در آستانه برگزاری مراسم بزرگداشت شصتمین سال ثبت پارک ملی گلستان، بخشی از جاده آسیایی عبوری از این پارک از وجود زباله های رها شده از سوی مسافران، پاکسازی شد.

پاکسازی بخشی ازجاده آسیایی در پارک ملی گلستان از زباله

به گزارش گلستان۲۴؛به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان، در عملیات پاکسازی 70 نفر متشکل از محیطبانان پارک ملی گلستان، کمیته شکارچیان طبیعت دوست گنبد و کلاله، اداره ورزش و جوانان کلاله، بخشداری و دهیاری لوه، مردم محلی روستاهای تنگراه و ترجنلی از توابع گالیکش شرکت داشتند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان در حاشیه پاکسازی پارک ملی گلستان از وجود زباله، گفت: حجم بالای زباله در طول مسیر پارک ملی گلستان بسیار بیشتر از آن است که تصور شود و از حاشیه جاده تا چند صد متری داخل داخل این پارک ملی زباله مشاهده می شود.
به گفته امیر عبدوس؛ بیشتر این زباله ها کیسه های پلاستیکی و بطری های خالی آب بوده که سلامت محیط زیست را به خطر اندناخته و منظره ای زشت را پدید آورده است.
وی اظهار کرد که به دلیل حجم بالای زباله های بجامانده از مسافران عبوری، این گروه فقط توانست 300 متر از مسیر ٢٢ کیلومتری حاشیه این جاده را پاکسازی کند.
عبدوس گفت: هرچند که تجمع امروز برای پاکسازی به صورت داوطلبانه توسط دوستداران طبیعت پارک ملی گلستان انجام شد ولی تداوم این برنامه ها نیازمند انجام هزینه های تدارکاتی بوده واداره کل حفاظت محیط زیست گلستان با کمبود شدید منابع اعتباری مواجه است و نیازمند همکاری دیگر بخش ها می باشد.
وی افزود: مسافرانی که قصد عبور از جاده آسیایی پارک ملی گلستان را دارند حتما در تفرجگاه هایی که در مسیر جاده آسیایی در داخل پارک ملی گلستان جانمایی شده، توقف کرده و پسماند و زباله های بجامانده از خود را در سطل های زباله تعبیه شده،قرار دهند تا هم از زشتی منظر در اثر پخش زباله جلوگیری شود و هم موجب تجمع حیوانات درحاشیه جاده نشود.
به گفته وی؛ پاکسازی جاده آسیایی پارک ملی گلستان عزمی جدی و مشارکتی همه جانبه از سوی دستگاه های اجرایی استان و مردم علاقه مند و طبیعت دوست را می طلبد.
پارک ملی گلستان با وسعت 91895 هکتار واقع در شرق استان گلستان که امروزه به عنوان پارک ملی و ذخیره گاه زیست کره محسوب می شود، 19 مرداد سال جاری 60 ساله شد که مراسم بزرگداشت آن قرار است در آذر امسال برگزار شود.
در تاریخچه پارک ملی گلستان آمده است که این پارک تا قبل از سال 1336 از شکارگاه های شناخته شده و پرآوازه کشور محسوب می شد و به جنگل گلستان مشهور بود و در 19مردادسال1336به نام منطقه حفاظت شده آلمه وایشکی تحت حفاظت و حمایت کانون شکار ایران قرارگرفت و تا سال 1340 توانست قابلیتهای خود را در سایه کنترل و نظارت ،ترمیم و به خوبی آشکار سازد.
در بهمن ماه سال 1340 بدون تغییر وسعت بنام منطقه حفاظت شده آلمه نامیده شد و در6شهریورماه1342 به پارک محمد رضا شاه تغییر نام پیداکرد و سپس در22فروردین ماه1343 به پارک وحش تغییرعنوان داد.
براساس اعلام محیط زیست گلستان، بعد از تشکیل سازمان شکاربانی و نظارت بر صید (1346) وظایف کانون شکار و از جمله اداره پارک های حیات وحش به این سازمان واگذار شد و در شهریور ماه 1350 محدوده ای در شرق این پارک به نام منطقه حفاظت شده قرخود با وسعت 34000 هکتار به آن الحاق شد.
در سال 1353 پس از اصلاح قانون شکار وصید این منطقه از پارک وحش به پارک ملی تبدیل شد و در1355 هر دو منطقه درهم ادغام و به صورت منطقه ای یگانه با وسعت 125895 هکتار به نام پارک ملی تحت حفاظت قرار گرفت که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی منطقه حفاظت شده قرخود از پارک ملی جدا و از آن پس تاکنون با وسعت 91895 هکتار به نام پارک ملی گلستان تحت حفاظت قرار دارد.
از سوی دیگر پارک ملی گلستان در سال 1977 به عنوان ذخیره گاه زیست کره انتخاب و به پروژه شماره 8 برنامه انسان و کره مسکون (MAB) یونسکو اهدا شد و تاکنون نیز جایگاه خود را در خانواده ذخیره گاه های زیست کره جهان حفظ کرده است.
به گزارش ایرنا، از پارک ملی تعریف های مختلفی ارایه شده است ،اما آخرین تعریفی که مورد توافق کلیه کشورهای شرکت کننده در کنگره ی کاراکاس(1992)قرارگرفت، این است که؛ پارک های ملی مناطق حفاظت شده ای (زمینی - دریایی) هستند که برای حفاظت اکوسیستم ها و تفرج، تحت مدیریت قرار می گیرند.
هر ذخیره گاه زیست کره نیز مناطق طبیعی مختلفی را در بر می گیرد و مکان مطمئنی برای تضمین حفاظت اکوسیستم ها، جوامع و گونه های ناحیه های جغرافیایی زیستی عمده جهان برای استفاده نسل حاضر وآتی به شمار می رود.
اکنون جاده ترانزیت گرگان - آزادشهر - مشهد از میان پارک ملی گلستان می گذرد که معضلات عدیده ای را در مسیر حفاظت از این پارک ملی ارزشمند ایجاد کرده است.

 

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار