رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آق قلا گفت: 'گِل فشان' اینچه این شهرستان در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت ملی رسید که این امر در حفاظت و معرفی این اثر طبیعی واقع در مجاورت دریاچه اینچه کمک موثری است.

گِل فشان اینچه آق قلا در فهرست میراث طبیعی به ثبت ملی رسید

به گزارش گلستان 24؛زلیخا قرنجیک روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در آخرین نشست کمیته فنی میراث طبیعی کشور که نیمه اول مهر در تهران برگزار شد، این اثر ارزشمند در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت رسید.
 اینچه در گویش ترکمنی به معنی باریک است و اینچه برون به معنی دماغه باریک است.
از گل فشان اینچه گاز، آب حاوی کلرید سدیم و مواد نفتی آروماتیکی خارج می شود و امروزه به دلیل افزایش آب وسعت این گل فشان گسترش یافته است.
عمق گل فشان اینچه 10 متر، مساحت آن 750 متر مربع و مساحت سطح آب 500متر مربع است.
این گل فشان از سطح دریاچه اینچه 8 تا 10 متر بالاتر است، جوشش آب در این گل فشان به همراه خروج گاز متان در چندین نقطه بویژه در مرکز آن قابل رویت است.
گل فشان اینچه یکی از زیباترین پدیده های طبیعی به اشکال مخروطهای کوچک آتشفشانی از جنس گل یا ماسه است که ابعاد آنها از چند سانتیمتر تا چندین متر متغیر است، اما امروزه در زیر آب مدفون هستند.
گل فشان اینچه از نظر ریخت شناسی به صورت گودال با دیوارهای در حدود 70 درجه است که متناسب با میزان بارندگی در منطقه ژرفای آن تغییر می کند.
به گفته قرنجیک؛ لوح ثبت اثر پس از طی تشریفات قانونی به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان ارسال خواهد شد.
چند روز قبل نیز مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان اعلام کرد که آبشار فارسیان در شهرستان گالیکش به عنوان دومین آبشار خزه ای استان گلستان (پس از کبودوال) در فهرست ملی میراث طبیعی به ثبت رسید.
شهرستان آق قلا در شمال استان گلستان و در فاصله 15کیلومتری گرگان واقع است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار