از گردشگری صورت بگیرد.

معطوفی تصریح کرد: برای جذب گردشگر باید طبقات اجتماعی شناخته شود و به دنبال طبقه متوسط بود، تورها باید لیدرهای قدرتمندی داشته باشند.

این تاریخ نگار برجسته بیان کرد: ما دو دسته گردشگر تحقیقی و تفریحی داریم، زیرساخت ها باید ساخته شود و گویش محلی را نیز در نظر بگیریم.

وی تصریح کرد: حداقل دو روز باید گردشگر را نگه داشت، تور باید درآمدزا باشد وگرنه نامش به صنعت گردشگری تغییر نمی کند.

وی به شاخصه های گردشگری اشاره کرد و گفت: مسجد جامع گرگان جزو هشت مسجد برجسته کشوردر حوزه معماری و گردشگری است، مناره آن حدود ۹۰۰ سال قدمت دارد و متعلق به عصر سلجوقی است.

معطوفی گفت: دومین شاخصه گردشگری مدرسه عمادیه با ۴۵۰ سال قدمت است و متعلق به عصر صفوی است.

وی ادامه داد: تپه باستانی تاریخی قلعه خندان با دو هزار سال سابقه و بنای امام زاده نور که متعلق به ۹۰۰ سال پیش است از شاخصه های دیگر گردشگری گرگان هستند.

تاریخ نگار برجسته کشور توضیح داد: نوع معماری و آجرچینی امام زاده نور بنای اشرافی است و در آن ۷۰۰ سال قدمت دارد.

وی با بیان این که معماری نیز طبقاتی است توضیح داد: عنصر ارتباط معابر ردر محلات گرگان وجود دارد و هسته اصلی بافت گرگان براساس روش شهرنشینی ساخته شده است.

معطوفی به بازارهای گرگان اشاره کرد و گفت: دو بازار «نعلبندان» و «بازار کهنه استرآباد» در چهاراه میدان تا سه راه میر کریم وجود داشت که اکنون آثار آن موجود است.

وی گفت: ساختمان های دادگستری، بانک ملی، دبیرستان ایرانشهر، پادگان، بیمارستان پنج آذر، ساختمان شهرداری براساس معماری ایران باستان ساخته شده و توانایی جذب گردشگر را دارد.

فرهنگ سیال گردشگری در کشور ایجاد شود

تاریخ نگار برجسته کشور تأکید کرد: باید فرهنگ سیال گردشگر در کشور ایجاد شود و باید زمینه ای ایجاد شود که محدودیتی برای ورود به برخی مکان ها وجود نداشته باشد.

معطوفی بیان کرد: جشنواره های متعددی در سراسر دنیا برگزار می شود که حلقه واسط بین فرهنگ را ایجاد می کند، که در استان ما نیز شروع شده و باید تقویت شود.

وی اذعان کرد: سیاست گذاری های دولتی نیز در جذب گردشگر مؤثر است و توریست نباید معذب باشد.

اتحاد راه چاره گردشگری استان

در ادامه پیرمرادیان یکی از فعالان گردشگری اظهار کرد: ما باید کلمه گردشگری را بشناسیم و بدانیم که چگونه باید رفتار کنیم.

وی ادامه داد: ما سه نوع گردشگر داریم، گردشگر داخلی، گردشگر خروجی و گردشگر ورودی که نوع سوم را باید بالا ببریم.

پیرمردادیان تصریح کرد: راه چاره گردشگری استان در اتحاد خلاصه می شود، راهنماها، هتلداران، اقامتی ها، پذیرایی ها، رستوران ها، آژانس ها و سازمان میراث فرهنگی باید نشست های متعدد داشته باشند و مشکلات را بررسی کنند.

وی ادامه داد: تا زمانی که تفرقه موجود در بین این عوامل برطرف نشود گردشگری رشد نخواهد کرد، آموزش گام دوم در تقویت گردشگری است.

پیرمردایان خاطرنشان کرد: گردشگر خارجی طی یک برنامه ای مشخص که دارد از دیدن تخت جمشید نمی گذرد تا بافت تاریخی گرگان را ببیند، بلکه باید استان به سمت گردشگر کشورهای عربی برود و در آنجا سرمایه گذاری کند.

تشکیل کارگروه می تواند گره گردشگری را باز کند

رئیس آژانس داران گلستان گفت: پرواز مستقیم به کشورهای آسیای میانه سبب جذب توریس خارجی در استان می شود.

کاملی ادامه داد: ما باید به سمت توریست پزشکی برویم، ۱۰ تا از بیمارستان های استان بین المللی هستند و می توان توریست از این طریق وارد کرد.

این فعال حوزه گردشگری بیان کرد: ۷۰ الی ۸۰ درصد خانه مسافرها در حال تکمیل ظرفیت هستند و می توانند حجم عظیمی را اسکان دهند.

وی افزود: باید کارگروه تشکیل داد و در خصوص توانمندی های استان برنامه ریزی کرد.

در ادامه ایمانی یکی از فعالان گردشگری اظهار کرد: در معماری ما مسائل معنوی نیز لحاظ شده و در پس کالبد تاریخی یک اعتقاد وجود دارد.

وی ادامه داد: از ساختمان های قدیمی حس خوبی دریافت می شود و آن به خاطر نزدیک بودن معماری آن به مسائل مذهبی است.

ایمانی گفت: باید جریان گردشگری تاریخی فرهنگی مانند یزد و کاشان در گرگان ایجاد شود.

وی همچنین گفت: باید از بخش خصوصی دعوت کرد که به حوزه گردشگری و حفظ و مرمت وارد شود و آموزش آن نیز داده شود.

وی در پایان گفت: اگر فرهنگ سازی حفظ بناها در کشور وجود داشت دیگر نیاز به یگان حفاظت در مکان های تاریخی نبود.


منبع : مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار