پای صحبت میریونس موسوی پارسایی ؛

در قلب شهر گرگان اندرونی بافت قدیمی شهر پشت مسجد آذربایجانیها در میدان مازندران حسینیه ای قدیمی است که بنام "پارسایی ها" شهرت دارد .

حسینیه پارسایی ها نگینی درخشان در قلب شهر گرگان

به گزارش گلستان24؛پارسا نام روستایی در دل کوهستان هزارجریب است که مهد علمای بزرگی است که عمدتا پسوند "موسوی پارسایی" دارند و شهدا و جانبازانی که در راه اعتلای وطن سینه سپر کرده اند .

زهد ، تقوی ، دیانت ، حلال و حرامی ، صفا و صمیمیت در چهره تک تک این افراد موج می زند و یکرنگی و اخلاص این طایفه هر مخاطبی را بی محابا به طرف خود می کشاند.

به داخل حسینیه که رفتیم با پیرمردی مواجه شدیم که 15 سال است سرایدار "حسینیه پارسایی ها" در پشت مسجد آذربایجانیهاست ؛ "میریونس موسوی پارسایی" که به همراه همسرش "زینب خاتون رئیسی" که او هم از طایفه زاهد و فرهیخته رئیسی هاست ، روزگار می گذراند .

میریونس به گرمی با ما همکلام شد و از روزگاری که گذشت برای مان گفت ، از اینکه حدود 40 تا 50 خانوار پارسایی ساکن گرگان و اقوام وابسته که به بیش از 300 نفر هم می رسند ، جایی نداشتند که در آن مراسمات مذهبی برگزار کنند و نهایتا به دنبال جایی بودند تا به فعالیتهای دینی خود مرکزیت بدهند .

او که مانند همه بچه های کوهستان حافظه خوبی علیرغم سن و سالش دارد ، می گوید : 15 سال پیش این مکان را با حدود 8 میلیون تومان خریداری کردیم که البته آن موقع کوچک بود و برای ایام محرم و عزاداری اباعبدالله (ع) معمولا با کمبود جا مواجه بودیم .

میریونس ادامه داد : در سالهای گذشته با موافقت و پیگیری هیات امنا منزل جلویی این حسینیه نیز خریداری شد و الان مساحت آن تا سر کوچه می شود اما حقیقتا ساخت و ساز و کاربری حسینیه کمی پرخرج و پرهزینه است و فعلا مقدور نیست .

وی گفت : اینجا ایام الله محرم و مناسبتهای اسلامی و دینی اعم از عزای اهل بیت و جشن هایی مانند شعبانیه و نیمه شعبان و فطر و ... برگزار می شود و مردم پارسا نیز خیلی به این مسائل دینی اهمیت می دهند ، آنها صدای خوب خودشان را خرج مدح اهل بیت می کنند و در این زمینه مداحان خوبی همچون میریعقوب موسوی پارسایی و سخنرانانی خوبی همچون حجت الاسلام موسوی پارسایی امام جماعت مسجد ولی عصر (عج) ابتدای جرجان داریم .

او که این روزها پیر شده است عمری در راه اسلام و اهل بیت زحمت کشیده و اکنون در خانه ای محقر اما زیبا و سنتی در قلب گرگان به حیات خود ادامه می دهد .

میریونس و اجدادش از سیدهای بزرگی هستند که ارادت و خلوص شان زبانزد مردم هزارجریب و بخش های غربی و مرکزی استان گلستان می باشد ، آنها ارادتی عجیب به فاطمه زهرا سلام الله علیها دارند .

/گلستان ما

ارسال نظر

آخرین اخبار