با توجه به مسمومیت تعداد زیادی از هموطنان، به علت استفاده از قارچ های سمی شهروندان نباید از قارچ های موجود در طبعیت استفاده کنند.

شهروندان گلستانی در معرض تهدید قارچ های سمی/قارچ های خودرو در طبیعت نباید مورد استفاده قرار بگیرد

به گزارش گلستان24؛ با توجه به بارش باران در فصل بهار و همچنین رویش برخی از قارچ ها در مناطق جنگلی و کوهستانی که اغلب ظاهری شبیه به قارچ خوراکی دارند، شاهد از دست رفتن و مسمومیت تعدادی از هموطنانمان به علت استفاده از این قارچ ها بوده ایم.

معمولاً این نگاه اشتباه در بین برخی از مردم وجود دارد که با جوشاندن یا کباب کردن هر چیز می توان مواد سمی و میکروب های آن را از بین برد و در خصوص این نوع قارچ ها هم این نگاه اشتباه مردم باعث شده تا تعداد زیادی از مردم از این قارچ ها مصرف کنند.

یک نمونه از قارچ ها که به صورت صنعتی و نیمه صنعتی تولید می شوند، خاصیت های غذایی مناسبی نیز برای بدن انسان دارند؛ ولی قارچ هایی که به صورت خودرو در طبیعت رشد می کنند، به هیچ عنوان توسط افراد غیر متخصص و بومیان این منطقه قابل تشخیص نیستند و ممکن است سمی باشند.

البته با وجود برخی از مسمومیت های قارچی بازار شایعات نیز داغ شده است، برخی از افراد و یا حتی خبرنگاران به صورت نادانسته این خبر را منتشر کردند که قارچ های فله ای نیز موجب مسمومیت می شود؛ چرا که به گفته دکتر حمیدرضا پویانفر، قارچ های پرورشی چه به صورت بسته بندی و چه به صورت فله ای از لحاظ سمی بودن هیچ مشکلی ندارند.

تا به امروز حدود ۱۸ نفر بر اثر مسمومیت قارچ های سمی در استان های مختلف کشور جان خود را از دست داده اند؛ این موضوع بر می گردد به عدم اطلاع مردم از این نوع قارچ ها که به صورت خودرو در طبیعت رشد میکنند.

شهروندان گلستانی نیز به علت وجود طبیعت مناسب استان، جهت رویش انواع قارچ های خودرو و سمی مورد تهدید و مسمومیت این نوع از قارچ ها قرار دارند.

از این‌رو شهروندان گلستانی باید به این موضوع توجه داشته باشند که قارچ های خودرو در جنگل ها و دشت ها به احتمال زیاد ممکن است سمی باشند و در صورت استفاده از آنها ممکن است جان خود را به خطر بیاندازند.

فرد بعد از استفاده از قارچ های سمی ممکن است در وهله اول علائمی نظیر تهوع، استفراغ و اسهال داشته باشد؛ که در این صورت فرد باید در صورت امکان به همراه قارچ مصرف شده به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه کند.

گفته شده که این زمان طلایی درمان مسمومیت های قارچی تنها در ۶ تا ۸ ساعت بعد از مصرف قارچ سمی می باشد و ممکن است در صورت مراجعه نکردن به مراکز درمانی خود را از دست بدهد.

انتهای پیام/پ

ارسال نظر

آخرین اخبار