معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای گلستان با بیان اینکه در استان 45 رشته رودخانه داریم، گفت: در 5 حوضه آبریز استان گلستان 2700 کیلومتر رودخانه وجود دارد.

2700 کیلومتر رودخانه در 5 حوضه آبریز استان گلستان

به گزارش گلستان 24؛ مهندس سید محسن حسینی با بیان این مطلب افزود: که یک میلیارد و 235 میلیون متر مکعب آبهای سطحی استان در داخل همین رودخانه ها جریان دارد که می بایست از بستر و حریم رودخانه ها حفاظت کرد.

وی با بیان اینکه میزان دبی برگشت 25 ساله مبنای قانونی بستر رودخانه است و پس از آن حریم رودخانه شروع می شود، تصریح کرد: در بستر رودخانه سیل و آب جریان پیدا می کند اما حریم نواری است در 2 طرف رودخانه که وزارت نیرو از طرف دولت و مجلس اختیار دارد برای حفظ حریم رودخانه آن را در اختیار داشته باشد.

حسینی بیان کرد: 2700 کیلومتر رودخانه  در استان وجود دارد که باید از تمامی آنها نقشه برداری انجام دهیم که تاکنون از این مقدار 1300 کیلومتر نقشه برداری صورت گرفته است.
 
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گلستان ادامه داد: این مقدار بیش از 40 درصد از طول رودخانه های استان را شامل می شود که این میانگین در کشور حدود 26 درصد است.

وی با اشاره به موضوع آموزش و اطلاع رسانی و نصب تابلوهای هشدار دهنده در طول رودخانه های گلستان، اظهار کرد: تاکنون 200 تابلو اطلاع رسانی در استان نصب شده در حالی که بر اساس مطالعات، 3 هزار تابلو در استان نیاز داریم.

حسینی خاطرنشان کرد: تاکنون 670 کیلومتر رودخانه های استان علامت گذاری حد نهایی بستر یا رپر گذاری شده است.

وی در ادامه گفت: 1700 کیلومتر از رودخانه های استان نیاز به لایروبی هر سه سال یک بار دارد. یعنی 550  کیلومتر از رودخانه های استان هر سال نیاز به لایروبی دارد. آمارها نشان می دهد ما در 10 سال اخیر تنها سالی 180 کیلومتر لایروبی انجام دادیم.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گلستان با بیان اینکه از 2700 کیلومتر رودخانه 200 کیلومتر نیاز به دیواره سازی دارد، تصریح کرد: تاکنون با همت همه دستگاههای متولی 46 کیلومتر دیواره سازی شده است.

/ ایسنا

ارسال نظر

آخرین اخبار