رییس اداره حفاظت محیط زیست بندرترکمن و گمیشان گفت: یک متخلف صید و زنده گیری پرندگان شکاری در زیستگاه های غرب استان گلستان به دام محیطبانان افتاد و با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شد.

دستگیری صیاد پرندگان کمیاب در استان

به گزارش گلستان24؛علی بیانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از این شکارچی که در زیستگاه های بندرترکمن دستگیر شد، تعدادی شبچه مخصوص زنده گیری پرندگان شکاری و 2 قطعه پرنده وحشی طعمه از نوع کوکر شکم سفید کشف شده است.
وی افزود: این شکارچی از جمله صیادان متخلف سیار است که حین رهگیری برای زنده گیری پرندگان شکاری به دام افتاد.
به گزارش ایرنا گلستان به دلیل برخورداری از زیستگاه های منحصر بفرد دشتی و تالابی در کریدور مهاجرت پرندگان شکاری واقع بوده و و در ایامی از سال میزبان این گونه های حمایت شده و با ارزش است. 
شکاری به پرندگانی گفته می شود که غذای خود را از طریق صید پرندگان و یا حیوانات دیگر (خزندگان و جوندگان) و با استفاده از توانایی های خاص از قبیل سرعت عمل و بینایی بالا و داشتن منقار و چنگال قوی به دست می آورند. 
پرندگان شکاری با توجه به اینکه در رأس هرم غذایی قرار دارند از نظر اکولوژیک حائز توجه بوده و به عنوان مبارزه گر بیولوژیک در دفع آفات و امراض زراعی و گونه های مرتعی عمل می کنند. 
از مهمترین تیره های پرندگان شکاری می توان به شاهینان اشاره کرد که از اهمیت فوق العاده ای در چرخه زیستی برخوردار هستند.
قانون علاوه بر جریمه نقدی تا سه سال حبس نیز برای متخلفان و شکارچیان غیرمجاز پرندگان شکاری پیش بینی کرده است. 
گلستان از معدود تنفس گاه های گونه های مختلف گیاهی و جانوری ایران است، این استان به عنوان ایرانی کوچک از کوه، دریا، جنگل، دشت و بیابان به صورت یکجا برخوردار است. 
همه ساله بوم سازگان های دشتی گلستان از اواخر فصل تابستان میزبان پرندگان با ارزش شکاری از قبیل شاهین، بحری و بالابان است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار