طبق قانون جامعه حمایت از حقوق معلولان، دولت موظف است زمینه‌های لازم برای تامین حقوق معلولان فراهم کند و از معلولان حمایت‌های لازم را انجام دهد.

معلولان در برخی از دستگاه های دولتی هیچگونه جذبی ندارند

به گزارش گلستان 24،بر اساس قانون جامعه حمایت از حقوق معلولان، دولت موظف است زمینه‌های لازم برای تامین حقوق معلولان فراهم کند و از معلولان حمایت‌های لازم را انجام دهد.

منظور از معلولان در قانون جامعه حمایت از معلولان به افرادی اطلاق می‌شود که به تشخیص کمیسیون پزشکی سازمان بهزیستی بر اثر ضایعه جسمی، ذهنی، روانی و توام با هر کدام از این‌ها باعث اختلال مستمر و قابل توجه‌ای در سلامت و کارایی عمومی معلولان ایجاد شود به طوری که موجب کاهش استقلال فرد در زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی شود.

امروز قرار است درخصوص وضعیت اشتغال معلولان گفت و گویی صمیمی با چراغعلی مدیرکل امور اجتماعی استانداری گلستان، رنجی معاون هماهنگی موسسات غیردولتی مشارکت های مردمی و اشتغال بهزیستی گلستان و رهبر مدیر توسعه کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان  داشته باشیم که خواندن این گزارش خالی از لطف نیست.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری گلستان دبیر کارگروه حقوق شهروندی گلستان در خصوص شرایط ایجاد اشتغال برای معلولان تصریح کرد: با توجه به بررسی‌هایی که صورت گرفته و مشاهداتی که داریم متاسفانه شرایط مطلوبی برای معلولان ما در استان گلستان فراهم نیست یعنی حتی مناسب‌سازی برای عبور و مرور معلولان که یک قانون محسوب می‌شود و باید صورت گیرد تا مباحث مربوط به اشتغال معلولان کاستی‌هایی بوده است.

چراغلی ابراز کرد: مطابق قانون جامعه حمایت از معلولان سه درصد از تمامی جذب‌هایی که در سازمان‌ها صورت می‌گیرد باید از افراد معلول باشد با توجه به آمارهایی که ما داریم این عدد کمتر از یک درصد است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه امروز جامعه معلولان استان گلستان مانند بسیاری دیگر از اقشار جامعه شرایط مطلوبی ندارند  و باید توجه مسوولان و دستگاه‌ها در این زمینه فراتر شود.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری گلستان دبیر کارگروه حقوق شهروندی گلستان اذعان کرد: جذب معلولان در دستگاه‌های دولتی بعضا به صفر رسیده است و به دلایل مختلف اجازه جذب نیرو نیست در نتیجه جذب سه درصد معلولان نیز اتفاق نمی‌افتد.

چراغعلی بیان کرد: توجه‌ها باید به سمت توانمندسازی معلولان و بهره‌گیری از طرح اشتغال روستایی و بحث طرح‌های خوداشتغالی سوق داده شود و ما نیز در استانداری برای هموار کردن مسیری که قرار است معلولان طی کنند آماده هستیم.

وی یادآور شد: اداره کل روستایی گلستان اقدامات بسیار خوبی در این زمینه انجام داده است و دستگاه‌های مسوول اقداماتی را انجام دادند و معتقدم که فرصت بسیار خوبی برای معلولان استان است که ظرفیت‌های خودشان را برای بهره گیری از امکانات و تسهیلات دولتی ارتقا دهند.  

معاون هماهنگی موسسات غیردولتی مشارکت‌های مردمی و اشتغال بهزیستی گلستان در خصوص اشتغال معلولان تصریح کرد: با استناد به قانون حمایت از معلولان متاسفانه کمتر از یک درصد جذب افراد معلول در سازمان‌ها اتفاق افتاده است و بر اساس فرصت‌های شغلی، دولت مکلف است شرایطی را فراهم کند تا ایجاد اشتغال پایدار معلولان را داشته باشیم.

رنجی با بیان اینکه ناامید هستیم که سه درصد جذب معلولان در دستگاه‌های اجرایی اتفاق بیافتد، خاطرنشان کرد: این بحث امروز و فردا نیست از زمانی که قانون حمایت از جامعه معلولان شکل گرفته است عملا اتفاق خیلی خوبی در این زمینه رخ نداده است.

وی ابراز کرد: خوشبختانه در سال جاری نسبت به سال گذشته وضعیت اعتبارات ما از محل «بند دال تبصره 16 » نسبت به سال گذشته دقیقا 3.5 برابر شده است یعنی در سال گذشته تبصره 16 قانون و بودجه سال 1395 حدود 5 میلیارد و 590 میلیون تومان در قالب تخصیص قرض‌الحسنه به ما تخصیص اعتبارات داده شد.

 معاون هماهنگی موسسات غیردولتی مشارکت‌های مردمی و اشتغال بهزیستی گلستان گفت: اتفاق خوبی که در سال جاری رخ داد این بود که مبلغ 5 میلیارد و 590 میلیون تومان به 17 میلیارد تومان ارتقا یافت و در قالب بند دال تبصره 16 قانون بودجه سقف تسهیلات نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرد که این موضوع نیز از جمله اتفاقات بسیار خوبی بود که در این زمینه رخ داد.

رنجی تصریح کرد: خوشبختانه وضعیت ما در عملکرد اشتغال در سطح استان گلستان در سامانه رصد وزارت تعاون و در سازمان پرتال بهزیستی داریم عملکرد ما بیانگر این است که در سطح مسائل استانی رتبه نخست را کسب کردیم.

وی افزود: در استان گلستان میزان سهمیه اشتغال معلولان در سامانه رصد 350 نفر است و امسال موفق شدیم 939 اشتغال برای این افراد ایجاد کنیم 268 درصد در سطح استان گلستان برای افراد معلول ایجاد شغل شده است.

مدیر توسعه کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان در راستای دریافت تسهیلات برای معلولان گلستان، تصریح کرد: ما در سنوات گذشته سهمی را برای بهزیستی اختصاص دادیم که برای معلولان معرفی می‌کنیم ولی امسال دوباره این سهم در دست سازمان بهزیستی در بند دال تبصره 16 است که قریب به 16 میلیارد تومان به بهزیستی اختصاص پیدا کرده است و این سازمان به خوبی این اعتبار را مدیریت می‌کند و معلولان را به نهادها معرفی می‌کند.

رهبری در خصوص سقف دریافت تسهیلات خوداشتغالی برای معلولان گفت: سقف دریافت تسهیلات خوداشتغالی برای معلولان 20 میلیون تومان است و برای دریافت این تسهیلات شرایط خاصی وجود ندارد.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار