معاون میراث فرهنگی گلستان:

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: ساختمان مرکزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان علاوه بر کاربری آموزشی به یک مرکز پژوهشی در گلستان تبدیل شود.

تبدیل ساختمان مرکزی دانشگاه منابع طبیعی گرگان به مرکز پژوهشی

به گزارش گلستان 24؛جاوید ایمانیان، ظهر شنبه در مراسم رونمایی ثبت پلاک سازمان مرکزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، با بیان این که این ساختمان باید به یک مرکز پژوهشی تبدیل شود، اظهار کرد: یک اثر تاریخی زمانی قابلیت ثبت در آثار ملی را دارد که شاخص های متعددی داشته باشد.

وی ادامه داد: بنا یا باید دارای کالبد باارزش بوده یا رویداد خاصی در آن اتفاق افتاده باشد و یا این که گونه خاص از دوره خاص تاریخی باشد که در فهرست آثار ملی ثبت شود.

ایمانیان توضیح داد: دانشگاه منابع طبیعی گرگان در سال ۱۳۳۶ به عنوان آموزشگاه احداث شد و یکی از بناهای بسیار مهم تاریخی است که کالبد و ساختار معماری باارزشی دارد و چندین دوره تحولات تاریخی و معماری داشته است.

وی با بیان این که، تحولاتی در معماری پهلوی روی داد و از درون گرایی به برون گرایی رسید، افزود: کالبد معماری این بنای ساختمان مرکزی دانشگاه منابع طبیعی، طی سالیان حفظ شده است.

وی تصریح کرد: پرونده ثبت ملی آن نخست در شورای ثبت استان مطرح و سپس به سازمان میراث فرهنگی ارائه شد.

ایمانیان با بیان این که بنا در  ۲۲ خرداد ۹۵، به شمار ۳۱۵۱۶، در فهرست آثار ملی ثبت شده، اضافه کرد: به دلیل داشتن شاخص های لازم این بنا مورد بررسی قرار گرفت و ثبت ملی شد، بعد از ثبت آن، اقدامات حفاظت کالبدی اثر و تغییرات جزئی و مرمت و آسیب شناسی مهم است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان اظهار کرد: امسال این بنا برای تأمین اعتبار مرمت، به سازمان میراث فرهنگی ارجاع می شود و در صورت تأیید، بودجه برای آن اختصاص می یابد.

/مهر

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار