کار برداشت گل زعفران از کشتزارهای زیر کشت این محصول در مناطق مستعد شرق استان گلستان از جمله روستای وامنان شهرستان آزادشهر در چند روز اخیر آغاز شد.

واگذاری مجوز فعالیت 4 واحد بسته بندی زعفران در گلستان

به گزارش گلستان24؛زمان برداشت در گلستان قبل از ورود هوای سرد و سرمای پاییزی بوده و بیشتر از اواسط مهر آغاز و تا نیمه های آبان انجام می شود.
به محض پیدا شدن اولین گلهای زعفران در مزرعه، برداشت محصول از سوی روستائیان صورت می گیرد و دوره کار برداشت این محصول حدود 20 روز به طول می انجامد.
به گفته کارشناسان باغبانی؛ عمر مزرعه زعفران به تعداد پیازهای کاشته شده در سال اول بستگی دارد، هر پیاز سالیانه پیازهای جدید تولید می کند در نتیجه با گذشت چند سال به علت تراکم پیازها، نقصان مواد غذایی، پوکی برخی پیازها و کوچک شدن آنها از مقدار محصول کاسته می شود. 
هر کیلوگرم گل زعفران در حدود 2 هزار تا 2 هزار و 700 گل دارد و از آن 12.5 تا 17.5 گرم زعفران تولید می شود.
کشت زعفران در روستای وامنان از توابع شهرستان آزادشهر واقع در شرق گلستان از20 سال قبل توسط حجت الاسلام محمد احمدی روحانی اهل همین روستا آغاز شد و امروز با توسعه روند کشت این محصول و ایجاد درآمد برای روستائیان منطقه آوازه کشوری به خود گرفته است. 
مدیر کل تعاون روستایی گلستان روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت که امسال افزون بر300هکتار از کشتزارهای تعاونی تولید روستایی زعفران‌کاران وامنان از توابع شهرستان آزادشهر زیر کشت محصول زعفران قرار دارد.
حکیم گلدی زاده افزود: میزان عملکرد زعفران تعاونی تولید سال گذشته افزون بر 1500کیلوگرم زعفران نگین و500 کیلو گرم زعفران سفید بوده است.
به گفته وی؛ تعاونی تولید روستایی زعفرانکاران وامنان دارای کارگاه فرآوری زعفران و تولید عرقیات گیاهی است و در زمینه توسعه کشت گیاهان دارویی هم سابقه فعالیت دارد.

واگذاری مجوز فعالیت 4 واحد بسته بندی زعفران در گلستان
محمد تقی جهانشاهی مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهادکشاورزی گلستان نیز از واگذاری مجوز فعالیت و بهره برداری چهار واحد بسته بندی زعفران با ظرفیت اسمی 740 کیلوگرم در سال و سرمایه گذاری 29 میلیارد ریال در این استان در مرداد ماه سال جاری خبر داده و گفت که این واحدها زمینه اشتغال 32 نفر را در استان فراهم کرده است.
زعفران تولیدی در گلستان با وجود کیفیت مرغوب به دلیل مشکلات در بخش بسته بندی و فرآوری، هنوز راهی به بازارهای بین المللی باز نکرده و راه اندازی این واحدها گام مثتبی در جهت توسعه این کشت در استان است.
زعفران به دلیل طعم، بو و رنگ زرد خاصی که دارد در صنایع غذایی، شیرینی پزی، داروسازی و دیگر صنایع به مصرف می رسد.
گفته می شود نیمی از زعفران تولید شده در استان گلستان به مصرف می رسد و نیم دیگر به صورت فله ای به بازارهای استان خراسان رضوی عرضه می شود.
گلستان واقع در شمال کشور با داشتن 7 اقلیم از 13 اقلیم دنیا از قطب های کشاورزی و نیز کشت گیاهان دارویی به شمار می رود.

/ ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار