سالانه پل‌های عابر پیاده برای ایجاد معبری امن عبور و مرور عابرین پیاده از عرض خیابان‌ها ساخته می‌شود اما در عمل شاهد بلااستفاده بودن این پل‌ها هستیم.

پل عابر پیاده معبری امن اما بلااستفاده

به گزارش گلستان24؛سالانه پل‌های عابر پیاده برای ایجاد معبری امن عبور و مرور عابرین پیاده از عرض خیابان‌ها ساخته می‌شود اما در عمل شاهد بلااستفاده بودن این پل‌ها هستیم.

با رشد روز افزون جمعیت و شمار خودروها در سطح شهرها، برای افزایش ایمنی عابرین هم‌چنین جلوگیری از بروز مشکلات عبور و مرور خودروها باید فرهنگ استفاده از پل‌های عابر پیاده در میان مردم نهادینه شود.

البته با توجه به این‌که استفاده از پله برای افراد سالخورده، کودکان و بیماران مشکل است، مکانیزه کردن پل‌های عابر پیاده در همه سطح شهر یکی از ضرورت‌های امروز مدیریت شهری بشمار می‌رود.

بخش دیگر این مسأله به فرهنگسازی باز می‌گردد. در کشورهای توسعه‌یافته که رفتارهای ترافیکی را یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی می‌دانند، از سنین کم با فرهنگسازی روی این مسأله سرمایه‌گذاری می‌کنند.

«منیره پسرک لی» مسئول آموزش ترافیک شهرداری گرگان در این‌باره به خبرنگار ما می‌گوید: یکی از مواردی که باید در تبلیغات خصوصاً در پل‌های عابر پیاده مورد توجه قرار گیرد، موضوع پیام‌های آموزشی و فرهنگسازی در حوزه مدیریت شهری است.

وی افزود: به نظر من باید بیشتر فضاها و ابزارهای مکانیکی که در سطح شهر وجود دارد، در بحث‌های آموزشی و فرهنگی مورد استفاده قرار گیرد.

پسرک لی خاطرنشان کرد: 15 پل عابر پیاده در شهر گرگان وجود دارد که از این تعداد 5 پل مکانیزه است.

مسئول آموزش ترافیک شهرداری گرگان به اقبال کم مردم به استفاده از به پل‌های هوایی اشاره کرد و گفت: یکی از علت‌های این امر نداشتن آگاهی و نبود آموزش‌های مناسب برای شهروندان از کودکی تا بزرگسالی نسبت به استفاده از پل‌های عابر پیاده به‌عنوان یکی از امکانات و ابزارهای ایمن در تردد سطح شهر است.

وی، علت دیگر این مسأله را مکانیزه نبودن برخی پل‌های عابر پیاده برشمرد و افزود: مکانیزه نبودن پل هوایی باعث ایجاد مشکل برای کودکان، افراد مسن، معلولان، بیماران و ... می‌شود و این خود دلیلی برای بلا استفاده ماندن پل‌هاست.

وی با اشاره به اقدامات شهرداری در خصوص فرهنگسازی، تصریح کرد: ما کار فرهنگسازی را از خردسالان آغاز کردیم. در این راستا کمپین‌هایی را با عنوان پل‌های شهر را بدون استفاده نگذاریم و پل هوایی بلند است اما سر جونت کوتاه نیا، راه‌اندازی شده است. نخستین کمپین در میدان شهرداری شکل گرفت.

مسئول آموزش ترافیک شهرداری گرگان ادامه داد: در طول سال نیز قرار است در برنامه‌های مختلف آموزش و فرهنگسازی را در مکان‌هایی که پل هوایی وجود دارد، انجام دهیم تا بتوانیم حداقل جوان‌ها و افراد سالم را ترغیب کنیم که از پل هوایی برای عبور از عرض خیابان استفاده کنند.

وی تصریح کرد: بارها شنیده‌ایم که یکی از عللی که شهروندان کمتر از پل هوایی استفاده می‌کنند این است که گمان می‌کنند در هنگام استفاده از پل‌های هوایی زمان طولانی‌تری برای عبور و مرور سپری می‌شود. در صورتی که این یک باور غلط است، چون افرادی که از زیر پل استفاده می‌کنند به‌علت نگرانی و اضطراب ناشی از عبور خیابان زمان بیشتری را از دست می‌دهند.

پسرک لی در ادامه گفت: در بحث زیباشناسی و معماری پل‌ها در شهر گرگان پیشرفت‌های خوبی را به لحاظ ظاهری داشتیم و در این زمینه برنامه‌هایی هم وجود دارد که تعداد پل‌ها را براساس مطالعات انجام گرفته اضافه کنند. در این رابطه باید ظاهر پل‌ها مورد توجه قرار گیرد. پل‌های هوایی در جرجان و ناهارخوران از نظر ظاهر متفاوت است و از نظر کیفیت نیز مورد توجه قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: براساس گزارشی که از پلیس راهنمایی رانندگی در اختیار ما قرار می‌گیرد، درصد کشته‌های عابرین پیاده و موتورسیکلت ‌سواران گرگان در حال نوسان است. گاهی اوقات عابرین پیاده تعدادشان بیشتر می‌شود و گاهی اوقات موتورسواران و متأسفانه در سال گذشته شمار کشته‌های عابرین پیاده در گرگان بیش‌تر بوده است.

مسئول آموزش ترافیک شهرداری گرگان اظهار کرد: 50 تا 70 درصد مشکلات ترافیکی شهر مربوط به عابری است که هنگام عبور از عرض خیابان توجه کافی را ندارند. یکی از علل این امر آگاه نبودن افراد به قوانین است.

پسرک لی با بیان این‌که برخی رانندگان نیز به حقوق عابرین پیاده احترام نمی‌گذارند و در کشته و زخمی شدن عابرین پیاده نقش دارند، گفت: باید همه کاربران ترافیکی چه در مقام راننده، سرنشین و عابر، وظایف خود را بدانند و آن را رعایت کنند تا یک ترافیک منظم و ایمن برای شهر گرگان داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از ظرفیت‌ها در زمینه فرهنگسازی و آموزش، استفاده از ارتباطات رسانه‌ای است که شهرداری گرگان طی دو سال گذشته با برنامه پیام شهر هر روز در مسائل ترافیکی برای شهروندان اعم از راننده و عابر، معلومین و موتورسیکلت ‌سواران و ...، وظایف و حقوقشان را بازگو می‌کند.

مسئول آموزش ترافیک شهرداری گرگان گفت: اطلاع‌رسانی از طریق رسانه، کانال‌های تخصصی در فضای مجازی، اجرای پیام‌های آموزشی در تلویزیون شهری هم‌چنین نصب تابلوهای تبلیغاتی بر روی پل‌های هوایی از راه‌های مناسب برای فرهنگسازی و آموزش قوانین راهنمایی و رانندگی در جهت اصلاح رفتار ترافیکی شهروندان است.

پسرک لی تصریح کرد: اجرای طرح پلیس مدرسه، آموزش سفیران ترافیک و امداد و نجات، به کارگیری روش‌های هنری، آموزش شهروندی توسط وایت من‌ها یا مردان سفیدپوش برای عابرین پیاده در سنین کودکی از جمله برنامه‌های در حال انجام است.

مهندس «محمد کریمی‌نژاد» مسئول ترافیک شهرداری گرگان نیز در ادامه به خبرنگار ما گفت: براساس تصمیماتی که شورای شهر طی دو سه سال اخیر در رابطه با ساخت پل‌های عابر پیاده گرفته، سعی شده پل‌ها به گونه‌ای ساخته شوند که مناسب عبور و مرور تمام اقشار جامعه اعم از معلولان، زنان، کودکان و افراد مسن باشند.

وی با اشاره به این‌که مکانیزه نبودن برخی پل‌ها علتی بر استاندارد نبودن آن نیست، افزود: شهرداری سعی کرده در جانمایی پل‌ها دقت لازم را به کار ببرد و شرایط لازم برای ایمنی عابران را فراهم کند.

مسئول ترافیک شهرداری گرگان در رابطه با استفاده نکردن شهروندان از پل‌های عابر پیاده اظهار کرد: این موضوع یک مسأله فراگیر است و در همه کشور افراد کمی از پل‌ها استفاده می‌کنند و علل مختلفی دارد. در زمانی که سرعت معبر بالا است و حجم رفت و آمد ماشین‌ها زیاد است، عابرین پیاده به‌علت احساس خطری که می‌کند بیش‌تر از پل‌ها استفاده می‌کند و عکس این موضوع نیز صادق است.

کریمی‌نژاد با بیان این‌که به نوعی می‌توان گفت استفاده از پل‌ها تا حدی به میزان ریسک‌پذیری عابرین بستگی دارد، گفت: گاهی به کرات دیده می‌شود در مکان‌هایی که مانع قرار داده شده نیز افرادی هستند که از روی مانع عبور می‌کنند.

وی افزود: با مکانیزه کردن پل‌ها شماری از افراد ترغیب می‌شوند، اما با وجود این باز هم افرادی هستند که از عرض خیابان تردد می‌کنند.

مسئول ترافیک شهرداری گرگان تصریح کرد: اقداماتی مانند ایجاد موانع فیزیکی و مکانیزه کردن پل‌ها و آموزش‌هایی در جهت هدایت عابر به استفاده از پل‌ها در میدان شهرداری و ولیعصر انجام شده است اما این اقدامات در کوتاه مدت ممکن است مثمرالثمر واقع نشود.

کریمی‌نژاد ادامه داد: لازم است در مدارس،  دانشگاه‌ها و در خانواده‌ها آموزش‌هایی داده شود، البته این آموزش‌ها توسط شهرداری از 6 سال پیش آغاز شده است. هم‌چنین لازم است در کنار آموزش‌ها در جهت مکانیزه کردن پل ها و رعایت استانداردهای لازم در آن‌ها اقدامات مناسبی انجام شود و همه این اقدامات باید از سوی شهرداری‌ها انجام شود تا مردم احساس امنیت کنند.

وی با بیان این‌که در رابطه با آموزش سازمان آموزش و پرورش و پلیس راهور نیز می‌توانند نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشند، گفت: آموزش جزو وظایف اصلی شهرداری نیست و اقداماتی مانند خط‌کشی معابر، نصب تابلوها و احداث پل‌های عابر پیاده نیز صورت می‌گیرد.

مسئول ترافیک شهرداری گرگان با اشاره به این‌که مکانیزه کردن پل‌ها براساس اولویت انجام می‌شود، تصریح کرد: مکانیزه کردن پل‌ها در مکان‌هایی که تردد عابر زیاد است، در اولویت قرار دارد.

/ایسنا

ارسال نظر

آخرین اخبار