مهدی مختاری:

به همه گفته ام اگر روزی مهدی مختاری خطا کرد بگویید من بد هستم آن را به پای مداحی کردن من نگذارید، مداح اگر بدی کرد مداحی کردن برای امام حسین(ع) را بدنام نکنیم.

مداحی سیدالشهدا  را به خاطر بدی مداح بدنام نکنیم

به گزارش گلستان24؛به نقل از پاسرو؛ مهدی مختاری در گفت و گوی تفصیلی با پایگاه خبری تحلیلی پاسرو از هیئات سکولار و بدعت های دور از شان اهل بیت(ع) سخن گفت.

به فرموده معمار کبیر انقلاب اسلامی «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است» و محرم و صفر نیز با نفس سخنرانان، راویان و مداحان نسل به نسل و سینه به سینه منتقل شده است، به بیانی شیواتر خون 72 تن شهید کربلا درخت اسلام را آبیاری می کند و این درخت همه ساله با نوای هر که در دستگاه حسین(ع) می خواند و تلاش می کند تازه نگاه داشته می شود.

یکی از مداحان معروف استان گلستان نیز حاج مهدی مختاری است که در دستگاه اباعبدالله(ع) به گفته خودش نوکری می کند، در ذیل گفتگوی مشروحا پاسرو با این مداح حسینی(ع) را از نظر می گذرانید.

+از چه سالی مداحی برای امام حسین(ع) را انتخاب کردید و از شیوه پیوستن خود به این وادی را برایمان توضیح دهید.

-دوم راهنمایی بودم که در شهر ایرانشهر استان سیستان و بلوچستان ساکن بودیم، صدای خوبی داشتم به واسطه همین صدا در گروه سرود مدرسه شرکت داشتم و در مساجد نیز مکبری می کردم، از همان زمان بسیاری مرا تشویق به خواندن می کردند.

عشق من از همان زمان به مداحی شروع شد، یک دوره نیز دنبال موسیقی رفتم ولی آنقدر مداحی اباعبدالله(ع) مرا جذب خودش کرد که موسیقی را کنار گذاشتم، سالهای 77 یا 78 بود که از زاهدان به گرگان آمدیم، بدین صورت ارتباط من با تهران و مشهد بیشتر شد و در جلسات و هسئات بسیاری از مداحان معروف شرکت می کردم، در آن زمان هم طلبه بودم و هم قراری با خود گذاشته بودم که خودم پول در بیاورم و از پدرم طلب پول نکنم و در بدترین شرایط مالی پول خود را کنار می گذاشتم تا در جلسات مداحان شرکت کنم.

زندگی متاهی خود را نیز با همان ابتدایی ترین امکانات شروع کردم، عاشقانه همچنان پیگیر مداحی می شدم تا اینکه لطف اباعبدالله(ع) شامل حال من کمترین شد و امروز در دستگاه حسین(ع) صدایم را خرج می کنم.

+مقام معظم رهبری تعبیری دارند تحت عنوان «مداح با بصیرت»؛ از نظر شما چه کسانی در در این مرزبندی قرار می گیرند؟

-من یک دیدیگاهی دارم که اساتید حوزه و مداحی نیز به آن اذعان دارند و آن این است که بصیرت یعنی  هر زمان ولی زمان خود را بشناسیم، دیدمان مثل زمان امام حسین(ع) باشد دیدمان مانند وهب نصرانی باشد که امام زمان خود را شناخت، ما اامروز در زمان آخر الزمان سینه می زنیم سینه زدن هدف ما نیست هر وقت رهبر اذن بدهد میدان را عوض خواهیم کرد در حال حاضر که هنوز ولی زمان اذنی به همه نداده اند و دستمان به دشمن نمی رسد با سینه زدن اعتراض خود را نشان می دهیم تا زمانیکه امام زمان ظهور کند و انتقام خون حسین(ع) را بگیریم.

بصیرت به این نیست که تنها حسین حسین(ع) بگوییم، در میدان کربلا نیز خیلی ها الله الله می گفتند اما خدایی در کار نبود، بصیرت به شعار نیست به روشنی دل است.

+نگاهتان به هیئات شهر گرگان چیست؟ مقام معظم رهبری تعبیری تحت عنوان هیات سکولار دارند آیا مصداق چنین هیاتی در گرگان نیز وجود دارد؟

-وقتی از بیرون به فضا نگاه می کنم می توانم بگویم یکی از کم حاشیه ترین شهرهای هیاتی مذهبی کشور گرگان است برای این منظور نیز بزرگان بسیاری زحمات زیادی کشیدند؛ رقابت و حسادت در گرگان بین مداحان کم است البته برخی ها به ما فحش نیز داده اند اما ما احترام کردیم و امروز به برکت اباعبدالله(ع) مرکز ثقل مداحان استان شدیم.

خیلی از جوانها هستند که شعرهای شهدایی و ولایی خوب می خوانند اگر اینها را حفظ نکنیم بعید نیست که به دامن هیئات سکولار کشانده شوند، بنده از زمانی که طیف صادق شیرازی را شناختم موضع مخالف خود را علنی کردم شاید با این کار درصد قابل توجهی از دعوتی های من کنسل شد اما خدا را شاکرم و موضع خود را عوض نکرده ام و معتقدم هر که در این بزنگاه ها موضع خود را مشخص نکند چوب دو سر نجس می شود.

به نظر بنده اگر مداحی ولایتی است باید محکم این را فریاد بزند و موضع خود را مشخص کند، این هیئات تابع صادق شیرازی بنزین روی آتش دشمنان شیعه می ریزند مداحان باید مرز خود را با آنها مشخص کنند حتی به قیمت از دست دادن برخی از رفقا.

+چگونه می توان با هیئات سکولار و زائیده انگلیس مقابله کرد؟

 -بعضی مواقع دیده ام بزرگترین انسان هایی که منحرف شدند زاییده ما حزب الهی ها بودند، ما کم کاری کردیم، فکر کردیم چون فلانی زیاد شبیه ما نیست پس آن طرفی است، متاسفانه ما برخی مواقع تند می رویم، البته در گرگان سعی کردیم این مسائل نباشد، الحمدلله در سطح استان مداحان جوان و تاثیرگذاریی مانند حسن جعفری، خدابندگاری، صدیق، مجید لکزایی، مهدی مازندرانی و ابوالفضل مرشدی داریم.

 می گویند 124هزار پیامبر را می توان جمع کرد دو تا عالم را نمی شود اما خداوند لطف کرده و ما مداحان استان هر چند وقت یک بار گرد هم جمع می شویم، حتی به کسانی که بوی پیوستن به هیئات سکولار را داشتند بیشتر محبت کردیم، هیات رزمندگان گرگان تاثیر زیادی در همآوردی هیئات دیگر داشت، افرادی را می شناسم که با اشتباه امثال ما حزب اللهی ها در طیف اصفهانی ها و کاشانی های افتادند که قلبا دوست نداشتند به آن سمت بروند.

+برخی شنیده حکایت از کمک مالی انگلیس به بعضی هیات ها دارد، در این باره چه نظری دارید؟

-بله روزگاری انگلیس دوست داشت هزینه کند تا هیئات را منحرف کند اما امروز برخی بدون هزینه انگلیسی ها این کار را انجام می دهند!برای مثال از سر لج بازی با یک بسیجی آن را به تمام بسیجی ها تعمیم می دهند و اختلافی که انگلیس به دنبال آن است را بوجود می آورند.

به همه گفته ام اگر روزی مهدی مختاری خطا کرد بگویید من بد هستم آن را به پای مداحی کردن من نگذارید، مداح اگر بدی کرد مداحی کردن برای امام حسین(ع) را بدنام نکنیم، از همه بسیجی ها توقع همت و باکری بودن نداشته باشیم تا اگر بدی دیدیم به پای بسیج نگذاریم، طبق فرمایش امام راحل اگر آخوندی دزدی کرد نگویید آخوند دزد، بگویید دزدی لباس آخوندی بر تن کرد.

+در خصوص برخی بدعت ها در هیئات که مورد گلایه مقام معظم رهبری نز است، برایمان توضیح دهید.

-کلیتی برگرفته از اعتقادم در نظر دارم، وقتی پدرم به رحمت خدا برود کسی را دعوت می کنم که شان پدرم حفظ شود اگر سبک ناموزون بخواند ناراحت می شوم، برای عزای اباعبدالله(ع) نیز باید همین احترام ها لحاظ شود، شعر، سبک و نوع عزاداری باید با شانیت اهل بیت(ع) هماهنگ باشد نوآوری اگر جذابیت همراه با شانیت داشته باشد خوب است اما برخی خواننده ها معلوم نیست چه می گویند مستمع باید در این مواقع عاقل باشد به این هیئات نرود.

شان اباعبدالله  الحسین(ع) اجل شان عالم است این شان باید حفظ شود، قدیمی ها نوع نشستن روی منبرشان هم فرق می کرد استاد سید مهدی میرباقری سی شب ماه رمضان به احترام روضه امام حسین(ع) دوزانو روی منبر می نشستند متاسفانه این احترام ها در برخی هیئات در حال از دست رفتن است.

+به عنوان سوال پایانی هدف از قیام امام حسین(ع) را در چه می دانید؟

-اباعبدالله خودشان فرموده اند که برای اقامه نماز، ادای زکات و امر به معروف و نهی از منکر قیام کرده ام، تمام اهداف سیاسی_اعتقادی امام حسین(ع) همین هاست که زیرمجموعه ها و ملزوماتی دارد.

اقامه نماز احیا کردن نماز است-تا پرچم تو در  اهتزاز است حسین، پرچم نماز در اهتزاز است حسین-کسانیکه از روضه دور شوند اول محبت اهل بیت(ع) را از آن ها می گیرند که بدترین عذاب دنیاست، در توبه همیشه باز است کسی نباید خودش را بواسطه یک گناه از روضه اهل بیت(ع) محروم کند.

وقتی به اهداف و ابعاد قیام اباعبدالله الحسین(ع) نگاه می کنیم جامعیتی سیاسی در آن پیداست، بیشتر از اینکه این قیام بریا افراد بوده باشد برای دولت ها و حکومت هاست.

امام حسین(ع) زمانیکه دختر و پسری در اطراف کعبه دچار گناه و عذاب الهی شدند برایشان دعا و طلب مغفرت کردند و آّروی افراد را حفظ می کردند اما برای یزید که حاکم یک حکومت بود کوتاه نیامدند، امروز ما نیز باید حواسمان به آقایانی که نام دین را یدک می کشند باشد، تمام مسئولان این انقلاب به حرمت خون شهدا مسئول هستند بنابراین مورد سوال قرار خواهید گرفت.

 

ارسال نظر

  • ناشناس
    0

    قلیان کشیدن آنهم درهیئت وآنهم دربین جوانان در شان ذاکرامام حسین اصلا نیست.

آخرین اخبار