پردیس سینمایی کاپری در هشتمین شب جشنواره فیلم فجر گرگان، شب شلوغی را پشت سر گذاشت و میزبان استاندار گلستان، مسئولان فرهنگی و کارگردان فیلم «امیر» بود.

ایجاد شناسنامه تصویری برای گرگان

به گزارش گلستان24؛قطار جشنواره فیلم فجر در گرگان که شامگاه جمعه به ایستگاه هشتم رسیده بود، شب طوفانی را سپری کرد.

چند ساعت قبل از اکران، بلیت فیلم‌های «مصادره» و «لاتاری» تمام شد و «جشن دلتنگی» سومین اکران خود را تجربه کرد.

از جمله اتفاقات مهم این شب، حضور سید مناف هاشمی، استاندار گلستان؛ علی‌اصغر فضیلت، مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان و جمعی از مسئولان بود که به تماشای فیلم «تنگه ابوقریب» به کارگردانی بهرام توکلی، نشستند.

این اتفاق خوب با حضور «نیما اقلیما» کارگردان فیلم «امیر» در پردیس سینمایی کاپری کامل شد و وی با مردم به تماشای این فیلم نشست.

شور و حرارت خاص بر جشنواره حاکم بود، حضور مسئولان، کارگردان، خبرنگاران و از همه مهم‌تر مردم هنردوست گرگان لبخند رضایت بر چهره همگان آورده بود.

گفتگو کارگردان «امیر» با خبرنگاران

قبل از اکران فیلم «امیر»، کارگردان این فیلم در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سؤالات آنان پاسخ داد.

نیما اقلیما در این جمع اظهار کرد: یکی از اهداف اصلی هر ژانری حضور در جشنواره فیلم فجر است.

 

وی جشنواره را گردهمایی فیلم‌سازها در کشور دانست و ادامه داد: کشورهای دیگر منطقه از جمله حوزه خلیج فارس، جشنواره ما رصد می‌کنند زیرا می‌دانند که ایران در این زمینه صاحب سبک و نگاه است.

اقلیما افزود: به همین دلیل فیلم‌ساز می‌خواهد خود را به جشنواره برساند و این البته مستلزم رعایت استانداردهایی از قبیل نگاه، فیلم‌نامه محکم و گروه حرفه‌ای است.

وی با بیان این‌که باید تلاش شود تا هیئت انتخاب شما را بپذیرد، گفت: یکی از اهداف اصلی ما در هنگام شروع کار، شرکت در جشنواره فجر بود که الحمدالله میسر شد.

«امیر» با رأی قاطع به جشنواره رفت

کارگردان فیلم امیر با بیان این‌که ما با رأی قاطع به جشنواره رفتیم، افزود: حضور در فجر نیاز به تلاش، رعایت نکات و به کارگیری خلاقیت دارد تا به خلق اثر منجر شود.

اقلیما ادامه داد: حضور در فجر به بسیاری از مسائل بستگی دارد در مرحله اولیه مخصوصاً برای فیلم اولی‌ها، بازیگران، عوامل و تهیه‌کننده به فیلم اعتبار می‌دهد.

وی گفت: وقتی اسامی حرفه‌ای در تیتراژ یا لیست معرفی فیلم می‌آید، هیئت انتخاب، با دقت متفاوت‌تری فیلم را می‌بیند و ما این شانس را داشتیم که این اتفاق رقم بخورد.

 

۹ ماه تمرین برای «امیر»

اقلیما در جواب سؤال این‌که آیا ۹ ماه تمرین، شما را به آن چیزی که می‌خواستید، رساند یا خیر؟ چنین پاسخ کرد: کسی که اثری خلق می‌کند جنبه‌های ایده آلیستی هم دارد و البته تمام آن چیزی که می‌خواهد اتفاق نمی‌افتد، این ۹ ماه یک توفیق اجباری بود زیرا در این زمان توانستیم فیلم را به مرحله پیش تولید برسانیم.

وی اضافه کرد: از ماه سوم به بعد بازیگران ما آماده بودند زیرا در تمرین دورخوانی و تحلیل نقش صورت گرفته بود و ما در زمان فیلم‌برداری این شانس را داشتیم که وارد ریتم، میزانسن، تمرین دوربین و درک و تحلیل نقش شویم.

کارگردان فیلم امیر در خصوص جشنواره فجر گفت: نمی‌توانم بگویم در فجر پیشرفت یا پسرفت صورت گرفته اما خوشبختانه هر سال یک یا دو فیلم وجود دارد که شما را به فضایی که می‌خواهید، می‌رساند.

اقلیما با بیان این‌که تعداد فیلم‌های فجر کم شده، ادامه داد: این عامل محیط پراسترسی را برای فیلم‌سازان و مخصوصاً فیلم اولی‌ها به وجود آورده است.

وی افزود: سه فیلم اولی در جشنواره حضور دارند که البته مهران احمدی و رضا مقصودی سرشناس و مطرح هستند.

۹۰ درصد سالن‌های «امیر» پر بود

اقلیما با بیان این‌که وضعیت سالن‌ها در جشنواره امسال خوب بوده، ادامه داد: در هنگام اکران «امیر» در چند سالن حضور یافتم و اکثر سالن‌ها پر بود.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که فیلم «امیر» فضای متفاوت‌تری نسبت به فضای سینمای ایران دارد با این حال بیش از ۹۰ درصد سالن‌های ما پُر بود، «امیر» را نمی‌توان فیلم مخاطب خاص قلمداد کرد اما فیلم متفاوت‌تری به لحاظ تجربه بصری است.

کارگردان فیلم امیر اظهار کرد: شاید برای «امیر» سانس اضافه نداشتیم اما مخاطب آمد و آن را دید، چیزی که فراتر از حد انتظار بود، چون با توجه به نوع فیلم، به نظر می‌رسید به لحاظ مخاطب بازخوردی نداشته باشد اما خوشبختانه مخاطب با آن ارتباط برقرار کرد.

وی با بیان این‌که برخوردها متفاوتی نسبت به فیلم وجود دارد اما عده زیادی راضی از سینما بیرون رفتند، گفت: این شرایط است که شما را به عنوان فیلم‌ساز می‌سازد، باید حداکثر تلاش انجام شود اما قطعاً ضعف‌های هنری، استعداد و هوش وجود دارد.

 

استفاده از حداقل امکانات

اقلیما بیان کرد: شرایط حال حاضر سینما که با وجود کمبود منابع مالی بر جامعه حکم‌فرماست این است که باید در شرایط غیر ایده آل فیلم ساخت و از امکانات درست استفاده کرد.

کارگردان فیلم امیر اضافه کرد: فیلم‌سازی در ذات خود به امکانات وابسته است و برای ایجاد یک فیلم باکیفیت نیاز به امکانات قوی وجود دارد اما در مرحله ایده پردازی و اجرا می‌توان این امکانات را حداقلی کرد، این پروسه فیلم‌ساز تربیت خواهد کرد.

فیلم‌نامه «شمال»

اقلیما در خصوص فیلم‌نامه «شمال» گفت: این شمال منطقه گلستان و قصه بومی است اما شمال کویری که در آن شتر وجود دارد.

وی در جواب این سؤال که آیا از نیروی بومی در فیلم شمال، کمک گرفته می‌شود، گفت: از این‌که در این زمینه به من کمک شود، خوشحال می‌شود اما گاهی از سر ناآگاهی کسانی که می‌خواهند سرمایه‌گذاری کنند آسیب‌هایی به کار وارد می‌کنند، برای من مهم است که سرمایه‌گذار از فیلم آگاه باشد.

اقلیما با بیان این‌که ممکن است سرمایه‌گذار با توجه به هزینه کرد خود انتظارات عجیبی داشته باشد، ادامه داد: سرمایه‌گذار باید بداند در کجای فیلم ایستاده، وی صاحب حقوقی فیلم و مالک همه درآمدها است اما تصمیم‌گیری در مورد فیلم در حوزه اختیارات وی نیست.

سینمای ایران به سمت بازار جهانی حرکت کند

وی در خصوص سینمای حال حاضر ایران چنین گفت: سینمای ما در مرحله بلاتکلیفی است، ما از مزه، بو و رنگ استفاده نمی‌کنیم، بلکه از عطر آن استفاده می‌کنیم اما در چند سال اخیر با توجه به حضور فیلم‌های موفق در جشنواره‌های مطرح دنیا، اتفاقات خوبی افتاده است.

 

اقلیما تصریح کرد: سینما باید به سمت بازار جهانی حرکت کرده و این مستلزم داشتن استانداردهای جهانی است.

وی اضافه کرد: فیلم‌های ما دو دسته‌اند یا کاملاً وطنی با قصه ایرانی و یا کاملاً غیر ایرانی هستند و تلاش من در حد وسط این دو است، خواستم فیلمی بسازم که جهان شمول باشد.

کارگردان فیلم امیر با بیان این‌که در پنج سال آینده سینمای ما به سمت جهانی شدن حرکت می‌کند، در خصوص شهر گرگان گفت: به لحاظ گرافیک و فضای بصری، گرگان پتانسیل بصری غریبی دارد که تاکنون نتوانسته‌ایم به آن توجه کنیم.

ایجاد شناسنامه تصویری برای گرگان

اقلیما اضافه کرد: پنج سال پیش یک طرح برای ایجاد شناسنامه تصویری گرگان نوشتم تا در سایتی به معرفی زیبایی‌های مردم‌شناسی، بصری، بافت تاریخی و معماری شهر بپردازد اما تاکنون کسی مرا در این راه همراهی نکرده است.

وی در جواب این‌که آیا «امیر» سیمرغ می‌گیرد؟ چنین پاسخ داد: اتفاقات خوبی برای «امیر» افتاد و دیده شد و این برای من کافی است، اگر سیمرغ بگیرد خوشحال می‌شود اما من درس نمی‌خوانم که به من جایزه دهند.

اقلیما با بیان این‌که ۱۰ سال است که در این مسیر با سختی و بدون پشتوانه حرکت کرده‌، ادامه داد: اگر «امیر» سیمرغ گرفت که فبها، اگر هم نگرفت با تلاش به این راه ادامه خواهم داد.

تماشای «امیر» در حضور کارگردان

قبل از اکران فیلم، محمدرضا ملک‌زاده، دبیر اجرایی جشنواره فیلم فجر گرگان به روی سن رفت و ورود نیما اقلیما را خیر مقدم گفت. در ادامه علی‌اصغر فضیلت، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان و محمدمهدی صفایی، مدیر هماهنگی جشنواره با اهدای هدایایی از نیما اقلیما تجلیل کردند. اقلیما هم رضایت و خوشحالی خود را در جمع همشهریان ابراز کرد و سپس به تماشای فیلم نشستند.

دو روز به پایان سفر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در گرگان باقی نمانده است، این مسیر در ادامه، اکران فیلم‌های «هایلایت»، «سرو زیرآب»، «عرق سرد»، «اتاق تاریک» و «شعله‌ور» را در برنامه‌های خود دارد، امیدواریم کسانی که تاکنون موفق به دیدن فیلم جشنواره نشده‌اند از این فرصت باقیمانده استفاده کنند.

/ مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار