برخی از فعالان محیط زیست و نمانیدگان مجلس نسبت به فعالیت های کارخانه ی سیمان پیوند معترضند.

کارخانه سیمان پیوند چهره طبیعت را مخدوش کرده است/آیا تنها نصب فیلتر هوا برای جلوی گیری از زیان رسیدن به محیط زیست کافی است؟

به گزارش گلستان24؛کارخانه سیمان پیوند که در دامنه ی نیلکوه در شهرستان گالیکش قرار دارد و یکی از بزرگترین کارخانه های تولید سیمان در شمال کشور می باشد، که مواد اولیه معدنی خود را از کوه های اطراف خود تامین می کند.

این کارخانه سیمان که بدون توجه به آمایش سرزمین در این منطقه سرسبز و زیبا قرار گرفته علاوه بر اینکه زیبای طبیعت نیلکوه را مخدوش کرده موجب ایجاد مشکلاتی در نیلکوه و جنگلهای اطراف شده است، چرا که این کارخانه با استخراج مواد معدنی از دامنه کوه موجب تغییراتی در منظره کوه شده است.

با توجه به اینکه مدیر کل صنعت و معدن استان معتقد است که این کارخانه با توجه به برخی از چارچوب ها نظیر نصب فیلتر توانسته بهترین کارخانه سر سبز سیمان کشور شناخته شود ولی بسیاری از تشکل های محیط زیستی و برخی از فعالان اجتماعی و سیاسی به فعالیت این کارخانه درجنگل ها اعتراض دارند.

حتی به لحاظ زیست محیطی وجود این کارخانه در میان انبوه جنگل های نیلکوه علت فعالیت‌های مکرر این کارخانه و برداشت بی رویه مواد معدنی در دامنه کوه خطر ساز است.

حتی به اعتقاد قزلسفلو مدیرکل منابع طبیعی استان گلستان علت آتش سوزی و نابودی جنگل های شهرستان گالیکش در چند مدت اخیر استفاده پیمانکاران این کارخانه از مواد آتش زا و انفجار بر دامنه کوه بوده است.

با این حال مدیران کارخانه سیمان پیوند گلستان مدعی هستند که وجود دستگاههای مدرن فیلتر هوا باعث جلوگیری از آلودگی فضا به علت فعالیت‌های این کارخانه می‌شود.

در ادامه مسئولین این کارخانه اعلام کردند که تاکنون فعالیت های زیادی نظیر کاشت ۵ هزار اصله نهال در سایت کارخانه و همچنین قرارداد صد میلیون تومانی جهت احیا جنگل با اداره منابع طبیعی شهرستان مینودشت بسته اند.

با این تفاصیل باز هم اداره کل منابع طبیعی استان گلستان وجود این کارخانه را علت آتش سوزی های مکرر در جنگل ها دامنه نیلوکو دانسته و نسبت به فعالیت‌های این کارخانه سیمان در دادگاه اعلام شکایت کرده است.

باید دید که با توجه به نظریه کارشناسان محیط زیستی و همینطور فعالان اقتصادی استان در آینده  وضعیت این کارخانه ی سیمان چه می شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار