رییس جنگلداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت که در سه سال اخیر حدود 50 درصد از حجم نشانه گذاری قطع درختان جنگلی در قالب اجرای طرح های جنگلداری کاسته شده است.

کاهش 50 درصدی نشانه گذاری قطع درختان جنگلی گلستان

به گزارش گلستان24؛داوود مقدسی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این کاهش در اجرای مصوبه هیات دولت با عنوان برنامه بهینه سازی پایش، حفظ، بهره برداری و مدیریت جنگل های کشور بوده و از سال 1393 روند بهره برداری از درختان طرح های جنگلداری تغییر کرده و در نشانه گذاری تنها درختان آسیب دیده از جمله ریشه کن شده، شکسته و افتاده علامت گذاری می شود.
وی افزود: یکم آبان سال 95 طبق دستور وزیر جهاد کشاورزی مقرر شد درصورت پایان قرارداد؛ اجرای طرح جنگلداری دیگر تمدید نشود و در این راستا 5 فقره قرارداد با سطح 40 هزار هکتار و با 89 نفر مشغول به کار تعطیل و از تمدید دوباره آنها خودداری شد.
مقدسی تاکید کرد: طبق شیوه نامه سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری مقرر شد همه قراردادهای اجرایی طرح های جنگلداری براساس برنامه زمانی مشخص و پایان قرارداد به اتمام برسد.
به گفته وی؛ امسال نیز تا یکم آبان پنج فقره قرارداد اجرای طرح های جنگلداری با سطح 38 هزار هکتار و با نیروی ثابت شاغل 81 نفر پایان یافت و در قالب طرح حفاظتی واگذار شد.
وی افزود: اکنون 15 فقره قرارداد اجرایی طرح های جنگلداری در حال اجراست که با اتمام دوره بهره برداری 96-95، پایان می یابد.
مقدسی با بیان اینکه عملیات بهره برداری از درختان جنگلی و نشانه گذاری آنها در سال 97-96 متوقف است، گفت: در این پیوند در زمستان امسال قطع درختی در سطح جنگل های استان اتفاق نخواهد افتاد، البته درختان خطرساز نشانه گذاری می شود.
به گفته وی؛ اما در راستای رفع خطرات احتمالی، درختان خطرساز در مسیل ها و مسیر رودخانه های سیل گیر، پارک های جنگلی، درختان ریشه کن و شکسته، مزاحم در جاده ها و مسیرهای اصلی و مزاحم شبکه ‌‌های برق رسانی باید نشانه گذاری و قطع شود.
او در خصوص مشاهده کامیون ها و خودروهای حامل چوب درختان جنگلی در سطح جاده های استان، اظهار کرد: بیشتر این چوب های قطع شده مربوط به درختان نشانه گذاری شده دوره 96-95 طرح های جنگلداری یا درختان خطرساز مسیر رودخانه ها و جاده ها است.
مقدسی اضافه کرد که تا پایان سال 96 با انتقال مقطوعات از جنگل به محل های دپو و جمع آوری و حمل به مبادی مصرف از حجم درختان قطع شده و کامیون های حامل چوب های جنگلی در سطح استان کاسته خواهد شد.
رییس اداره جنگلداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان تاکید کرد که مقطوعات جنگلی مشاهده شده در سطح جاده های استان مربوط به پروانه قطع دوره قبل (96-95) بوده که به منظور فروش و انتقال دپو (انبار) شده و ربطی به نشانه گذاری و قطع در سال جدید ندارد.
به گزارش ایرنا در حوزه عمل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان حدود یک میلیون و 400 هزار هکتار اراضی ملی وجود دارد که 452 هزار هکتار آن را عرصه های جنگل تشکیل می دهد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار