معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان در مورد تعداد واحدهای مرغ و تخم‌مرغ در گلستان گفت: استان به لحاظ ظرفیت در حوزه صنعت دام و طیور از قابلیت‌های جالب توجهی برخوردار است و اقلیم بسیار مناسبی در این زمینه داریم. همه چیز دست به دست هم می‌دهد تا بتوانیم شرایط خوبی را در حوزه تولید داشته باشیم.

وجود 20 واحد پرورش مرغ تخم‌گذار در استان

به گزارش گلستان24؛«رحمت‌الله سمیعی» بیان کرد: قریب به ۲۰ واحد تولید مرغ تخم‌گذار در گلستان داریم که با ظرفیت بیش از 2 میلیون قطعه فعالیت می‌کند و توان تولید قریب به ۲۷ هزار تن تخم‌مرغ در سال را داریم. پیش‌بینی می‌شود از ۲۷ هزار تن حدود 22 هزار تن در داخل استان به منظور مصرف مردم استفاده و بقیه به سایر استان‌ها صادر شود.

آنفلوآنزای مرغی نداشتیم
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان اظهار کرد: مرکز اطلاع‌رسانی در حوزه بیماری‌ها، سازمان دامپزشکی کشور است که تا به حال گزارشی از آنفلوآنزای مرغی در سال جاری نداشتیم. اطلاعاتی که گفته شد مربوط به سال گذشته است و برخی واحدهای مرغ تخم‌گذار در گلستان و سایر استان‌ها درگیر این موضوع شدند.
سمیعی افزود: اگر یک‌باره مرغ تخم‌گذار حذف شود به منزله این است که برنامه تولید ما در سال‌های آینده به هم ریخته است. برای حل این مشکل مقداری واردات تخم نطفه‌دار در کشور انجام شد و بخشی از آن نیز وارد گلستان شد.
وی بیان کرد: تا زمانی که این گله به تولید برسد، زمان می‌برد و ما سعی کردیم با افزایش زمان نگهداری واحدهای مرغ تخم‌گذار، میزان تولید را به نحوی مدیریت کنیم تا کاهش تولیدی احساس نشود.

افزایش مصرف در فصل سرد
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به این که افزایش قیمت نهاده‌ها منجر به افزایش قیمت تمام‌شده می‌شود، گفت: با ورود به فصل پاییز و زمستان معمولاً افزایش مصرف تخم‌مرغ نسبت به تابستان را شاهد هستیم که باعث افزایش مصرف و در نهایت افزایش قیمت این کالا می‌شود.  سمیعی با بیان این که قیمت تمام‌شده کالا در کشور قیمت ثابتی ندارد، اظهار کرد: هر استان شاخصه‌های متفاوت خود را دارد و نباید در هیچ شرایطی قیمت تخم‌مرغ در عرضه خرده‌فروشی بیش از ۶ هزار تومان شود.

نظارت بر قیمت کالاها
رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در مورد افزایش قیمت تخم‌مرغ در گلستان گفت: قیمت تمام‌شده تخم‌مرغ در جلسه ستاد تنظیم بازار کشور در مهرماه امسال به عنوان نرخ حداکثری قیمت تخم‌مرغ در واحدهای مرغداری پذیرفته و ابلاغ شد که قیمت آن 4560 تومان برای فروش در مرغداری بود.
«علی‌اصغر اصغری» ادامه داد: حداکثر نرخ مصرف‌کننده با توجه به ضرایب درصد سود و هزینه‌ای که شبکه‌های توزیع متحمل می‌شوند، می‌تواند در هر کیلو 5200 تومان باشد ولی شاهدیم قیمت تخم‌مرغ نه فقط در استان بلکه در سراسر کشور از این قیمت عبور کرده است.

وجود 20 واحد پرورش مرغ تخم‌گذار
اصغری با بیان این که ۲۰ واحد پرورش مرغ تخم‌گذار در گلستان داریم، یادآور شد: از 10 واحد آن بازدید کارشناسی انجام گرفت. متأسفانه آنچه در عرضه کالا مشاهده می‌شود ناشی از بالا رفتن قیمت فروش در مبادی تولید واحدهای مرغ تخم‌گذار است.
وی افزود: در حوزه خرده‌فروشی گران‌فروشی اتفاق نمی‌افتد چون حاشیه سود واحدهای عرضه‌کننده معادل ۱۰ درصد قیمت کالای خودشان است ولی هنگامی که یک کالا با قیمت بالا به دست یک واحد می‌رسد ناگزیر است حداقل ۲۰۰ تومان به آن اضافه کنند. رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بیان کرد: تاکنون تخلف 3 واحد محرز شد.  اصغری اظهار کرد: برخورد نقطه‌ای در گلستان می‌تواند ما را متهم کند که با حوزه تولید برخورد می‌کنیم. دوم آنکه برخی از مدیران واحدهای مرغ تخمگذار با ورود و تشدید برخورد ما، محموله‌های تولیدی خودشان را به بازارهای مصرف خارج از استان هدایت می‌کنند.
وی تصریح کرد: چون در واحدهای همجوار مانند خراسان شمالی قیمت تخم‌مرغ ۶ هزار تومان است و قیمت تخم‌مرغ در گلستان در حال پایین آمدن است با در اختیار قرار دادن نهاده‌هایی که مورد نیاز حوزه تولید است می‌توانیم تولیدکنندگان گلستانی که توان تولید دارند را تشویق کنیم محموله‌های خودشان را در جهت تنظیم بازار استان از طریق مراکز عرضه مستقیم یا فروش بی‌واسطه در اختیار مردم قرار دهند.

کاهش تولید
مدیر تنظیم بازار محصولات کشاورزی سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: بیماری‌هایی که در بهمن و اسفند سال گذشته به وجود آمد باعث شد که تعدادی از گله‌های مرغ ما حذف شوند.
«سعید حسن‌پور» ادامه داد: حذف گله‌های مرغ تخم‌گذار در گلستان بر عرضه و تقاضا تأثیر گذاشته است و بخشی از نوسانات قیمت تخم‌مرغ به تولید ما برمی‌گردد.
رئیس اتحادیه مرغ و تخم‌مرغ گرگان گفت: قیمت تخم‌مرغ در کارخانه 5300 تومان است، در مغازه 5700 تومان توزیع می‌شود. «علی احمدی» در مورد نوسانات قیمت تخم‌مرغ گفت: در برخی استان‌ها آنفلوآنزای مرغی شیوع پیدا کرد که باعث کمبود تخم‌مرغ در کشور شد و این کمبود، افزایش قیمت تخم‌مرغ را در پی داشت.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار