مدیر امور اراضی گلستان:

مدیر امور اراضی استان گلستان گفت که 80 هکتار زمین های خارج از محدوده روستای زیارت شهرستان گرگان که ساخت و ساز غیرمجاز در آنها انجام شده باید تعیین تکلیف شود.

بیشترین ساخت و سازهای غیرمجاز در4 شهر گلستان

به گزارش گلستان۲۴؛حسن خسروی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص آخرین وضعیت روستای زیارت، اظهار کرد: در صورتی این اراضی به بافت روستا منتقل می شود که جزو منابع ملی، در حاشیه رودخانه و دارای شیب 15 درصد نباشد.
به گفته وی؛ در این محدوده 80 هکتاری حدود 800 مکان ( ساختمان) وجود دارد که 220 مورد آن در اختیار اهالی زیارت بوده و در خارج از محدوده روستا مانده و جزو ساخت و سازهای غیرمجاز محسوب می شود. 
وی اضافه کرد: بقیه ساخت و سازهای غیرمجاز در سنوات گذشته به آن اضافه شده و این مدیریت نسبت به آن شکایت کرده است.
خسروی با بیان اینکه در محدوده طرح زیارت ساخت و ساز غیر مجازی که مدیر دولتی دست‎اندرکار باشد، نداریم، گفت: 
محدوده زیارت طبق اعلام شورای عالی معماری و شهرسازی، از ورودی روستا تا منبع آب آن است.
به گزارش ایرنا روستای زیارت در جنوب گرگان با آب وهوای معتدل و درمنطقه ای جنگلی یکی از مناطق ویژه گردشگری و از10 روستای دارای بافت با ارزش تاریخی کشور محسوب می شود که در سال های گذشته با رشد بی رویه ساخت و سازهای غیرمجاز مواجه شده است.
این روستای گردشگری دارای 900 هکتار زمین کشاورزی و مستثنیات است که بیشتر این زمین ها از شیب 12 تا 15 درصد برخوردار هستند.
زیارت با 478 واحد مسکونی روستایی دارای یکهزار و 964 نفر جمعیت از توابع دهستان استرآباد جنوبی بخش مرکزی گرگان است، این روستای گردشگری برخوردار از آبشار زیبا، چشمه آبگرم، رودخانه، امامزاده و همچنین بافت قدیمی و تاریخی است.

*بیشترین ساخت و سازهای غیرمجاز در4 شهر گلستان 
خسروی افزود: بیشتر ساخت و سازهای غیرمجاز در شهرستان های گرگان، کردکوی، بندرگز و علی آباد و در حاشیه جاده اصلی تهران - گرگان - مشهد واقع بوده و معضلاتی از جمله حاشیه نشینی را ایجاد کرده است.
وی گفت: این مدیریت با همکاری دستگاه های مرتبط در جهت جلوگیری از ساخت و ساز در محدوده‎های خارج از طرح‎ جامع شهرها و طرح هادی روستاها تلاش دارد.
مدیریت امور اراضی جهاد کشاورزی گلستان یادآور شد: همچنین با اقدام های پیشگیرانه تلاش می شود که ضریب جمعیتی در استان بین شهر و روستا در نسبت حدود 50 درصد حفظ شود.
وی اضافه کرد: کسانی که اقدام به ساخت و ساز غیرمجاز می کنند با این اقدام فقط سرمایه مالی خود را هدر می دهند زیرا قرار نیست به محدوده شهرها تا قبل از افق 10 ساله اراضی جدیدی اضافه شود. 
خسروی افزود که روستاهای استان هم دارای طرح هادی بوده و افق 10 ساله برای دیده شده است و زمینی به محدوده روستا اضافه نمی شود.
به گفته وی؛ در گلستان تمامی روستاهای بالای 20 خانوار دارای طرح هادی هستند.
استان گلستان یک میلیون و 869 هزار نفر جمعیت وجود دارد که 53 درصد آن شهری و بقیه روستایی هستند، این استان 30 شهر و یکهزار و 75 روستا دارد.
بحث زمین خواری، تغییر کاربری و ساخت و سازهای غیرمجاز از مشکلات شهرستان های مختلف استان است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار