باران آمد و چه به موقع آمد تا دردهای جنگل زخم خورده از حریق دیارم تسکین یابد و زمین تشنه سرزمینم نیز سیراب شود، باران آمد تا تلخی اتفاقات مدام نباشد.

باران مرهمی بر زخم‌های حریق جنگل گلستان

به گزارش گلستان 24؛باران این روزها برای عرصه‌های گر گرفته از آتش گلستان یعنی یک پایان، پایانی بر لهیب سرکش حریق درختان سر به فلک کشیده‌ دیاری که باران باید جور همه کم و کاستی‌هایش را بکشد.
مروری بر سال‌های پیشین و حریق‌های بی‌رحمش هم موید آن است گه اگر باران نبود، آتش سه هفته‌ای در جنگل گلستان و شرق این استان شمالی همچنان میهمان عرصه‌ای بود که با وجود تلاش‌های بسیار حریق در آن زبانه می‌کشید.
طی روزهای گذشته نیز فقدان بارش باران و خشکی منطقه موجب شد تا عرصه های جنگلی مرکز، شمال و شرق گلستان دوباره اسیر طعمه سوزان آتشی شود که گویا اشتهای سیری‌ناپذیرش با وسعت‌های چند هکتاری این حریم سبز هم برطرف نمی‌شود.

*همه تلاش‌ها برای فرونشاندن حریق جنگل‌های گلستان انجام شد
هر چند در این میان نباید از تلاش مردانی غافل شد که تمام تلاش خود را این روزها معطوف فرونشاندن حریقی کرده‌اند که پایانی نداشت و جنگل سبز این دیار را محاصره کرده بود.
مدیر کل منابع طبیعی استان گلستان با اشاره به شرایط سخت حریق در مناطق جنگلی گلستان گفت: خوشبختانه بارش باران علاوه بر کمک به اطفای حریق‌، آستانه تحریک‌پذیری منابع طبیعی را در مقابل حریق کاهش داد که با این شرایط می‌توان گفت شرایط آرام شده است.
ابوطالب قزلسفلو در گفت و گو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: فقدان بارش باران و وجود علف‌های خشک در سطح زمین شرایط  را برای حریق مهیا کرده بود که با کوچک‌ترین غفلت انسانی این وضعیت به شرایط سخت آتش‌سوزی در وسعت منابع طبیعی تغییر می‌یافت.
وی خاطرنشان کرد: طی این مدت نیروهای عملیاتی این اداره کل، با تمامی توان سعی کردند که با پایش منطقه و حضور به موقع در مناطق دچار حریق، نسبت به مهار و اطفای آن اقدام کنند که متاسفانه وزش شدید باد و وجود مناطق صعب‌العبور کار را برای عملیات مشکل کرده بود.
قزلسفلو ادامه باد: با این وجود هیچ زمانی کار متوقف نشد و علاوه بر نیروهای این مجموعه، نیروهای محیط زیست، آتش‌نشانی شهرداری‌ها، نیروهای نظامی، بسیجی و مردمی برای مهار کردن حریق تلاش کردند.
وی با اشاره به عامل انسانی به عنوان دلیل اصلی این حریق‌ها اذعان کرد: سهل‌انگاری افرادی که در جنگل‌های حضور می‌یابند از چوپانان گرفته تا شکارچی‌ها و افرادی که به قصد تفرج در جنگل‌ها حضور می‌یابند توام با استعداد مناسب حریق در این روزهای خشک سال، موجب می‌شود تا با کوچکترین بی‌احتیاطی عرصه‌های جنگلی دستخوش حریق شوند.
رئیس کارگروه تخصصی اطفای حریق در مدیریت بحران استان تصریح کرد: تنها توصیه ما به مردم و گردشگران آن است که از بر پا کردن آتش در مناطق جنگلی پرهیز کنند و چنانچه آتشی هم برپا کردند، حتما آن را قبل از رفتن از منطقه به طور کامل خاموش کنند.
قزلسفلو با اشاره به تلاش شبانه‌روزی نیروهای اطفای حریق در استان افزود: مهم‌ترین مشکل ما در این بخش تنها اعتبارات هزینه‌ای است که نمی‌توانیم آنگونه که شایسته است از نیروهای درگیر با آتش پشتیبانی کنیم .
وی متذکر شد: شاید پذیرفتن این مطلب مشکل باشد ولی حتی با وجود اینکه نیروها به کنسرو هم راضی هستند اما گاهی قادر به تامین چنین مایحتاجی هم نیستیم.
*هیچ زمانی کار اطفاء متوقف نشد/ دستور ویژه استاندار گلستان مبنی بر بکارگیری همه توان استان برای اطفای حریق
قزلسفلو در پایان از تمامی نیروهای پشتیبان به ویژه استاندار گلستان، مجموعه مدیریت بحران، فرمانداران، بخشداران، نیروهای نظامی و مردمی و همه دستگاه‌های همکار در امر  مهار و اطفای حریق تشکر و قدردانی به عمل آورد.
همچنین مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان نیز با تقدیر از زحمات مجموعه منابع طبیعی استان در عملیات اطفای حریق منابع طبیعی استان گفت: طی این مدت ده‌‌ها حریق در عرصه‌های جنگلی گلستان به وقوع پیوست که حضور به موقع نیروهای دستگاه متولی«منابع طبیعی» و همراهی فرمانداران، بخشداران، دهیاران، نیروهای مردمی، محیط ‌زیست و آتش‌نشانی و شهرداری‌ها آتش‌سوزی‌ها موجب مهار آن شد.
صادق علی مقدم در گفت و گو با خبرنگار فارس در گرگان خاطرنشان کرد: استاندار گلستان طی دستوری ویژه مقرر کرد که همه ظرفیت‌های استان برای مقابله با حریق بکارگیری شود که به این ترتیب از تمامی امکانات استان در این بخش استفاده شد.
وی ادامه داد با توجه به شرایط خاص حریق‌ها که در چند نقطه به وقوع پیوسته بود، استاندار گلستان، معاونان سیاسی، امنیتی و هماهنگی امور عمرانی خود را به منطقه و دستور استفاده از نیروی ارتش و سپاه را صادر کرد که با هماهنگی انجام شده از صبح روز چهارشنبه این نیروها به منطقه آتش‌سوزی اعزام شدند.
مقدم خاطرنشان کرد: خوشبختانه با تلاش بی‌وقفه نیروهای اعزامی و سایر نیروهای مستقر در منطقه تا ظهر پنج‌شنبه حریق در این منطقه هم اطفا شد.
به نظر می‌رسد حجم حریق شرایط را برای استان در موضوع حریق پیچیده کرده بود و با وجود تلاش بسیار و اعزام نیروها از نهادهای مختلف، چند منطقه همچنان درگیر حریق بود که خوشبختانه بارش رحمت الهی کار را آسان کرد و اطفا به طور کامل انجام شد.
در این بین بهتر است با توجه به اهمیت موضوع، استان ضمن تقویت و تجهیز دستگاه متولی و حل مشکلات هزینه‌ای آنان شرایط را برای این بخش شرایط را برای خدمات رسانی بهتر آنان مهیا سازد تا بتواند در فاز پیشگیری گام‌های بهتری برای مدیریت حریق در سطح منابع طبیعی استان به عمل آورد.   
اجرای طرح جامع پیشگیری از حریق در جنگل‌‌های استان، استفاده از ظرفیت مردمی روستاهای گنار جنگل و مشارکت مردمی از دیگر راهکارهای پیش‌رو برای حفظ و حراست از منابع طبیعی است.

*آموزش، مشارکت مردمی و فرهنگ‌سازی بهترین سیاست در مرحله پیشگیری از حریق‌های احتمالی است
در کنار این برنامه‌ها، آموزش و فرهنگ‌سازی برای مردم در مسیر احترام به طبیعیت و خودداری از آتش‌افروزی در عرصه منابع طبیعی از دیگر برنامه‌های ضرری است تا با وجود و ارج نهادن به تمام زحمات انجام گرفته چشم به آسمان ندوزیم و امیدوار به بارشی باشیم که حریق را به پایان برساند.
گفتنی است از روز دوشنبه تا ظهر پنج‌شنبه دوم آذر ماه 1396، 22مورد آتش‌سوزی در  عرصه‌های جنگلی شهرستان‌های کردکوی، گرگان، علی‌آبادکتول، رامیان، آزادشهر و مینودشت و گالیکش داشتیم که اکثر این آتش‌سوزی در ارتفاعات و مناطق صخره‌ای و صعب‌العبور به وقوع پیوست که همگی مهار و اطفا شد.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار