مدیرکل هواشناسی گلستان گفت: فعالیت ۳ روزه سامانه ناپایدار در دهه اول تابستان امسال، موجب بارش ۳۱ میلیون متر مکعب باران در این استان شد.

بارش ۳۱ میلیون متر مکعب باران تابستانی در گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ نوربخش داداشی روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: از مجموع این بارش‌ها در ۹ تا ۱۱ تیرماه، حدود ۷ میلیون متر مکعب در حوزه آب ریز خلیج گرگان، ۳.۷ میلیون متر مکعب در حوزه آبریز رود اترک و ۲۰ میلیون متر مکعب در حوزه آب ریز گرگانرود بارید.
مدیر کل هواشناسی گلستان افزود: بیشترین میزان بارش باران ۳ روز اخیر در ایستگاه روستای قلندر آئیش شهرستان کردکوی در غرب گلستان با رکورد ۱۲۰.۷ میلیمتر به ثبت رسید.
وی تاکید کرد: برآورد حجم میزان بارش در یک حوزه آب ریز، اولین بار در ایران توسط کارشناسان اداره کل هواشناسی گلستان انجام شد.
گرگان رود یکی از مهمترین رودخانه‌های شمال شرق ایران و گلستان است که از رشته کوه آلاداغ در بجنورد سرچشمه گرفته و پس از طی کردن ۲۰۰ کیلومتر و گذشتن از نواحی ترکمن صحرا وارد دشت گرگان شده و از مسیر خواجه نفس شهرستان گمیشان در غرب استان به دریای خزر می‌ریزد.
بارش شدید باران آخرین روزهای سال گذشته در گلستان باعث سرریز شدن سدهای گلستان در گنبدکاووس، بوستان در کلاله و وشمگیر در آق قلا شد و این روان آب‌های طغیان شده پس از گذر در رودخانه‌های قره سو و گرگانرود و تخریب فراوان چندین شهر، اراضی کشاورزی، صنایع و زیرساخت‌ها، وارد خلیج گرگان و دریای خزر شد.
کامل نشدن عملیات لایروبی گرگانرود قبل از وقوع سیل سبب شد تا آبگذری این رودخانه در زمان سیل بسیار محدود شده و به سیلاب منجر گردد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار