عضو هیات علمی دانشگاه گلستان مطرح کرد

عضو هیات علمی زمین شناسی دانشگاه گلستان گفت: جنوب غرب استان گلستان در محدوده زلزله قرار دارد و شهرهای ساحلی با پدیده سونامی زلزله رو برو هستند.

جنوب غرب گلستان در محدوده خطر زلزله

به گزارش گلستان24؛حامد رضائی شامگاه چهارشنبه در همایش گفتمان شناخت لرزه‌خیزی اقلیم گلستان و گرگان که در خانه فرهنگ کبیرگرگان برگزار شد، اظهار کرد: جنوب غرب استان گلستان در محدوده زلزله قرار دارد و شهرهای ساحلی با پدیده سونامی زلزله روبرو هستند.

وی افزود: با توجه به این‌که گلستان و شهر گرگان بر روی گسل‌های زلزله قرار دارند و گسل خزر بزرگترین گسل زلزله خیر در کشور و گلستان شناخته شده است، در نتیجه تهدید سونامی پس از زلزله  احتمالی برای شهرهای ساحلی استان وجود دارد.

رضائی با بیان این‌که باید مقاوم سازی سازه‌ها در دستور کار جدی مسئولان قرار گیرد، گفت: موقعیت فعلی گسل‌های استان و از جمله شهر گرگان زنگ خطری برای مقاوم سازی سازه‌ها در برابر خطرات احتمالی زلزله‌ها است.

عضو هیات علمی زمین شناسی دانشگاه گلستان ادامه داد: مناطق فرسوده شهری از جمله مناطقی است که نگرانی از تخریب بالای زلزله احتمالی را بیشتر می‌کند، به گونه‌ای که بر اساس محاسبات فقط ۵۱.۶۵ درصد ناحیه یک شهر گرگان بافت فرسوده دارد.

وی اضافه کرد: رخ داد دقیقی برای زلزله احتمالی در استان و به خصوص شهرگرگان داده نشده است، اما احتمال می‌رود در دو سال آینده زلزله‌ای به وسعت ۶.۸ ریشتر اتفاق بیفتند که فقط بر اساس احتمالات است.

رضائی بیان کرد: به غیر از خطر زلزله‌های احتمالی، خطر دیگری به عنوان سیل دهانه رودخانه زیارت شهر گرگان را تهدید می‌کند که چنانچه اتفاق بیفتند جاده ناهار خوران به پائین را تهدید می‌کند، اما نواحی پائین دست گرگان از خطر آن در امان خواهد بود.

 عضو هیات علمی زمین شناسی دانشگاه گلستان به اجرای طرح  مطالعات ریز پهنه بندی شهر گرگان برای ساخت و سازهای اصولی اشاره کرد و گفت:  این طرح در مراحل ابتدائی مطالعه است و ادامه، تکمیل و اجرای آن نیازمند بودجه است که در حال حاضر به رغم اولویت‌دار بودن بودجه‌ای برای آن در نظر گرفته نشده است.

منبع : خبر گزاری مهر

 

ارسال نظر

آخرین اخبار