رییس دادگستری کل گلستان گفت که امسال آمار پرونده های کیفری و حقوقی وارده به محاکم قضایی استان نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۶.۷ و ۲۲.۷ درصد افزایش یافت.

افزایش 49 درصدی صدور رأی مجازات جایگزین حبس در گلستان

به گزارش گلستان۲۴؛ هادی هاشمیان روز یکشنبه در نشست خبری اظهار داشت: سال قبل ۱۷۹ هزار و ۵۱۴ پرونده کیفری و ۱۰۷ هزار و ۲۹۴ پرونده حقوقی وارد محاکم قضائی گلستان شده بود.

وی وضعیت نامناسب معیشتی و اقتصادی مردم را از عوامل اصلی افزایش پرونده وارده به دادگستری استان اعلام کرد.

به گفته وی سرقت تعزیری، ضرب و جرح عمدی، توهین به اشخاص، ایراد صدمه بدنی غیرعمدی، تهدید و تخریب از جمله ۱۰ جرم نخست استان به شمار می‌رود.

وی به زمان رسیدگی پرونده‌های قضائی در دادگستری گلستان اشاره کرد و گفت: علاوه بر پرونده‌های وارده جدید، پارسال به دو هزار و ۷۰۰ پرونده باقی مانده از سنوات گذشته نیز رسیدگی و برای آنها رأی صادر شد.

رئیس دادگستری کل گلستان همچنین از کاهش زمان اجرای احکام، بازپرسی و شورای تجدید نظر خبر داد.

هاشمیان به عفو زندانیان به مناسبت گرامی داشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: دو هزار و ۷۳۷ زندانی گلستان مشمول این عفو شدند که از این تعداد یک هزار و ۲۳۰ زندانی آزاد شده و یک هزار و ۵۰۷ زندانی دیگر از تقلیل مجازات بهره مند شدند.

به گفته وی طی سال گذشته ۸۳ زندانی هم به مناسبت‌های مختلف مشمول عفو قرار گرفتند.

رئیس دادگستری کل گلستان در ادامه به پرونده پرهام اشاره کرد و گفت که کیفر خواست این شرکت که چند سال قبل بیش از دو هزار میلیارد ریال اختلال در نظام اقتصادی به ویژه در شرق این استان داشت، صادر شده و به‌زودی دادگاه سه متهم آن در گرگان برگزار می‌شود.

هاشمیان افزود: پرونده این شرکت که دارای ۳۳ هزار برگ در ۲۶۰ جلد بوده به گرگان منتقل شد.

وی همچنین ارائه مشاوره رایگان به ۵۱ هزار و ۸۲۳ نفر، معرفی ۱۸۹ مورد وکالت رایگان، استفاده از مشاوره رایگان تلفنی برای چهار هزار و ۴۲۳ تماس، صدور رأی مجازات جایگزین حبس برای چهار هزار و ۳۰۰ فقره پرونده و افزایش ۴۹ درصدی آن نسبت به سال قبل، افزایش ۱۶ درصدی پرونده مختومه در شورای حل اختلاف و افزایش ۳۸ درصدی پرونده‌های منجر به صلح در سال گذشته خبر داد.

/ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار