«دانشنامه گلستان» که با همکاری 85 پژوهشگر طی 10 سال تدوین شده در حاشیه برگزاری نمایشگاه کتاب استانی گرگان رونمایی شد.

رونمایی از «دانشنامه گلستان» در نمایشگاه کتاب استانی گرگان

به گزارش گلستان 24 ؛ به نقل از روابط عمومی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، رحمت‌الله رجایی، در مراسم معرفی دانشنامه گلستان گفت: نگارش گروهی و نو و تازه بودن از ویژگی‌های کتاب دانشنامه گلستان است؛ چرا‌که با وجود داشتن کتاب‌های مختلف در این زمینه اما هیچ‌کدام به‌صورت دانشنامه نبوده است.

این پژوهشگر ادامه داد: دانشنامه گلستان یک ویژگی خاص دارد که اصلی‌ترین آن نگارش کتاب براساس حروف الفبا است. این کتاب با مقدمه‌ای در زمینه استان گلستان آغاز می‌شود و در هر جایی که نیاز بوده عکس‌هایی برای بهره‌مندی مخاطبان کتاب درج شده است. ضمن اینکه این کتاب به‌صورت خلاصه به زبان انگلیسی ترجمه شده تا بابی برای آشنایی سایرین با این کتاب باشد و امید است در ادامه به سایر زبان‌ها ازجمله عربی نیز ترجمه شود.

رجایی افزود: این کتاب در بیش از 300 موضوع تدوین شده و این در حالی‌است که براساس یک برآورد کارشناسی نشان می‌دهد چهار هزار مدخل در زمینه گرگان وجود دارد که به کاری عظیم نیاز دارد؛ به‌عنوان یکی از اعضای فعال در نگارش کتاب دانشنامه گلستان باید اظهار کنم این اتفاق یک موضوع تازه در استان بوده و تجربه‌ای در این زمینه در استان گلستان نبوده و امید است در مقالات جدید شاهد افزایش تجربیات برای نگارش کتابی بهتر باشیم.

دکتر مزدک دربیکی نیز در این جلسه گفت: «دانشنامه گلستان» یک کتاب جامع است چراکه به یک تعریف جامع پرداخته است. نگارش کتاب دانشنامه گلستان از سال 85 آغاز شده و پس از 10 سال رونمایی شد و در حوزه‌های مختلف فعال بوده است.

به گفته این پژوهشگر«گونه‌های گیاهی در گلستان بسیار بالا است و بسیاری از آن‌ها خاص هستند به‌طوری که بیش از 30 گونه گیاهی وجود دارد که در جهان فقط در این استان یافت می‌شود. 150 عنوان موضوع در زمینه حوزه منابع طبیعی جدا شده بود که بسیاری از این عناوین ناتمام ماند و در نهایت 89 عنوان مقاله در موضوع منابع طبیعی در این کتاب چاپ شد که این موضوع از طریق همکاری 21 نفر از استادان استان امکان‌پذیر شد.

دربیکی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های دانشنامه گلستان انتشار عکس‌های رنگی است که بسیاری از این عکس‌ها نخستین‌بار منتشر شده است و یک سند تاریخی محسوب می‌شود. قرار بود کل مقاله ترجمه شود اما با توجه زمان بر بودن این اقدام تنها به ترجمه شناسه ها مبادرت شده است.

محمود اخوان مهدوی نیز در ادامه این جلسه گفت: دانشنامه گلستان و هر دانشنامه محدود به محیط جغرافیایی قابل قیاس با دانشنامه‌های عمومی نیست و پیش از این دانشنامه‌های زیادی منتشر شده اما به دلیل متفاوت بودن نوع کار با سایر دانشنامه‌ها قابل مقایسه نیستند.

به گفته این پژوهشگر «تفاوت دانشنامه با سایر کتاب‌ها در این است که برای نگارش همین کتاب سه جلدی 85 نفر به‌صورت مستقیم به نگارش در حوزه تخصص خود اقدام می‌کردند.»

 

ارسال نظر

آخرین اخبار