رودخانه را به عنوان مجرای آب یا زهکش یک حوضه آبریز تعریف می‎شود و نقشی که یک رودخانه ایفا می‌کند این است که آب سطحی را هدایت می‌کند و در اختیار انسان قرار می‌دهد.

لایروبی رودخانه‎ها در گلستان کجا و چگونه؟

به گزارش گلستان۲۴؛ نقش دیگر رودخانه تغذیه سفره‌های زیرزمینی و کنترل سیلاب است، رودخانه‎ها در مسیر حرکت خود چه در زمان طغیانی شدن و چه در زمان عادی، بر مواد کف و دیواره‎های خود تاثیر  می‎گذارند.

رودخانه‎ها به سه گروه «جوان»، «بالغ» و «پیر» تقسیم می‎شوند و به طور کلی معمولا یک رودخانه در امتداد مسیر خود، ویژگی‎های جوان تا پیر را نشان می‎دهد، نحوه رفتار هریک از این رودخانه‎ها با مواد کف و دیواره‎های خود با دیگری متفاوت است که نتیجه آن، لزوم یا عدم لزوم لایروبی رودخانه است.

رودخانه‎های جوان، رودخانه‎هایی هستند که در مناطق کوهستانی و با شیب تند جریان دارند، معمولا فرآیند فرسایش در آنها شدید است و از این رو، مقطع آنهـا در حـال تغییر همیشگی می‎باشد، در طول مسیر آنها آبشار، گوداب و حالت پلکانی مکرر وجود دارد و شیب آنها بیش از 10 درصد است.

در رودخانه‎های جوان معمولا نه تنها نیازی به لایروبی نیست، بلکه با توجه به فرسایش شدید کف و دیواره‎های رودخانه که نتیجه آن، عمیق‎تر و عریض‎تر شدن رودخانه است و تاسیسات درون رودخانه و اراضی کنار رودخانه را تهدید می‎کند، لازم است سازه‎های حفاظت‎کننده کف و دیواره مانند بریدهای عرضی و دیواره‎سازی رودخانه در محل‎های مورد نیاز ساخته شود.

البته وجود رسوبات نسبتا درشت دانه که اصطلاحا مصالح رودخانه‎ای نامیده می‎شود، در مسیر حرکت خود به پایین‎دست، در مناطقی به صورت مقطعی مانع جریان آب می‌شود که در صورت لزوم، با مطالعه و نقشه‎برداری دقیق و طی عملیاتی حساب شده و موقتی باید ساماندهی شده و در بستر رودخانه جابجا شود و یا به خارج از بستر رودخانه منتقل شود.

لازم است در این جا به این نکته اشاره شود که با توجه به اقتصادی بودن این رسوبات، گاها دستبرد و برداشت غیراصولی و غیرقانونی آن صورت گرفته و در نتیجه به شدت فرسایش رودخانه‎ها افزوده می‎شود.

رودخانه‎های بالغ با شیب نسبتا کم، عمدتا در محدوده کوهپایه‎ها و در آستانه ورود به ناحیه جلگه‎ای جریان دارند. رودخانه بالغ پایدار بوده و مقاطع عرضی در هر بازه آن قادر به حمل بار رسوبی ورودی به آن بازه است، شیب رودخانه‎های بالغ اغلب کمتر از دو درصد است.

رودخانه‎های بالغ رودخانه‎های متعادل هستند، از لحاظ پایداری، رودخانه متعادل را می‎توان به دو بخـش پایـدار استاتیکی و پایدار دینـامیکی تقسیم کرد، در حالت پایدار استاتیکی، رودخانه‎ها به مرحله‎ای رسیده‎اند که نیروی جریان در آنها قادر به شستن کف و فرسایش کناره‎ها و به عبارتی حمل رسوب به صورت بار بستر و یا بار معلق نیستند و کناره‎ها و کف این رودخانه‎ها در بیشتر طول سال ثابت است.

رودخانه‎های بالغ معمولا نیازی به لایروبی ندارند مگر آن که سازه‎های تقاطعی مانند پل‎ها در مسیر رودخانه مانع ایجاد کند و آن را نیازمند لایروبی کند.

رودخانه‎های پیر، رودخانه‎هایی با شیب کم، جریانی آرام و سیلابدشت عریض هستند. این رودخانه‎ها شدیدا پیچ و خم‎دار بوده و در جریان‎های عادی رسـوبگـذاری می‎کنند. این رودخانه‎ها معمولا در مرز بستر اصلی و بستر سیلابی دارای تراس‎هـای طبیعـی هستند که در استان گلستان به آنها «طوقه» گفته می‎شود. در رودخانه‎های پیر معمولا شیب مجرای اصلی به یک‎صدم درصد و یا کمتر تقلیل می‎یابد.

در رودخانه‎های پیر، بار رسوبی زیادی از بالادست وارد رودخانه می‎شود ولی به دلیل این که رودخانه وارد دشت شده و شیب آن کم می‎شود، رسـوبات برجای می‎ماند، گسترده شدن دلتای رودخانه در مصب آن و یا وارد شدن بار رسوبی زیاد از یک شاخه فرعی به آبراهه اصلی رودخانه‎ها و یا وجود موانعی مانند پل‎ها نیز مواردی از عوامل تاثیرگذار بر رسوب‎گذاری بیشتر در رودخانه‎ها هستند.

رودخانه‎های پیر نیازمند لایروبی مداوم هستند و با توجه به گسترش شهرها و روستاها و تاسیسات اقتصادی در پیرامون و یا مناطق تحت تاثیر رودخانه‎های پیر در دشت‎ها و جلگه‎ها، نیاز به لایروبی بیش از ادوار گذشته احساس می‎شود.

  یکی از محورهای هشتگانه عملیات مهندسی رودخانه، «لایروبی» است.

  همانطور که اشاره شد، جریان آب رودخانه از بالادست با خود رسوباتی می‎آورد که دلایل مختلفی مانند ویژگی‎های زمین‎شناسی، کم بودن پوشش گیاهی در بالادست، دخالت‎های انسانی در حوضه و مسائلی از این دست دارد.

این رسوبات در نقاطی از رودخانه مانند پشت پل‎ها که مانع از عبور آب می‎شود و یا در بازه‎هایی که ظرفیت عبور آب را در رودخانه کاهش می‎دهد، لازم است برداشت شده و به بیرون از بستر رودخانه انتقال یابند. به این عمل، لایروبی رودخانه اطلاق می‎شود.

این روش شامل از بین بردن ضخامت مشخصی از مواد (معمولا تا یک متر) از اطراف مقطع خیس رودخانه است، از این روش زمانی استفاده می‎شود که افزایش کمی در ظرفیت هیدرولیکی رودخانه مورد نیاز است و این مقدار افزایش با پاکسازی و رفع موانع قابل حصول نیست.

عملیات لایروبی در کاهش و جلوگیری از سیلاب‎های متعارف و با دبی برگشت‎های نسبتا کوتاه، تاثیر دارد و مانع از بیرون‎زدگی سیلاب به اراضی پیرامون خود می‎شود.

بسته به عواملی مانند درشت دانه، ریز دانه یا لجنی بودن رسوبات، عرض رودخانه، محل قرارگیری رودخانه در نقاط جمعیتی یا خارج از آن و مسائل دیگر، شیوه و هزینه‎های لایروبی تفاوت دارد.

عمل لایروبی رودخانه‎ها با استفاده از ماشین‎آلاتی مانند بیل مکانیکی چرخ زنجیری و چرخ لاستیکی، بلدوزر، لودر، بیل مکانیکی تراکتوری (بکهو)، مینی لودر (باب‎کت)، دراکلاین، قایق لایروب، کاتر ساکشن و ... صورت می‎گیرد.

گرگانرود، قره‎سو، اترک‎سفلی، شرق خلیج گرگان و نکارودعلیا، پنج حوضه آبریز استان گلستان است که رودخانه‌های استان در آن جریان دارند.

در پنج حوضه آبریز استان گلستان، ۲ هزار و ۸۵۰ کیلومتر رودخانه وجود دارد که عملیات زهکشی کل حوضه‎های آبریز استان را انجام می‌دهند و در ۴۵ رشته رودخانه جاری هستند و یک‎میلیارد و ۲۳۵ میلیون مترمکعب آب‌های سطحی استان در داخل همین رودخانه‌ها جریان دارد. 

حدود یک‎هزار و ۸۰۰کیلومتر از رودخانه‌های استان که عمدتا در بازه رودخانه‎های پیر طبقه‎بندی می‎شوند و نیز مقاطعی از رودخانه‎های بالغ، حداقل هر سه سال یک بار نیاز به لایروبی دارند.

به عبارت دیگر ، لازم است هر سال حدود ۶۰۰  کیلومتر از رودخانه‎های استان که در مناطق مختلفی مانند شهرها، روستاها، اراضی کشاورزی، مراتع، بالادست پل‎ها و دیگر سازه‎های تقاطعی و مصب رودخانه‎ها جریان دارند، لایروبی شود.

آمار ۱۰ سال اخیر نشان می‎دهد که با توجه به مقدار اعتبارات تخصیص داده به این بخش، لایروبی انجام شده رودخانه‎ها در استان گلستان توسط دستگاه‎های متولی اعم از شرکت آب منطقه‎ای، شهرداری‎ها، دهیاری‎ها، سازمان بنادر و دریانوردی و بخش خصوصی، سالانه از ۲۰۰ کیلومتر تجاوز نکرده است.

براساس فهرست بهای سال ۱۳۹۸ سازمان برنامه و بودجه، هزینه هر متر مکعب لایروبی رودخانه، ۵ هزار تومان محاسبه می‎شود.

اگر نیاز لایروبی سالانه  هر کیلومتر از رودخانه‎های استان گلستان، ضخامت متوسط یک متر با عرض متوسط ۱۰ متر در نظر گرفته شود، در هر کیلومتر نیاز به لایروبی حجمی بالغ بر ۱۰ هزار متر مکعب بوده و هزینه آن حدود ۵۰ میلیون تومان برآورد می‎شود و چنانچه هزینه‎های جنبی مانند زیرسازی برای تردد دستگاه، قطع درختان و خسارت کشت هم در نظر گرفته شود، این رقم تا حدود ۷۰  میلیون تومان در هر کیلومتر نیز افزایش می‎یابد.

این رقم در بازه‎های مورد نیاز به طول سالیانه  ۶۰۰ کیلومتر، حجمی بالغ بر ۶ میلیون متر مکعب بوده و هزینه آن در حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومان برآورد می‎شود که به نظر می‎آید تامین و انجام عملیات آن، در پیشگیری از بخشی از خسارات سیل‎های متعارف با دوره‎های برگشت نسبتا کوتاه در استان گلستان تاثیرگذار باشد.

سیدمحسن حسینی (برساووش) کارشناس مسائل آب

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار