استان گلستان پس از انقلاب اسلامی با بهره گیری صحیح از منابع و ظرفیت ها به استان قطب پرورش میگو در کشور تبدیل شد و با کسب این دستاورد ایران را به تنها کشور ساحلی خزر در پرورش میگو بدل کرد.

ارزآوری میگو‌های گلستان برای ایران
به گزارش گلستان 24؛پرورش میگو در استان‌های جنوبی ایران معمول و متعارف بود، اما در شمال کشور امری سخت و در وهله اول غیر طبیعی، اما تلاش و ممارست و بهره گیری از همه ظرفیت‌ها در سال‌های اخیر موجب شد این اقدام به ظاهر غیر ممکن در شمال هم عملیاتی شود.
 

سایت پرورش میگو گمیشان واقع در شمال غرب گلستان و کرانه شرقی دریای خزر تنها مجتمع تولید میگو در شمال کشور است که تولید انبوه گونه وانامی یا سفید را انجام می‌دهد.

 

هدف از راه اندازی این مجتمع، توسعه آبزی پروری، ایجاد اشتغال پایدار و استفاده بهینه از منابع آب و خاک بود.

 


افزایش تولید میگو و ایجاد شغل در گام اول


قدس علوی مدیر کل شیلات گلستان در گفتگو با خبرنگار ما؛ گفت: فعالیت مجتمع میگوی گمیشان از سال ۹۰ شروع شده است ومیزان تولید سالانه میگو در سال اول ۱۴۰ تن، سال دوم ۱۷۲ تن، سال سوم ۳۰۴ تن، سال چهارم ۴۱۸ تن، سال پنجم ۷۱۵ تن، سال ششم، هزار و ۱۲۶ تن، امسال هزار و ۶۹۰ تن و پیش بینی برای سال آینده ۲۵۰۰ تن است.

 


مدیر کل شیلات گلستان گفت: یکی از دستاورد‌های اولیه ایجاد این مجتمع ایجاد شغل بود و در حال حاضر ۷۷۱ نفر شامل ۲۵۷ نفر به صورت مستقیم و ۵۱۴ نفر غیر مستقیم در حال فعالیت هستند.

اقدامات وسیع زیربنایی برای ایجاد مجتمع پرورش میگو


سقلی معاون آبزی پروری شیلات گلستان در گفتگو با خبرنگار ما؛گفت: تاسیس مجتمع میگو با توجه به شرایط منطقه، وجود آب دریا و زمین‌های لم یزرع در منطقه شهرستان گمیشان در نظر گرفته شد اقدامات وسیع زیربنایی گسترده‌ای در این راستا انجام شد.
 
 

وی در مورد این اقدامات افزود: تاسیسات، کانال خاکی موقت آبگیری از دریا  و کانال آبرسان mc و از جمله تاسیسات بود.

سقلی گفت: همچنین کانال زهکش اصلی md، حوضچه ماند (لاگون) به مساحت ۲۴ کیلومتر وعمق ۲ متر، کانال آبرسان فرعی c۱ (لاین یک) است.

وی همچنین در مورد اقدامات زیربنایی این مجتمع افزود: کانال زهکش فرعی d۱ و d۲ ، جاده دسترسی به مزارع لاین یک، ۱۲ کیلومتر برق رسانی از شهر گمیشان تا اول مجتمع  و برق رسانی از اول مجتمع تا محل مزارع لاین یک است.
 
 

سقلی گفت: ابنیه فنی شامل پل‌های بتنی روی کانال‌های آبرسان و زهکش‌ها به تعداد ۵ دستگاه، خرید زمین به مساحت ۵۵۰ هکتار از مالکین، کانال آبرسان اصلی mc به لاین‌های ۲ و ۳ و ۴ و کانال زهکش اصلی md از لاین‌های ۴ و ۳ و ۲ تا اول لاین یک از اقدامات اجرایی این مجتمع است.

وی ادامه داد: برای انجام این اقدامات گسترده تاکنون حدود ۳۳۰ میلیارد ریال هزینه شد و سرمایه گذاری بخش خصوصی هم احداث و تجهیز مزارع که ۳۰ مزرعه در لاین یک به وسعت ۶۰۰ هکتار و ۳ مزرعه درلاین دو به وسعت ۷۵ هکتار بود.


ارزآوری میگو‌های گلستان برای ایران


مدیر کل شیلات گلستان همچنین گفت: در کتار ایجاد شغل برای جوانان مناطق محروم گلستان که به جز صید و صیادی شغل دیگری ندارند ارزآوری میگو‌های گلستان یکی دیگر از مهم‌ترین فواید ایجاد این مجتمع بوده است.

قدس علوی با بیان اینکه ۸۰ درصد تولید سالانه این مجتمع به بازار‌های هدف بین المللی صادر خواهد شد، افزود: با توجه به توسعه تولید و صادرات میگوی پرورشی، مجتمع پرورش میگو گمیشان سالانه بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار ارز آوری برای کشور به همراه خواهد داشت.

وی گفت: براساس روند سال‌های گذشته بخش اعظمی از میگو تولیدی استان به لبنان، چین، امارات، هنگ کنگ صادر شده اند و با برنامه ریزی‌های فعلی این روند رو به رشد خواهد بود.
 
 

قدس علوی گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته، در مجموع دو فاز، به مساحت ۱۰ هزار هکتار است که طی برنامه‌ای تا افق ۱۴۰۴ با بهره برداری از این مساحت، تولیدی بالغ بر سالانه ۱۷ هزار تن میگو در استان خواهیم داشت.

مدیر کل شیلات گلستان همچنین یادآور شد: نسبت تولید میگوی گمیشان به نسبت تولید میگوی جنوب، رتبه سوم تولید کشور و در ضریب تبدیل رتبه اول را دارد و تولید در واحد سطح، رتبه ۲ را به خود اختصاص داده است.

/ گلستان ما

ارسال نظر

آخرین اخبار