افزایش تصادف در زیباترین جاده گلستان

محور توسکستان به شاهرود مسیری است روستایی که از آن برای تردد بین استانی استفاده می‌شود ولی توجه نکردن به وضعیت بهبود این جاده موجب افزایش آمار تصادف و جانباختگان این مسیر شده است.

 افزایش واژگونی و تصادفات خودرویی در محور توسکستان به شاهرود

به گزارش گلستان24؛محور توسکستان به شاهرود در ۱۸ کیلومتری شهرستان گرگان یکی از جاده‌های زیبا و پرپیچ‌وخم با طبیعی خیره‌کننده است. این محور که به دلیل جاذبه‌های طبیعی مورد استقبال مسافران به‌ویژه در فصل‌های بهار و تابستان بوده یکی از پرترددترین محورهای استان گلستان و همچنین یکی از پرحادثه‌ترین محورها طی فصول مختلف سال است.

گرچه این جاده روستایی است و تنها ارتباط  استان را با چهار روستای چهارباغ، شاه کوه بالا و پایین و توسکستان برقرار می‌کند، اما از آن بهره‌برداری بین استانی می‌شود.

خبرهای منتشرشده از حوادث مربوط به این جاده حاکی از افزایش واژگونی و تصادفات خودرویی منجر به فوت در این محور است. روز هشت شهریور سال جاری بود که خبر سقوط یک پراید در دره باقرآباد توسکستان روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت، در این حادثه چهار جوان جان خود را از دست دادند.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمرگلستان در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با این حادثه گفت: حدود سه سال گذشته هم در فاصله ۱۵ متری از این حادثه، حادثه‌ای مشابه رخ داد و ۶ نفر جان خود را از دست دادند.

علیرضا صیاد افزود: متولیان امر باید برای نقاط این‌چنین آسیب خیز در استان فکری کنند تا تلفات جانی در این حوادث کاهش پیدا کند.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر گلستان با اشاره به آمار امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر گلستان در محور توسکستان اظهار کرد: طی ۶ ماهی که از سال ۹۶ گذشته ۲۶ مورد عملیات امداد و نجات جاده‌ای در این محور انجام‌شده و این در حالی است که در سال گذشته این آمار ۱۹ مورد بود.

 

علیرضا صیاد افزود: ما در سال ۹۵ به یک خانواده طی مدت ۶ ماه ابتدایی سال که در برف گرفتارشده بود امدادرسانی کردیم که این آمار در سال جاری به ۷۳ خانوار افزایش پیداکرده است.

وی ادامه داد: تعداد حادثه دیدگان این تصادف‌ها در سال ۹۵، ۳۹ نفر بوده که در سال ۹۶ این آمار به ۱۰۰ نفر رسیده است. 

خبرنگار مهر برای بررسی دقیق میزان حوادث جاده ای رخ داده در این محور بارها با متولیان این امر در نیروی انتظامی استان تماس گرفت اما علی رغم وعده های داده شده برای ارائه آمار هیچ اطلاعاتی در اختیار خبرنگار مهر قرار نگرفت. گرچه آمار دقیقی از میزان کشته شده های این محور در اختیار نیست اما آمارهای ارائه‌شده از سوی جمعیت هلال‌احمر گلستان نشان از افزایش روند تصادفات و حوادث جاده‌ای در این محور را دارد.

به سراغ معاون اداره کل راهداری و حمل‌ونقل گلستان رفتیم و از آخرین اقدامات انجام شده برای این محور مطلع شویم.

عادل مصدقی اظهار کرد: وظیفه راهداری بهره‌برداری و نگه‌داری راه‌ها، فعالیت‌هایی مانند لکه‌گیری و آسفالت مسیر، شانه سازی و پاک‌سازی حریم بوده که به شکل مستمر انجام می‌شود.

حداکثر سرعت رانندگی در محور توسکستان ۴۰ کیلومتر در ساعت است

مصدقی ادامه داد: در سال جاری پنج کیلومتر از این جاده روکش آسفالت شده، حدود ۱۰ کیلومتر لکه گیری انجام شده و همچنین با نگاه ارتقای ایمنی تابلوهایی در مسیر نصب شده است.

وی افزود: این جاده در منطقه کوهستانی با شیب تند قرار دارد و حداکثر سرعت برای رانندگی در این جاده ۴۰ کیلومتر بر ساعت و برای خوروی سواری تعیین‌شده است، اما متأسفانه سرعت‌بالای خودروها منجر به بروز حادثه در این جاده می‌شود.

مصدقی ادامه داد: رانندگی در این مسیر شرایط خاص خود را دارد و رانندگان باید به تابلوهای نصب‌شده و اعلام‌خطرها نسبت به پیچ تند یا سبقت ممنوع را جدی بگیرند.

 

وی افزود: ایراد در سیستم ایمنی خودروها هم علت دیگری برای بروز حادثه است چراکه اگر سیستم ایمنی خوب عمل نکند رانندگان به هنگام گرفتن ترمز و کنترل خودرو دچار مشکل می‌شوند.

مصدقی سرعت غیرمجاز و حواس‌پرتی راننده را یکی دیگر از عوامل افزایش تصادف‌ در این مسیر اعلام کرد و گفت: راننده باید سعی کند شرایط خود را در رانندگی با شرایط جاده وفق دهد.

معاون راهداری و حمل‌ونقل گلستان با بیان اینکه باید حجم ترافیک این جاده افزایش پیدا کند، افزود: این مسیر با این حجم ترافیک باید از یک‌راه روستایی به راه اصلی تبدیل شود و محور آن تعریض شود تا عبور و مرور خودروها به‌راحتی انجام شود.

وی گفت: این محور باید تعریض و حریم آن عریض‌تر شود و با یک حاشیه امنیتی بالا امنیت مسیر افزایش پیدا کند بنابراین با توجه به طبیعت آنجا باید تغییرات مناسب با محیط انجام شود که این کار نیازمند همکاری دستگاه‌ها ازجمله منابع طبیعی با سایر دستگاه هاست.

محور توسکستان به دلیل جاذبه های خاصی که دارد محوری است گردشگر پذیر و در عین حال حادثه خیز، متولیان استانی اگر می خواهند از ظرفیت گردشگر پذیری این محور نهایت بهره را ببرند باید زیرساخت لازم برای عبور و مرور امن و ایمن مسافران را فراهم کنند که این امر مستلزم طرح و برنامه با ردیف اعتباری ویژه است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار