وزیر راه و شهرسازی وارد استان گلستان شد

به گزارش گلستان۲۴؛محمد اسلامی در این سفر یک روزه از پروژه های حوزه راه و راه آهن گلستان مانند بندر خشک، خط عریض مسیر ریلی اینچه برون ، راه آهن گرگان به مشهد ، آزاده راه نوکنده به کلاله و کمربندی گرگان دیدن خواهد کرد.
وزیر راه و شهرسازی در جلسه با مدیران گلستانی گفت: یکی از اولویت های مهم این وزارتخانه برای تکمیل طرح های نیمه تمام، استفاده از ظرفیت سرمایه گذاری بخش خصوصی برای اجرای طرح های توسعه ای در زمینه راه و مسکن است. 
محمد اسلامی اظهار داشت: تکمیل بندر خشک اینچه برون با ظرفیت های ترانزیتی منطقه در دستور کار است. 
وزیر راه همچنین از بر طرف کردن ٢٠نقطه حادثه خیز استان تا پایان سال خبر داد.
وی از ایجاد صندوق سرمایه گذاری به ارزش تقریبی ، 20 هزار میلیارد تومان خبر داد و گفت: با ایجاد این صندوق طرح های ریلی و حمل و ونقل جاده ایی کشو توسعه پیدا خواهد کرد 
وزیر راه همچنین با آیت اله نور مفیدی نماینده ولی فقیه در گلستان و امام جمعه گرگان دیدار کرد . 
اسلامی در این دیدار گفت : تلاش می کنیم با همکاری روسیه طرح برقی کردن راه آهن اینچه برون تهران اجرا شود.
به گزارش ایرنا بندر خشک اینچه برون در مساحت 350 هکتار و با افق ذخیره و جابجایی 36 میلیون تن بار پیش بینی شده است که می تواند تحولی بزرگ در توسعه اقتصادی منطقه و استان گلستان و ایجاد چند هزار اشتغال برای جوانان این مرز و بوم باشد.
راه اندازی منطقه آزاد تجاری اینچه برون نیز یکی دیگر از طرح های مهم و زیربنایی استان گلستان است که در سفر استانی رییس جمهوری و هیات دولت یازدهم در سال 93 به استان گلستان به تصویب رسید که در صورت تصویب نهایی درمجلس شورای اسلامی، زمینه ساز تحولات بزرگ اقتصادی و ایجاد اشتغال در منطقه خواهد بود.
یکی دیگر از طرح های نیمه تمام مانده گلستان، عریض شدن خط ریلی اینچه برون است.
حدود ۳ سال از گشایش خط آهن مشترک ایران، ترکمنستان و قزاقستان می‌گذرد اما هنوز از این ظرفیت به طور کامل برای توسعه صادرات و ترانزیت کالا استفاده نشده است.
یکی از مشکلاتی که تاکنون مانع بهره‌برداری کامل از مرز ریلی و خط آهن اینچه‌برون شده، چگونگی اتصال خطوط ریلی ایران و ترکمنستان است.
قوس ریل در ایران بیشتر از ترکمنستان است و در زمان بهره‌برداری اعلام شد این عریض شدن خطوط در داخل خاک ترکمنستان اتفاق خواهد افتاد. 
در برخی نقاط این خط آهن، ریل ایران باید متناسب با خط ریلی کشور ترکمنستان و عریض‌تر باشد که هنوز این مشکل وجود دارد 
اتصال خط عریض ریلی 2 کشور در نقطه صفر مرزی اینچه برون علاوه بر افزایش مبادلات ریلی، سبب حذف هزینه های تعویض بوژی برای دو کشور می شود. 
خط ریلی اینچه برون به عنوان بخشی از کریدور شمال - جنوب می تواند بخش قابل توجهی از مبادلات واگنی کشورهای مستقل مشترک المنافع را انجام دهد.
قرار است عملیات برقی کردن راه آهن اینچه برون، گرگان، تهران - گرمسار با اعتبار 1.2 میلیارد یورو آغاز شده و از محل همین فایناس خارجی راه آهن گرگان - مشهد نیز عملیاتی شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار