معلولان شهرستان گنبدکاووس در میان انبوه دغدغه‌ها و درد دل‌های خود همچنان با عزمی استوار و راسخ از امید به زندگی، رشد و بالندگی سخن می‌گویند.

پارکینگ‌های ویژه معلولان در گنبدکاووس به اندازه کافی نیست

به گزارش گلستان۲۴؛روز جهانی معلولان از سال ۱۹۹۲ که از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام شد، هر ساله در سوم دسامبر برگزار می‌شود.

هدف از تعیین این روز ارتقاء رشد اذهان عمومی درباره مسائل مربوط به معلولیتهای مختلف؛ و افزایش آگاهی هایی بوده‌است که می‌بایست از مسئله پیوستن افراد معلول در تمامی جنبه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی زندگی منتج شود. این وضع به همین روال طی شد تا در سال ۱۹۹۹ شعاری با مضمون امکان دسترسی برای همه در هزاره جدید برگزیده شد و سرلوحه امور قرار گرفت.

بیش از 500 میلیون نفر به دلیل نقص در سیستم روحی و مغزی جسمی و حسی از معلولیت رنج می‌برند. اینان هر کجا که باشند و در هر نقطه‌ای از دنیا که به سر برند به دلیل موانع ظاهری یا اجتماعی با محدودیت‌هایی در زندگی خود مواجه می‌شوند. در طی 20 سال اخیر کوشش های چشمگیری در شناساندن و معرفی اشخاص معلول به جامعه انسانی صورت پذیرفته‌است.

یکی از مواردی که می‌توان از آن به عنوان نقطه عطفی در این زمینه نام برد اعلام سال ۱۹۸۱ میلادی به عنوان سال جهانی معلولین است که توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد صورت پذیرفت. رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه‌ای در مورد معلولان می‌گویند: وقتی نفس ناطق انسان قوی باشد، باکی از این نیست که جسمش علیل باشد. انسان به روح، انسان است.

از این روز در ایام موسوم به روز جهانی معلولان گفت و گویی با برخی از این عزیزان داشته‌ایم تا با دغدغه‌ها و مشکلات آنها و البته انتظارات معلولان از مسوولان و دستگاه‌های اجرایی آشنا شویم که مشروح آن را در ادامه مشاهده می‌کنید:

* پارکینگ‌های ویژه معلولان در گنبدکاووس به اندازه کافی نیست

قهرمان معلول و گنبدی مسابقات پارآسیایی والیبال نشسته در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گنبدکاووس با اشاره به اینکه سخن گفتن از موضوعاتی از قبیل کمبود امکانات و توجه در حوزه ورزش بارها صورت گرفته ولی امروز باید به مسائل دیگری نیز اشاره کرد، گفت: متاسفانه در شهر گنبدکاووس پارکینگ‌های ویژه معلولان به اندازه کافی تعبیه نشده است.

زهرا دانایی طوس با بیان اینکه در تعداد معدود فضاهای و پارک وسیله نقلیه معلولان نیز افراد دیگر خودروهای خود را بدون هیچ توجهی پارک می کنند، ادامه داد: متاسفانه پارکبان ها هم به جای جریمه کردن آنها به جریمه کردن خودروهای معلولان که فاقد برچسب پارکبان هستند، روی می آوردند.

وی با تاکید بر اینکه گنبدکاووس سرشار از ظرفیت های بزرگ ورزشی، فرهنگی، اجتماعی و هنری در حوزه معلولان و جانبازان است، خاطرنشان کرد: امیدواریم با شناخت و حمایت از این ظرفیت ها هر روز نام گنبدکاووس را در سرتاسر کشور با افتخار طنین انداز کنیم.

نفر برتر انیمیشن‌سازی کشور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گنبدکاووس با اشاره به اینکه در روزهای گذشته به همراهی تیمی از فعالان فضای مجازی استان گلستان در جشنواره فعالان فضای مجازی در تهران شرکت کرده است، اظهار کرد: در این جشنواره که بیشتر به نوعی استارت آپ به شمار می‌رفت گروه‌های مختلف ظرف 48 ساعت پس از صدور فرمان آغاز مسابقات و ارائه طرح و الگوی پیشنهادی فرمانده سازمان بسیج مستضعفین اقدام به طراحی و اجرای یک طرح رایانه‌ای می‌کردند.

حامد برومند با تاکید بر اینکه در بخش انیمیشن گروه ما در میان 24 تیم به مقام دوم مسابقات دست یافت، افزود: طرح پیشنهادی ما نیز در حوزه معلولان و مشکلات آنها در ادارات و نهادها و در سطح شهر بوده است که در کنار آن به موضوع احترام به معلولان در مراودات شهری پرداختیم.

وی با انتقاد از برخی نامهربانی‌ها با معلولان در سطح جامعه و حتی در محیط کار، تاکید کرد: در برخی محیط‌‌‌های کار یا فرد معلول را نمی‌پذیرند و یا به گونه‌ای تحقیرآمیز با وی برخورد می‌کنند و حتی برخی در غذاخوری نیز حاضر به غذا خوردن با آنها نیستند.

این معلول نخبه و فرهیخته بر لزوم تکریم و احترام اجتماعی به معلولان تاکید کرد و گفت: امیدواریم شرایطی در جامعه فراهم شود که یک معلول بدون دغدغه و به راحتی بتواند در کنار سایر اقشار جامعه زندگی کرده و از همه مواهب طبیعی نیز ماند سایرین برخوردار شود.

*رکوددار پرتاب وزنه کشور با هزینه شخصی به مسابقات ورزشی اعزام می‌شود/ به دلیل کمبود بودجه از مسابقات بین‌المللی جا می‌مانم

قهرمان مسابقات معلولان کشور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گنبدکاووس با اشاره به اینکه یکی از بزرگترین مشکلات ورزشکاران معلول جا ماندن از مسابقات بین‌المللی در خارج از کشور است، افزود: به دلیل کمبود بودجه و امکانات و بعضا عدم حمایت‌ها از معلولان ما از حضور در بسیاری از مسابقات بین‌‌المللی جا مانده‌ایم.

فائزه دیبایی با بیا اینکه بده که رکورددار کشوری هستم نیز چون توان مالی شرکت در دوره کلاس‌بندی ملی را ندارم در برخی از مسابقات نیز اعزام نمی‌شوم و باید به صورت شخصی هزینه کنم، تصریح کرد: امیدوارم مسوولان از بنده برای شرکت در کلاس دریافت تعیین سطح ملی حمایت کنند تا بتوانم راحت‌تر در مسابقات بین‌المللی شرکت کنم.

وی با تقدیر از همکاری و حمایت‌های رئیس اداره بهزیستی شهرستان گنبدکاووس از جامعه معلولان، افزود: جامعه معلولان توانمندی‌های بسیاری دارد که اگر از آنها برای منصه ظهور رساندن این توانمندی‌ها حمایت شود بدون تردید می‌تواند زمینه‌ساز افتخارات بسیاری باشد.

معلول و فعال اجتماعی شهرستان گنبدکاووس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گنبدکاووس با اشاره به اینکه شهر ما تقریبا در حوزه توجه به معلولان همچون شهرهای بدوی و ابتدایی است، افزود: متاسفانه عدم توجه به مبلمان شهری ویژه معلولان و جانبازان در سطح شهر گنبدکاووس یکی از مهمترین معایب مشهود در خیابان‌ها و به ویژه مرکز شهر است.

*در سطح شهر نمی‌توانیم حتی 100 قدم راحت حرکت کنیم

محمد ضابط با تاکید بر اینکه ما در سطح شهر نمی‌توانیم حتی 100 قدم راحت حرکت کنیم، خاطرنشان کرد: پیاده‌روها، پل‌های عبور از جداول، اتصال خیابان‌ها و کوچه‌ها به یکدیگر و بسیاری از فضاهای تجاری و اماکن عمومی و تفریحی فاقد استانداردهای لازم هستند.

رئیس اداره بهزیستی گنبدکاووس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گنبدکاووس با اشاره به اینکه معلولان در شهرستان ما در زمره توانمندترین افراد هستند، اضافه کرد: شاید عزیزان معلول ما در سطح شهرستان با یک نقص ظاهری جسمی و یا ذهنی روبه رو باشند اما در بسیاری از حوزه‌ها حتی از افراد فاقد معلولیت نیز توانمندتر هستند.

محمدرضا فشایی با اشاره به اینکه مشکلات و مسائل معلولان شهرستان اعم از ورزشکاران، هنرمندان، فعالان اجتماعی و فرهنگی و به طور کلی همه این عزیزان را شنیده‌ایم، گفت: در حوزه مناسب‌سازی مبلمان شهری چندین جلسه با مسوولان شهرداری و شورای اسلامی شهر برگزار کرده و پیشنهادات لازم را به این عزیزان برای مناسب‌سازی ارائه کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه با مذاکره با یک شرکت تجاری مبنی بر ایجاد فضای لازم برای سوار و پیاده شدن راحت معلولان در ایستگاه‌های اتوبوس صورت گرفته است، ادامه داد: این شرکت حاضر بود به صورت رایگان این تجهیزات را نصب کند به شرط اینکه یک تا دو سال تبلیغات این شرکت در بدنه اتوبوس‌های واحد نصب شود که شهرداری موافقت نکرد.

رئیس اداره بهزیستی گنبدکاووس حمایت مالی از ورزشکاران معلول و جانباز را با محدودیت منابع روبه رو دانست و گفت: واقعا منابعی برای این موضوع در بودجه ما تعبیه نشده هرچند به صورت موردی و محدود به این عزیزان کمک کرده‌ایم.

محمدرضا فشایی از نامه‌نگاری با مسوولان استانی برای حمایت از ورزشکاران معلول خبر داد و تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم در این زمینه به نتیجه رسیده و مشکلات این عزیزان را رفع کنیم.

*به زودی با استاندار گلستان در خصوص مشکلات ورزشکاران معلول مذاکره خواهم کرد

فرماندار گنبدکاووس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گنبدکاووس با اشاره به اینکه در حوزه مشکلات ورزشکاران معلول به زودی با استاندار گلستان مذاکره خواهم کرد، ادامه داد: استاندار گلستان شخصیتی ورزشی و از افراد مسلط به فدراسیون و ورزش‌های معلولان و جانبازان است که می‌تواند این شناخت به ما کمک کند.

عبدالقدیر کریمی با بیان اینکه به رئیس اداره بهزیستی نیز همزمان با روز جهانی معلولان دستور همکاری و حمایت از تیم‌های ورزشی معلولان را صادر کرده ایم، افزود: انتظار ما از مدیرکل بهزیستی استان گلستان نیز که از فرزندان شرق استان گلستان به شمار می‌رود حمایت منطقی و موازی با سراسر استان است.

وی با تاکید بر اینکه از این پس معلولان عزیز هرگونه مشکل حل نشده خود را می‌توانند با معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری نیز مطرح کرده و یا به دیدار بنده نیز بیایند، گفت: تردیدی نکنید تمام ظرفیت‌های شهرستان را در حوزه کمک به معلولان فعال خواهیم کرد و در حد توان از این عزیزان حمایت می‌کنیم.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار