معاون اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان گفت: تعاونی‌های استان گلستان در سال گذشته حدود ۳۶ میلیون دلار صادرات در بخش‌های مختلف مانند صنایع دستی، گوشت مرغ، فرش، ید، پسته و غیره داشتند.

صادرات ۳۶ میلیون دلار کالا از تعاونی‌های گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان، ابوالقاسم یوسفی اظهار داشت: طرح روستا تعاون که از سال گذشته آغاز شده، در راستای برنامه ششم برای هدفمند سازی روستاها و توسعه و ایجاد اشتغال در روستاها اجرا می‌شود. در قالب این طرح 80 تعاونی در استان به ثبت رسید که تاکنون 32 میلیارد تومان به آنها پرداخت شده است.

یوسفی خاطرنشان کرد: آموزش‌ها در بخش تعاون به 2 صورت حضوری و مجازی انجام می‌شود که در این راستا سال گذشته در بخش آموزش مجازی با 26 هزار و 760 نفر ساعت آموزش رتبه نخست کشور را کسب کردیم. همچنین 35 هزار نفر ساعت نیز آموزش حضوری انجام گرفت. این آموزش‌ها در زمینه حقوقی و افزایش دانش و مهارت مدیران و اعضای تعاونی‌ها بوده است.

معاون تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان با اشاره به برگزاری کارگاه های آموزشی برای تعاونی ها، یادآور شد: سال گذشته هشت کارگاه آموزشی برگزار شد که تعدادی از آنها با همکاری جهاددانشگاهی گلستان اجرا شد.

وی بیان کرد: همه ساله در هفته تعاون جشنواره تعاونی‌های برتر برگزار می‌شود. نام‌نویسی در سیزدهمین جشنواره انتخاب کارآفرینان برتر، از هشتم خرداد در سایت www.karafarinanebartar.ir آغاز شده و تا 31 تیرماه ادامه خواهد داشت.

یوسفی با بیان اینکه تاکنون بیش از 200 تعاونی در 25 گرایش اقدام به ثبت‌نام کردند، خاطرنشان کرد: در هر گرایش یک تعاونی به عنوان تعاونی برتر استانی انتخاب می‌شود و بعد از آن در جشنواره تعاونی‌های برتر ملی شرکت داده می شوند. سال گذشته سه تعاونی برتر استان به عنوان تعاونی‌های برتر ملی انتخاب شدند.

معاون تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان در ادامه تصریح کرد: در حوزه منابع طبیعی 26 تعاونی و یک اتحادیه فعال در استان داریم. اقداماتی را برای افزایش دانش اعضای اتحادیه مرتعداری انجام دادیم و در حال حاضر سطح تحصیلات اعضای هیئت مدیره این اتحادیه از فوق لیسانس تا دکتری است. این اتحادیه قراردادهای خوبی با منابع طبیعی منعقد کرده که از جمله آن آموزش برداشت قارچ ترافل به مردم در سطح 20 هزار هکتار از جنگل‌های شهرستان گالیکش است. قیمت این قارچ بالاست و مردم رغبت زیادی به برداشت آن دارند اما به علت عدم شناخت کافی از طریقه برداشت، به منابع طبیعی آسیب وارد می‌کنند. اتحادیه علاوه بر آموزش، قارچ را از مردم خریداری می کند و پیگیر صادرات آن می‌شود.

وی به برداشت پسته وحشی در مراوه تپه اشاره کرد و افزود: در روستای قازانقایه تعاونی در این زمینه با عضویت تمامی ساکنین روستا در عرصه‌ای به وسعت 5 هزار هکتار شکل گرفت. پسته از مردم با قیمت مناسب خریداری می‌شود. سال گذشته 50 تن پسته از مردم خریداری شد. میزان صادرات پسته نیز یک میلیون دلار بوده است. همچنین در راستای توسعه درختان پسته، کشت نهال نیز در دستور کار این تعاونی است و سال گذشته بیش از 200 هکتار نهال کاری انجام شد. از سال 97 در تقویم فعالیت‌های استانی، جشنواره پسته در مراوه تپه نیز جای گرفته است.

یوسفی با اشاره به تشکیل دو تعاونی توسعه و عمران شهری در سال 97، تصریح کرد: هدف از تشکیل این تعاونی دخالت دادن آحاد مردم در فعالیت‌های اقتصادی است. در این راستا تاکنون در استان سه تعاونی در شهرستان‌های گمیشان، گنبدکاووس و آق قلا ثبت شد اما متاسفانه وارد جریان عملیاتی نشدند.

معاون تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته تعاونی نوغانداری در شرق استان داشتیم ولی غیر فعال بودند. با اقدامات انجام شده در هر شهرستانی که در این بخش فعالیت می‌کند یک تعاونی نوغانداری را شکل دادیم. این تعاونی‌ها برای افزایش راندمان این بخش و کمک به تهیه مواد اولیه نوغانداری تشکیل شدند. کلاس های آموزشی برای افزایش سطح آگاهی بهره‌برداران در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: در جهت ساماندهی توزیع آرد در سطح استان، 15 تعاونی خبازان با عضویت نانوایان شکل گرفت و تنها استانی در کشور هستیم که این کار را انجام دادیم.

یوسفی با اشاره به برنامه‌ها برای تشکیل تعاونی جدید در استان، گفت:‌ سال گذشته تشکیل 142 تعاونی را در برنامه داشتیم که موفق به ثبت 164 تعاونی شدیم. در تشکیل تعاونی‌های جدید با سخت‌گیری‌های بیشتری که در نظر می‌گیریم به دنبال کیفی‌سازی هستیم.

وی اظهار کرد: تعیین تکلیف تعاونی های غیر فعال یکی دیگر از موضوعاتی است که دنبال می کنیم و در این راستا در دو سال اخیر حدود 900 تعاونی غیر فعال را منحل کردیم.

معاون تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان یادآور شد: در راستای رسیدگی به مشکلات تعاونی‌ها کمیته‌ای را در استان شکل دادیم. کمیسیون نظارت بر انتخابات تعاونی‌ها را نیز داریم که صلاحیت هیات مدیره تعاونی‌های مهم را مورد بررسی قرار می‌دهند. نظارت‌ها بر تعاونی ها از طریق بازرسین شرکت تعاونی و کارشناسان ما انجام می‌شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار